Hei,

Jeg har et 180 cm plank som jeg har tenkt å heve med ca 30 cm, for deretter å legge skrånende takbjelker ut fra husveggen ca 150 cm derfra til planket, slik at det blir litt beskyttet for sykler etc.
Det finnes jo flere måter å forlenge stolper, hullplate, sage/lim etc, men blir noen slik løsning stabil nok for at forlengelsen skal klare å bære takbjelkene, eller er det bare å bite i det sure eplet og rive ned planket og erstatte stolpene med 210-stolper?

Ditt plank skal nå bære et nytt tak med lengden drøyt 150 cm. Er stolpene dine 4x4 tommer? Hva blir det for takkonstruksjon: Panner, plåt? Hva har du for fundament?
Selve bærekraften er det ofte ingen problemer. Men snø og vind kan bryte ned alt.
Så må du bygge usynlig for å konvertere et plank til et lager krever kanskje byggetillatelse eller byggeanmeldelse.

Fest en åttetommers regel som bærelekt langs med gjerdet oppå stolpene som du fester taket i? Det blir jo bare 200 cm høyt men det holder kanskje som sykkelskur?

Takk for deres svar.

4x4 tommers stolper ja, plass-støpte plinter, vet ikke dybde. Oppført i forbindelse med nyproduksjon 2011.
Takbelegg hadde jeg tenkt papp.

Det er altså et L-formet plank hvor kortsiden tilslutter huset og langsiden løper parallelt med huset, som jeg har tenkt å både heve noe og sette tak over.

Byggesøknad tenker jeg absolutt å søke, sitter med tegningene nå.

Å sette en grov bærebjelke oppå ville sikkert blitt stabilt, men jeg vil beholde plankenes eksisterende stil (liggende 95:er overlappende).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.