Finnes det regler for hva som er tillatt i skjøter på lister og karmer ved fasade, på småhusentreprise?
Jeg har hørt at fugemasse ikke får brukes for å skjule disse glipper, mellomrom.
Men det er tillatt med 2 mm glippe. Glippe over 2 mm skal utbedres ved å bytte virket eller ved å flytte på eksisterende virke.
Hvor kan man lese om disse reglene?
Er min påstand korrekt?
Hva man pleier å gjøre er en ting, men hva sier regelverket?
Bildene representerer stort sett hvordan alle skjøter og karmer ser ut på huset.
Finnes jo ingen lov som stipulerer størrelse på gliper i fasademateriale så vidt jeg vet. Tre beveger seg jo så gliper er vanskelig å unngå. Nå er jeg absolutt ingen bygger så jeg tar med stor sannsynlighet feil, men jeg har for meg at man pleier å fuge med en elastisk fugemasse nettopp for at det skal kunne bevege seg. Det viktige er jo at vann ikke kan bli innesperret bak fugemassen. Synes det ser ok ut i ditt tilfelle. Skal vel på farge der seinere også?
Finnes jo ingen lov som foreskriver sprekker størrelse i fasademateriale så langt jeg vet. Tre beveger seg jo, så sprekker er vanskelig å unngå. Nå er jeg absolutt ingen byggmester, så jeg tar mest sannsynlig feil, men jeg har for meg at man pleier å fuge med en elastisk fugemasse nettopp for at det skal kunne bevege seg. Det viktige er jo at vann ikke kan bli innestengt bak fugen. Synes det ser greit ut i ditt tilfelle. Skal vel på farge der også?
Snakket med en godkjent takstmann for Handelskammeret, og han sa følgende:
Fuge skal ikke brukes
Mellomrom får maks være 2 mm
Mellomrom over 2 mm skal utbedres, dog ikke med sparkel og fuge.
Så der ser det nok ut på de fleste trehus, ser ingen problemer med det! Feil går alltid å finne hvis man leter lenge nok!
Lete trenger man ikke her, for det er over alle fasadelementer og BM sa at det var det verste han har sett gjennom tidene, han går av med pensjon om 2 år.
Ringte huseierne:
Hus AMA 11, HSD 167, sier følgende ...
- Virket skal være fullkantet (dvs 90 graders hjørner rundt om)
- Gerikter, salingslister, lister mm utvendig "sammenføyninger i vinkel skal utformes i tilpasning", noe som betyr indirekte at det ikke behøves fugemasse, ifølge takstmannen.
Mange snekkere kaller fugemasse for det "hvite gullet"... Det er nemlig gull verdt å kunne skjule små feil i passformen. Jeg synes imidlertid at bildene dine ser helt ok ut, med maling på så vil det ikke merkes.
På bilde 1 der man ser en merkelig liten plate synes jeg snekkeren har gjort helt rett som har fuget glipene. Det kommer til å renne vann fra platen langs skjøtene der, så ekstra tett der er bare bra.
Bilde 2 er det ingenting å bemerke synes jeg? Er glipen virkelig større enn 2mm?
Bilde 3 ser litt klissete ut. Kanskje ikke helt ok. Men som sagt, med maling på blir det sikkert bra?
Det er helt greit å fuge så lenge man bruker en overmalbar SMP/MS-byggfug for utendørs bruk av høy kvalitet. Det er hensiktsmessig å fuge etter at treverket er grunnet og grunnet med olje, men før sluttstrøkene. Overmalt med riktig maling, holder den like lenge som malingen, og når det er på tide å male om huset, skraper man bort eventuell dårlig fug og legger inn ny. Det blir mye penere med fug i sprekkene, og du får en enda bedre beskyttelse av endeveden som nesten blir helt beskyttet.
Om du ser på snekkerarbeidet de første årene, vil du se at det dukker opp nye "skjøter" når virket forandrer seg over årstidene på grunn av luftfuktighet og at nytt byggvirke fortsatt ikke er helt tørt. Også at det vrir seg litt.
Deretter skal du ta dette "Virket skal være fullkantet (dvs 90 graders hjørner rundt om)" med en klype salt da for eksempel noe grunnet virke har en avfasning ved levering slik at "alt virke" skal ha det stemmer ikke.
Men grunnlaget skal likevel være et godt utført snekkerarbeid og der byggeforbindelser ikke skal være en løsning for å skjule dårlig utført arbeid.
ser kjedelig ut, men dessverre er det slik det får se ut, når man ikke kan eller vet hvordan det skal se ut. De der byggmesterne kunne kanskje lære seg å planlegge arbeidet.
På mitt eget bygg har jeg ikke brukt fugemasse for å tette sprekker, da det ikke finnes noen, ingen treverk på min kåk har beveget seg, siden det ble satt opp for 3 år siden. Alt treverk på utsiden er spikret med rustfrie kamspiker, i henhold til regelboken, mens det på TS bilder er store klatter til hoder fra 3-tommerene.
Om du ser på snekkerarbeidet de første årene, vil du se at det dukker opp nye "skarver" når treverket forandrer seg over årstidene på grunn av luftfuktighet og at nytt byggemateriale fortsatt ikke er helt tørt. Også at det vrir seg litt.
Deretter bør du ta dette "Treverket skal være fullkantet (dvs 90 graders hjørner rundt om)" med en klype salt da for eksempel enkelte grunnede treverk har en fasning ved levering slik at "alt treverk" skal ha det stemmer ikke.
Men grunnlaget skal likevel være et godt utført snekkerarbeid, der fuge ikke skal være en løsning for å skjule dårlig utført arbeid.
Akkurat, og siden det kanskje ikke finnes fuge på 5 fôr-skarver av totalt si 200, mener jeg at det er å skjule. Mer praksis enn unntak.
Regelverket skal følges, etter min mening à la "- Fôr, foringer, lister mm utvendig "sammensetninger i vinkel skal utformes i tilpasning",
Har man betalt for tre skal man ikke få fuge. Har sett rundt på alle hus/naboer, og det finnes ikke antydning til fuge hos dem.
Grensen går dog ikke bare der, alle skader har blitt reparert med fuge også, så det forklarer hvilket syn byggmesteren har.
Men kanskje dere her på forumet synes det er greit å kjøpe en møbel fra IKEA der de inngående delene ikke helt passer? Sender med en fugetube så er det greit? ! Eller?
ser kjedelig ut, men dessverre er det så det får se ut, når man ikke kan eller vet hvordan det skal se ut. De der byggelaget kunne kanskje lære seg å planlegge jobben.
På mitt eget bygg, har jeg ikke brukt fugemasse for å tette sprekker, da det ikke finnes noen, intet treverk på min kåk har beveget seg, siden det ble satt opp for 3 år siden. Alt treverk på utsiden er spikret med rustfrie kamspik, i henhold til regelboken, mens det på TS bilder er store blafer til hoder fra 3 tommerne.
[bild]
[bild]
Hvordan har det gått med huset? Har panelet klart seg mot råte?
Så du har altså saget panelet nøyaktig så det går mot fôr. Og ikke hatt noen fuge?
Jeg ville ikke hatt fugemasse mellom trebitene, det vil jo bare holde på vannet der. Kan forstå at de har fuget ved metallet, men ellers synes jeg bare det ser ut som et forsøk på å skjule glipene.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.