Jeg har et vindu med 165 dybde mellom vinduskarm og gipsen på veggen så jeg har skaffet 175 mdf foring.
Mellom karm og stendere på sidene er det 35. Det finnes ingen spor i karmen.
Hvordan skal man fikse en vindusforing? Trenger jeg å bygge ut stenderne på veggen med ytterligere 45 mot karmen og så feste en rektangulær bygd foring på disse stenderne? Å få dette 100% rett på alle sider kommer til å bli tøft.
Så vil jo foringen stikke ut 1 cm "utenfor veggen" så da kan man ikke sette en list på veggen som skal dekke gapet mellom gips og foring.
Så skal jeg korte ned foringen så den er 16.5?
Jeg er helt vill, men egentlig tror jeg hva jeg trenger å gjøre.
Hvordan løser man dette på en smidig måte?
Hva gjør jeg nå?
Kløyver alt så det er i samme dybde som veggen og så dekker med hvit furu list eller setter listen mot smygen - men da ser man alle skjøtene + ny skjøt mellom list og smyg.
69 list virker bredest og den dekker knapt ved visse steder...
Hva gjør jeg nå?
Kløyver alt så det er i samme dybde som veggen og så dekker med hvit furu list eller setter listen mot foringen - men da ser man alle skjøtene + ny skjøt mellom list og foring.
69 list virker bredeste og den dekker knapt på visse steder...
[bilde] [bilde] [bilde]
Du skulle valgt mindre dimensjon enn 45x45.
Ofte prøver man å få samme avstand fra karm til foring hele veien rundt.
Hva gjør jeg nå?
Klyver alt så det er i samme dybde som veggen og deretter dekker med hvit furulist eller setter listen mot smygen - men da ser man alle skjøtene + ny skjøt mellom list og smyg.
69 list virker bredest og den dekker knapt på visse steder...
[bilde] [bilde] [bilde]
Skit i 45erne, jeg pleier å sette skruer i regelen ved siden av vinduet, og skru dem ut til vinduskarmen da får man samme avstand pluss at er regelen skjev så spiller det ingen rolle bare skru inn eller ut skruen mer eller mindre
Du skulle valgt mindre dimensjon enn 45x45. Ofte prøver man å få samme avstand fra karm til smyg hele veien rundt.
45-erne dekker jo knapt 1 cm av karmen, så man kan ikke gå mye mindre enn 45 egentlig.
PPatzie skrev:
Glem 45-erne, jeg pleier å sette skruer i regelen ved siden av vinduet, og skru dem ut til vinduskarmen. Da får man samme avstand pluss at hvis regelen er skjev, så spiller det ingen rolle bare skru inn eller ut skruen mer eller mindre
Forstår og har sett dette i en video. Men problemet er at jeg har ingenting å feste i på sidene da, bare overdel og benk. Min dykkert er 40mm og pistolen klarer 50mm maks, men det rekker knapt, eller? Holder 50mm dykkert mellom smyg og sidene for å holde på plass? Kommer den til å treffe reglene og feste?
Så er det egentlige spørsmålet hvordan jeg gjør med lister rundt om? Må jeg kløyve MDF-en? Vil helst ikke holde på med den, bryr meg ikke om at den stikker ut litt, men problemet blir jo listene rundt om.
Har du plast i veggen? Da skal du tette med f.eks. byggfolietape mellom vegg/plast og karm.
Hvorfor har du ingenting å feste i på sidene?
Hva sitter gipsen i da?
Smygen kløyver du i riktig dybde, ellers blir det vanskelig å få på plass foring. Finnes også 95mm foring.
Alternativt kan du gipse mot smygen, men det er sannsynligvis vanskeligere for deg.
Har du plast i veggen? Da skal du tette med for eksempel byggfolietape mellom vegg/plast og karm.
Hvorfor har du ingenting å feste i på sidene?
Hva sitter gipsen i da?
Smygen kløyver du i riktig dybde ellers blir det vanskelig å få på plass foring. Det finnes også 95mm foring.
Alternativt kan du gipse mot smygen, men det er trolig vanskeligere for deg.
Tips for fremtiden kan være:
[lenke]
U-list er en bra kompromiss om man har glemt å bestille med salningsspår.
45-ene dekker jo knapt 1 cm av karmen, så man kan ikke gå mye mindre enn 45 egentlig.
Forstår og sett dette i en video. Men problemet er at jeg har ingenting å feste i på sidene da, bare overdel og benk. Min dykkert er 40mm og pistolen klarer 50mm maks men det rekker knapt, eller? Holder 50mm dykkert mellom smyg og sidene for å holde på plass? Kommer den til å slå i stenderne og feste?
Så er det egentlige spørsmålet hvordan jeg gjør med lister rundt om?
Må jeg kløyve MDF-en? Vil helst ikke holde på med den, bryr meg ikke at det stikker ut litt men problemet blir jo listene rundt om.
Takk for hjelpen
Syns det ser ut som det er en hel del karm igjen under nedre salingen?
Synes det ser ut som det er en del karm igjen under nedre salingen?
[bilde]
Det er venstre side.
Bildene er rotert feil.
Fikk smygen på plass. Ble noen feil jeg er ikke helt fornøyd, får se om jeg river alt og starter på nytt.
Jævlar for en tid finsnekring tar hvis man ikke har kontroll på alle momenter og eventuelle problemer.