Gammel ekstrabygning på tomten har vegger av pusset tegl. Veggene er 2m høye.

Jeg vil "forhøye" disse veggene for å også fylle gavlene opp til mønet (som i dag er trefasade).

Min tanke er å forhøye gavlene med lecablokker, men jeg er usikker på hvordan jeg skal feste de første lecablokkene i den eksisterende teglsteinen. Borer man ned armeringsjern og i så fall hvor dypt trenger man å gå? Finnes det en bedre måte?

Gavlene innvendig må være sterke da jeg planlegger å feste en chins-stativ for trening her. Vil jo ikke at hele den nye veggen ramler inn over meg når jeg henger der.

Har vedlagt en sykt bra skisse som beskriver planen.

Sist redigert:
Jeg er jo ingen murerlærling men nærmer meg problemet mer fra en konstruktiv synsvinkel. Noen spørsmål. Skal du fjerne taket før du murer opp gavlene? Hvis ikke, hvordan er taket festet i dag? Er den gamle teglveggen en helstensvegg?

Man ser ofte bort fra at løftekreftene kan bli ganske store, så noen form for forankring er nok passende. Skåne er et virkelig blåsehull noen steder. Når det gjelder muringen av lecasteinen anbefaler jeg at du sjekker hva de ledende produsentene (f.eks. Weber) skriver om armering. Skal du pusse lecaen, så er det sikrest å bruke samme type mørtel som er brukt på teglet. Leca skal pusses på begge sider for å bli tett.

Om det er en eldre bygning kan den være murt med helstensmur i kalkmørtel. Fordi eldre steingrunn ofte beveger seg litt og kalkmørtel er noe elastisk ville jeg i så fall fortsette oppover med samme konstruksjon.
Antagelig synes folk at jeg er feig men moderne murverk med sementmørtel sprekker ofte løs fra eldre murverk med kalkmørtel nettopp på grunn av forskjellen i elastisitet.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om det er en eldre bygning kan den være murt med helsteinsmur i kalkmørtel. Ettersom eldre steingrunner ofte beveger seg litt og kalkmørtel er noe elastisk, ville jeg i så fall fortsette oppover med samme konstruksjon.
Antagelig synes folk at jeg er feig, men moderne murverk med sementmørtel sprekker ofte løs fra eldre murverk med kalkmørtel nettopp på grunn av forskjellen i elastisitet.
Ja, du har med all sikkerhet rett. Sannsynligvis helstein, og hvis mørtelen er som resten av bygningene, er den veldig "løs" og jeg antar da at det er kalkmørtel.

Hvordan lager man kalkmørtel? Kan man da bruke kalkmørtel med større murblokker av type Leca?

J justusandersson skrev:
Jeg er jo ingen murerlærling, men nærmer meg problemet mer fra et konstruktivt synspunkt. Noen spørsmål. Skal du fjerne taket før du murer opp gavlene? Hvis ikke, hvordan er taket festet i dag? Er den gamle teglveggen en murstein-vegg?

Man overser ofte at løftekreftene kan bli ganske store, så en eller annen form for forankring er nok passende. Skåne er et virkelig vindhull noen steder. Når det gjelder muringen av lecasteinen anbefaler jeg at du sjekker hva de ledende produsentene (f.eks. Weber) skriver om armering. Skal du pusse lecaen, så er det tryggest å bruke samme type mørtel som er brukt på teglet. Leca skal pusses på begge sider for å bli tett.
Takk for svaret. Taket skal være igjen, så jeg tenkte å mure videre opp til jeg møter taket. Takstolene er intakte og kan være som de er. Det er med største sannsynlighet helstein.

Spørsmålet er bare hvordan man forankrer så sikkert at ikke gavlen faller inn når jeg begynner å belaste den.

Last ned Webers prosjekteringsanvisninger for Lecablokker (www.weber.se). Der finnes alle tabellene som man trenger. 250 mm dype Lecablokker, med armering i hvert tredje skift, gir veldig solide murverk. En slik 8 meter høy og 8 meter lang mur tåler en horisontal vindlast på ca. 120 kg/kvm. Med samme byggprinsipp vil dine, i sammenhengen små, gavlspisser kunne tåle veldig store horisontale laster.

J justusandersson skrev:
Last ned Webers prosjekteringsanvisninger for Lecablokk (www.weber.se). Der finnes alle tabeller man trenger. 250 mm dype Lecablokk, med armering i hvert tredje skift, gir veldig stødige murverk. En slik 8 meter høy og 8 meter lang mur tåler en horisontal vindlast på ca 120 kg/kvm. Med samme byggprinsipp vil dine, i sammenheng små, gavlspisser kunne tåle veldig store horisontale laster.
Jeg er ikke så bekymret for selve gavlspissen i seg selv, men hvordan man skal armere ned i den eksisterende helstensveggen skal gjøres. Borrer man ned armering i den? Tenker at hele gavldelen ellers kunne falle inn eller ut i ett helt stykke.

Ja det er nettopp derfor jeg ville satse på murstein med kalkmørtel. Den fester seg i og samvirker med den gamle muren.

• Liker
Fredric Berling
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja det er nettopp derfor jeg ville satset på teglmur med kalkmørtel. Den fester seg til og samvirker med det gamle mureriet.
Good point men ville det bli samme effekt med større stein men med kalkmørtel tror du? Eller er det nettopp spredningen med flere små stein som skaper/bidrar til elastisiteten?

Tänker då store lecablokker men (59cm?) men med kalksteinsmørtel tilsvarende i eksisterende vegg.

Med tanke på hvor viktig armering ser ut til å være, begynner jeg å lure på hvordan huset mitt i det hele tatt kan stå. Det har jo bare helstein.

Teglmuren inneholder mye mer mørtel enn lecaveggen.

Jeg er tvilende til å mure leca med kalkmørtel. Helst skal man bruke en viss type tynnmørtel. Da er det nok en bedre løsning å fortsette med tegl og kalkmørtel, selv om det stiller større krav til murferdigheter. En lecavegg kan ellers forankres i teglet på flere måter. Bor ned litt større hull for armering som fylles igjen med mørtel, eller feste stålbånd med ekspansjonsbolt. Gavlspissen kan dessuten festes i takkonstruksjonen på en eller annen måte.

• Liker
Fredric Berling
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Teglmuren inneholder mye mer mørtel enn lecaveggen.

Jeg er tvilende til å mure leca med kalkmørtel. Helst skal man bruke en viss type tynnmørtel. Da er det nok en bedre løsning å fortsette med tegl og kalkmørtel, selv om det stiller større krav til mureferdigheter. En lecavegg kan ellers forankres i tegl på flere måter. Bore ned litt større hull for armering som fylles igjen med mørtel, eller feste stålbånd med ekspansjonsbolt. Gavlspissen kan dessuten festes i takkonstruksjonen på noen måte.
Ok. Ja. Så bore ned i eksisterende mur for å forankre høres for meg også ut som den sikreste løsningen. Kanskje i kombinasjon med noen form for forankring i takstolen. Takk så mye for din tilbakemelding.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.