Hei tenkte legge klinkers flytende på hele flaten. På delen med trebjelkelag tenkte jeg sette 170x45 regler cc45 + 22mm gulvsponplate deretter gulvgips flytsparkel. På delen med betongbjelkelag kun flytsparkle over gulv slyngene. Er bekymret for at det sprekker ved overgangen trebjelkelag/støpt. Er denne risikoen stor?
 
  • Rom under renovering med synlige trebjelkelag og betongdekke; verktøy og byggeutstyr er spredt utover gulvet.
O Olofolofolof skrev:
Hei, tenkte å legge fliser flytende på hele flaten. På delen med trebjelkelag tenkte jeg å sette 170x45 lekter cc45 + 22mm gulvsponplate deretter gulvgips flytsparkel. På delen med betongbjelkelag kun flytsparkling over gulvslyngene. Jeg er bekymret for at det sprekker ved overgangen trebjelkelag/støpt. Er denne risikoen stor?
Tror risikoen er minimal. Du flyter jo en ny kake over både trebjelkelag og betongbjelkelag.

Gulvgipsen ville jeg tatt bort om du holder 45cc.
 
Takker for svar tar gjerne imot andres meninger
 
Hva blir spennvidden for 45x170 konstruksjonsbjelker?
 
J justusandersson skrev:
Hva blir spennvidden for 45x170 reglene?
som lengst ca 3600
 
45x170 er en altfor svak dimensjon for gulvbjelker med den spennet, selv på c/c 450. Svikten blir for stor. Selv om flytspacklet jevner ut noen punktlaster, er det spesielt viktig med et stumt undergulv når man skal legge fliser. Gå opp til 45x220 C24.
 
Har ikke plass til grovere bjelker enn 45*170 for å ikke komme høyere enn tilstøtende rom. Hver annen bjelke blir skrudd i original mellombjelkelaget som er av grovere dimensjon med cc ca 900. Deretter blir det 22mm gulvsponplate og gulvgips. Er dog bekymret for at det kan sprekke i overgangen mellom betonggulvet og det nye
 
De gamle bjelkene er antakelig 5x7 tommer og i så fall er de tilstrekkelige. Det er bedre at du limskrur 2 stk 45x170 og legger disse separat enn å skru sammen med de gamle.
 
J justusandersson skrev:
De gamle bjelkene er antagelig 5x7 tommer og i så fall holder de. Det er bedre at du limskruer 2 stk 45x170 og legger disse separat enn å skru sammen med de gamle.
Nysgjerrig i en tønne du er åpenbart både kunnskapsrik og hjelpsom Justus; hvorfor blir det bedre?
 
Det handler om å få ned svikten. Da er bjelkens treghetsmoment (b*h^3/12) avgjørende. Kan man ikke øke høyden må man gå på bredden. De gamle bjelkene trenger ikke forsterkes.
 
Med på det men om vi utgår fra at de gamle klarer seg selv og de nye kun er til for å rette opp?
 
Det blir vel glissent mellom bjelkene. Gulvsponplate kan ikke ligge på c/c 900.
 
Ja delvis derfor jeg foreslo eps
 
Jeg tror fortsatt at 450 mm er en passende c/c-avstand med hensyn til sviktforholdene. Deretter er det selvsagt bra at det som ligger på bjelkene er så stivt som mulig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.