Har tenkt å sette opp et kastanjegjerde, ca 1,6m høyt. Delen som jeg funderer over er 3m lang og til tider ganske vindutsatt får man nok si.

Kastanjegjerde i tre i en L-formet vinkel, plassert ved et hus med en svensk flagg. Omgitt av trær og en plen med tørt gress.

Hele gjerdet vil være i vinkel, altså L-formet men delen som står vindutsatt er som sagt 3m lang.

Plassen er på Öland og jorden må nok betraktes som ganske sandholdig.

Gjerdet vil med tiden ha en del vegetasjon klatrende på seg selv om det ikke vil dekke hele gjerdet.

Skulle ferdige pilarer rekke her med bunnen av markduk og singel? Hvor store og hvor tett plassert ville være passende?

Farstatjej90
Om du skal ha planter som klatrer på det burde du kanskje sette noen flere horisontale planker høyere opp for stabiliteten uansett hvordan du forankrer i bakken? Høres jo ut som tre pilarer i bakken vil gjøre jobben men jeg er litt fundersam over resten av byggets evne til å stå imot vind faktisk (med planter).......

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du skal ha planter som klatrer på det burde du kanskje sette en eller annen horisontal planke høyere opp for stabiliteten uansett hvordan du forankrer i bakken? Høres jo ut som tre stolpefester i bakken vil gjøre jobben men jeg er litt undrende til resten av byggets evne til å motstå vind faktisk (med planter).......
En horisontal planke i litt vinkel øverst kunne man jo slenge dit. Er nysgjerrig på hva i konstruksjonen som gjør deg usikker på holdbarheten? Hva ville du si er det svake punktet så å si?

Disse gjerdene er jo i prinsippet flådde kastanjepinner som så er tvunnet sammen med ståltråd, med andre ord er det en viss ”flex” i dem. Er dette kanskje ikke til fordel, tenker på hvor ofte helt stive konstruksjoner presterer dårligere ved bevegelse.

Farstatjej90
Ok jeg så nøyere, det ser ut til å bli ok. Men det blir en ganske stor vindfanger, lett å undervurdere hvor godt forankret det må være i bakken tror jeg.

• Liker
Jokmok
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok jeg så nærmere, det ser ut til å bli ok. Men det blir en ganske stor vindfang, lett å undervurdere hvor godt forankret det trenger å være i bakken tror jeg.
Jeg glemte selvfølgelig å skrive at bildet bare er som referanse. For å vise hvilken type gjerde jeg mente. Har forsøkt å redigere innlegget men kan ikke nå i ettertid.

På den annen side blir gjerdet omtrent så stort som bildet viser, så det er jo en passende referanse.

Jo, akkurat, jeg forstår jo det, vil jo så klart at det gjerne holder men vanskelig å vite når det er overdrevent. Får vel rett og slett prøve, går det galt blir det vel å støpe antar jeg.

Forresten, spiller det noen større rolle angående størrelsen på stolpene, vurderer 70x70 da jeg tenker at 95x95 blir litt for massivt i forhold til gjerdet, at det ser rart ut med dimensjonene.

Farstatjej90
Jokmok Jokmok skrev:
Jeg glemte selvfølgelig å skrive at bildet bare er som referanse. For å vise hvilken type gjerde jeg mente. Har forsøkt å redigere innlegget, men kan ikke nå i ettertid.

På den annen side blir gjerdet omtrent like stort som bildet viser, så det er jo en passende referanse.

Jo, nettopp, jeg forstår jo det, vil jo selvfølgelig at de gjerne holder, men det er vanskelig å vite når det er i overdrift. Får vel rett og slett prøve, går det galt, må jeg vel støpe, antar jeg.

Forresten, spiller det noen større rolle med tanke på størrelsen på stengene, vurderer 70x70 da jeg tenker at 95x95 blir litt vel stort i forhold til gjerdet, at det ser rart ut med dimensjonene.
Naboene har bygd noe lignende, men i impregnert trevirke, og kraften fra vinden er skikkelig stor. Det jeg tror spiller størst rolle, er hvordan det er forankret. Hvis du stikker ned 70x70 i en stolpesko eller hva det heter som går opp en bit, så er det nok greit. Særlig hvis du bygger som en L, er det jo ekstra støtte.

Stolper 70x70 bør være tilstrekkelig, jeg har vanskelig for å tro at det er stolpen som vil være det svake leddet her.

Hvis gjerdet kommer til å bli en vindfanger, bør fundamentet være 700-900 med faste jern, ikke stolpesko. Hvis det går an å grave så dypt at et fundament på 900 får plass, hadde jeg gjort det. Da plankegjerdene var ferdigbygde ved husene der vi bor, kom en høststorm og veltet alle, og det måtte byttes til kraftigere fundament. Vinden utsetter gjerder og planker for veldig store krefter, og på Öland kan det jo bli skikkelig vindfullt.

• Liker
Jokmok
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Stolper 70x70 bør holde, jeg har vanskelig for å tro at det er stolpen som vil være det svake leddet her.

Om gjerdet kommer til å bli en vindfanger bør fundamentet være 700-900 med faste jern, ikke stolpesko. Om det går an å grave så dypt at et fundament på 900 får plass, hadde jeg gjort det. Når plankene var ferdigbygde i husene der vi bor, kom en høststorm og veltet alle, og de måtte byttes til kraftigere fundament. Vinden utsetter gjerder og plank for svært store krefter, og på Øland kan det jo bli skikkelig vindfullt.
Jo, jeg har tenkt 700 fundament med faste jern, fått tak i noen fra en nabo her.

Hva hadde dere for fundament til planket som blåste ned og hva byttet dere til?

Jokmok Jokmok skrev:
Jo, jeg har tenkt 700 plinter med faste jern, fått tak i noen av en nabo her.

Hva hadde dere for plinter til planket som blåste ned og hva byttet dere til?
det var 700 og nå er det 900 :) Det var byggefirmaet som byttet på alle husene (det er et område der alle husene ble bygget samtidig) Det er dog plank, så det er tettere enn ditt kastanjegjerde. Med planter blir dog også et kastanjegjerde tett.
Vi har selv bygget gjerde som bare er nett og også disse blir store vindfang når det stormer.

Om du vil bruke 700-plintene som jeg forstår at du får av naboen (en faktor som ikke skal foraktes) hadde jeg komplettert med en skråstiver/support som hadde en egen plint i den del, markert med rødt i min meget skjematiske bilde, som ikke har støtte fra gjerdehjørnet. (Som mothold i forhold til vindretningen.)

Gjerde sett ovenfra.

Stakettoppvy med rette vinkel, rød sirkel markerer et støttepunkt utenfor staketkrysset.

• Liker
Jokmok
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
det var 700 og nå er det 900 :) Det var byggefirmaet som byttet på alle husene (det er et område hvor alle hus ble bygget samtidig) Det er dog plank, så det er tettere enn ditt kastanjegjerde. Med planter blir dog også et kastanjegjerde tett.
Vi har selv bygget gjerde som bare er nett og også disse blir store vindfang når det stormer.

Om du vil bruke 700-støttene som jeg oppfatter at du får fra naboen (en faktor som ikke skal foraktes) hadde jeg komplettert med en snedstøtte som hadde en egen støtte i den del, markert med rødt i min mye skjematiske tegning, som ikke har støtte fra gjerdets vinkel. (Som mothold i forhold til vindretningen.)

Gjerde sett ovenfra.

[bilde]
Hm, jo jeg har vurdert det. Jeg tar videre din skisse og tegner ut forholdene.

Skisse av parkeringsområde med angitt staket og piler som viser vindretning. Rød sirkel markerer et bestemt punkt ved staketet.

Gjerdet er tenkt som en litt innsynsbeskyttelse rundt vår parkering (gråmarkert). Innsynet fra veien over parkeringen og vår tomt som da fortsetter ned bak gjerdet er litt vel mye i dag.

Om jeg skulle sette en støtte på den delen vil det bli litt klumpete da støtten havner inn i parkeringen. Støtten bør vel som du skriver være motsatt side fra vinden (røde piler). Der er dessuten gruset og å grave i det vet jeg ikke om jeg orker.

I delen ved den røde sirkel er det tenkt at en gang skal gå, videre lengre til venstre altså. Etter den finnes en fasade til en garasje (bod). Jeg skal tegne opp en litt mer detaljert skisse over helheten. Eventuelt at man kan støtte opp gjerdet en del via fasaden selv om det trenger å være en gang.

Skisse over greiene.

- Svart område øverst representerer bygaten.
- Gult område er en eldre garasje med teglfasade.
- Grå område er hovedsakelig en gruset parkeringsplass, men også en gruset gangvei går langs med garasjen.
- Sorte linjer representerer det planlagte gjerdet.
- Grønt område er deler av tomten

Skisse av tomt: svart bygata øverst, gul teglgarasje, grusparkering i grått, grønn tomt, svarte linjer for gjerdeplan. Røde piler peker på grønt område.

Jiji Jiji skrev:
det var 700 og nå er det 900 :) Det var byggefirmaet som byttet på alle husene (det er et område der alle husene ble bygget samtidig) Det er dog planke, så det er tettere enn ditt kastanjegjerde. Med planter blir dog også et kastanjegjerde tett.
Vi har selv bygget gjerder som bare er netting, og også disse blir store vindfang når det stormer.

Om du vil bruke 700-plintene som jeg oppfatter at du får av naboen (en faktor som ikke skal foraktes) hadde jeg komplettert med en skråstøtte som hadde en egen plint i den del, markert med rødt i min veldig skjematiske tegning, som ikke har støtte fra gjerdets vinkel. (Som mothold i forhold til vindretningen.)

Gjerde sett ovenfra.

[bilde]
Satser kanskje på å prøve å få ned noen 900 plinter (hvordan nå det skal gå til).

Forresten, hvorfor finnes det ikke ferdige plinter med fot. Burde ikke det være betydelig mer stabilt? Altså en opp og nedvendt T. Da blir det jo bra trykk nedover på plinten også, og risikoen for at den tipper minsker.

• Liker
Jiji
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.