Hei!

Et spørsmål i grevens tid, gulvet støpes nå på lørdag. Er det noen som kjenner til konstruksjonen på en slik trapp? Hvilken forankring trengs?
Tretrapp i tre, uten panel, med håndlist. Hviler på betonggulv og vegger, midlertidig støttet av teglbiter. Byggeplass med byggeutstyr.

Vangene hviler på betonghvelvet oppe, mot betongveggene samt på gulvet nede (midlertidig på mursteiner).
Treppløp under bygging med synlige vanger, stige og gelender. Vanger hviler på betongvegg og gulv. Ledninger er synlige på venstresiden.
Tretrapp på ligger på betonggulv med isolasjon og armeringsnett. Nederste trinn hviler midlertidig på teglstein. Vegg ved siden av viser slitasje.

Grunnen er betong. Jeg skulle gjerne feste trappen nede mot en støpt kloss. Holder det, eller må man ha et ben omtrent halvveis for å fordele kraften (se bilde, ved vateret) og/eller for eksempel lange franskskruer i betongveggen?
Trebjelkelaget trapp med åpne trinn, delvis demontert, festet til betongvegg. Målebånd plassert loddrett ved trappefoten.

Tidligere var vangene spikret fast mot gulvbjelker/regler nede og trappen kledd i panel. Nå skal vi ha den relativt åpen. Noen forankring mot betongveggene ser ut til å mangle. Man ser på veggen at trappen har sunket noen cm i løpet av tiden vi har renovert, men jeg antar at det skyldes at det ikke er noe som tar opp den horisontale kraften som oppstår ved mursteinene nede.
 
På de lignende trapper man har sett, har det jo vært noen form for avlastning. Oftest spaljé hengende i bjelkelaget ovenfor.
Selvfølgelig bør trappen skrus i veggen.
 
Det virker som om trappen, siden byggingen -65, bare har vært "klemt inn" i rommets hjørne via festepunktene øverst samt nederst i det tidligere gulvregulverket. Min tanke var å løfte trappen noe, støpe klosser ved teglsteinene og deretter feste vangeprofilene i disse, ikke noe mer. For øyeblikket hviler trappen kun på disse punktene, ingen skruer i vegger eller lignende. Det eneste som har skjedd er at den, som sagt, har sunket noe da vangeprofilene har sklidd ut i horisontal retning, i mangel av mothold.

De som bygde inn trappen ser ut til å ha hatt en tanke med så få festepunkter som mulig, kanskje for at den skulle henge fritt og dermed unngå knirkende lyder? Ellers ville de hatt mange muligheter til å skru inn i vegger, trestendere og paneler men det har de altså ikke gjort. Det er klart at man kan pøse på med skruer mm "for sikkerhets skyld" men jeg vil vite hvordan den skal festes ifølge alle kunstens regler. Jeg tror at det er en risiko for at knirkende lyder oppstår hvis man bare gjetter på festepunkter.

Vår snekker vil, som du syntes, feste trappen i veggen med ekspansjonsspiker. Gjør man det synes jeg at det burde finnes noe som tar opp kreftene på andre siden. Mine kunnskaper i statikk sier at man må oppnå likevekt.
 
Trapp i tre hengt opp med en stropp, vurderes for montering.

Trappen ble hengt opp i spennbånd for nytelse. Innfestingen fortsatt uklar. Snekkeren mener at den skal skrus i veggene. Jeg er ikke helt overbevist. Noen ekspert som kan gi gode råd?
 
Skru den i veggene er det eneste riktige. C/c maks. 600 mm
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.