God kveld!
Jeg holder på å renovere et lite uthus på gården og har revet ned det meste på veggene for å få tilstrekkelig varme i det.
I veggene er det 45x120mm stendere, isolasjonen som var der var så ekkel at den er kastet, MEN jeg har en haug (ca 200kvm) av 45mm isolasjon fra tidligere prosjekt, så jeg begynte å vurdere å bruke det.
Så spørsmålet er, sette inn 3 lag 45mm isolasjon og få 135mm totalt mellom 120mm stendere?
Det er kun vedlikeholdsvarme som skal være på ca 15 grader, så det trenger ikke være supernøyaktig, eller blir det for mye isolasjon for en 120 vegg?
Jeg holder på å renovere et lite uthus på gården og har revet ned det meste på veggene for å få tilstrekkelig varme i det.
I veggene er det 45x120mm stendere, isolasjonen som var der var så ekkel at den er kastet, MEN jeg har en haug (ca 200kvm) av 45mm isolasjon fra tidligere prosjekt, så jeg begynte å vurdere å bruke det.
Så spørsmålet er, sette inn 3 lag 45mm isolasjon og få 135mm totalt mellom 120mm stendere?
Det er kun vedlikeholdsvarme som skal være på ca 15 grader, så det trenger ikke være supernøyaktig, eller blir det for mye isolasjon for en 120 vegg?
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 467 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.467 innlegg
Trykker man inn for mye isolasjon og har cc 600mm, er det en risiko for at platematerialet buer litt. 15 mm bør være greit, glassull kan presses sammen mer enn steinull.
Det går jo å dele på en 45mm så får du ca 110mm, det er hva jeg ville ha gjort.
Det går jo å dele på en 45mm så får du ca 110mm, det er hva jeg ville ha gjort.
Ja, jeg hadde det i bakhodet også, men OSB og en gips på 1200 brede på cc60 lekter burde vel ikke bule så?surris skrev:
Men får teste begge tykkelsene og se hva som blir enklest
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 467 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.467 innlegg
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Risk med FÖR tjock isolering i tak i mitt fritidshus?
Isolering -
Hvor tykt med skumglass for å få en fullgod isoleringsverdi? Har fått litt ulike bud alt mellom 0,3 til 0,6. Takk for hjelp :)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vilken tjocklek på isolering behövs för att bona ett förråd?
Isolering -
För tjock isolering ?
Isolering -
Något för tjock isolering för väggen, funkar det?
Isolering