Skal som overskriften peker på kjøpe alt nytt til nyrenovert hus men synes at det er dyrt. Går jo mange meter så noen som har gode tips hvor man handler til best priser?

Selv er jeg i samme situasjon og valgte den lokale XL Bygg-firmaet. Handlet lister og foringer for adskillige tusenlapper så jeg fikk ganske bra rabatt... Det var Södra, f.d. Gapro, sortiment og produkter de solgte.

Når jeg og jenta mi satt og så på ulike modeller og bredder på virket så resonnerte vi som så at akkurat de delene er jo ikke noe man bytter ut spesielt ofte, og derfor er det viktig å velge det man vil ha, selv om det koster litt ekstra kroner. Gulvlistene valgte vi mellom 90 mm og 120 mm høyde, men valgte 120 mm siden vi har høyt under taket og var redde for at det skulle se "fjuttigt" ut ellers. Og nå når listene er oppe (i de rommene som er klare hittil) kan jeg bare konstatere at vi valgte riktig! Det var verdt de ekstra kronene! Men vi kjøpte ubehandlet virke og malte selv for å spare noen kroner! Men mange meter blir det til et hus på 180 m2...

Og hvis noen har et godt triks for hvordan man gjærer allmuelister så man får det pent, så mottas tips med takk! ;)

Hos Beijer har de allmogelister i gammel stil som er 21mm tykke (21x95 & 21x120 tror jeg finnes). Disse er kvistete og det kreves en del forarbeid og maling for å få det pent, men de er billige. De er i prinsippet identiske med de orginallistene som sitter i huset mitt fra 1907, så jeg har gått for disse. Derimot er deres "standard" 12mm kvistfrie list allmogelist svindyr.....

Har dere noen prisopplysninger?

Gulvlist 120x21 mm tykk tror jeg lå på 58 kr meteren eller noe før rabatten. Dørfôr 95x21 mm på cirka 40 kr meteren.

Hvis jeg husker riktig...

Maveric77:

Å lage Allmogelist:

Første gulvlisten kapper du rett av og setter kloss mot første vegg. Altså ingen gjæring.

Sag nå av en malbit, typ en 10 cm lang bit list.

Neste list: Tegn av allmogemønsteret fra malbiten på listen. Se om du henger med, listen som skal opp på veggen ligger på gulvet med "forsiden" opp. Malbiten settes (holdes) på høykant ved den kortsiden som skal kobles til listen som allerede er montert. Tegn av med stiftpenn (tynn blyant). Figursag etter streken med stikksagen.

Test utsagingen din om den passer "som en puslespillbit" i mønsteret (bruk malbiten).

Ofte må man justere sagingen noe de første gangene.

OBS Det trenger ikke bli PERFEKT. Bare brukbart bra.

Kapp den andre enden rett av så listen får riktig lengde.

Monter. Start med å fylle hjørnet med rikelig med latexfugemasse.

Så fortsetter du rundt rommet.

Montering: Alle skruer skal forsenkes, ofte kan det bli bedre om man forborrer listen. Skruene sparkles deretter med snekkerisparkel. Slipe og bættringsmale sparklingene. Male alt. På forhånd kan man grunne + ferdigstrøk 1 gang, så trenger man bare ferdigstrøk 1 gang på stedet.

Svar om du trenger bilder til denne kanskje ikke helt enkle instruksjonen....

@Niclas Jonsson

Takk for tipset! Jeg tror jeg forstår hva du mener! ;) Altså stikksag eller figursag som verktøy i stedet for en gjærsag!

De rommene som jeg nå er ferdig med har jeg gjæret på "vanlig" måte og (mis)lykkes hver gang med at det blir en glipe akkurat i forsenkningen på listen. Det får bli overmalbar mykfug... Akryl eller hva er best?

Jeg har dog gjort akkurat som du skriver ellers, grunnet og strøket en gang for å så ferdigstrykke og lapper igjen spikerhull og skruehull når de sitter på plass!

Herlig med folk som forstår at listverk, spesielt litt mer pompøse modeller som allmoge, alltid skal males på stedet slik at alle skruer skjules! Det er jo for trist når man kommer hjem til folk som har kjøpt ganske dyre fabrikkmalte lister, og montert med store stygge skruer og så skal man si ..."å, så fint...."

Akrylat eller latexfog spiller ingen rolle her, billig (10 kr-søppel) fungerer bra til dette.

Så en ting til (men dette visste du nok allerede). Trenger man å skjøte på lengden, så gjærer man skjøten, typ 30 grader. Denne skjøten limes med trelim ved montering.

Maveric77 skrev:
Gulvlist 120x21 mm tykk tror jeg lå på 58 kr meteren eller noe sånt før rabatten. Dørfôr 95x21 mm på rundt 40 kr meteren.

Om jeg husker riktig...
Nå var det en stund siden jeg kjøpte, men som jeg husker det var disse mye billigere (typ halvparten, rundt 20kr/m). Men det er altså lister med kvister etc (B-kvalitet)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.