Hei

Det siste trinnet i trappen min er cirka 7 cm for høyt. Går det an å utbedre på en noenlunde enkel måte?

Trebetrapp med siste trappetrinn som er cirka 7 cm høyere enn de andre, mot en parkettgulvbakgrunn.

Trebjelke med målebånd som viser høyden på et trappetrinn.

Innendørs trapp med tretrinn og tepper, det siste trinnet ser ut til å være høyere enn de andre.

En tretrapp med et siste steg som er ca. 7 cm høyere. Trappen har tepper på trinnene, og det er et verktøy plassert der.

Mvh

Peter

Ja problemet er jo dessverre ikke bare det siste/første trinnet, men hele trappens trinnhøyde...
Man ser ikke helt hvor høy trinnhøyden normalt er i trappen.
Hva jeg ser, ville jeg anslå det til 16 cm, noe som gjør det siste trinnet til 24 cm. Skulle man endre det siste trinnet samt bygge et ekstra trinn, ville man få tre trinn på 13,3 cm mot de resterende 16.

Jeg hadde bestemt meg for å ikke ville endre trappa og derfor testet en uke med et midlertidig bygget trinn på 12 cm som plasseres foran trappen. Deretter gjort en vurdering om det ble mer komfortabelt eller dårligere.

Det finnes en "myte" om at man snubler i trapper der trinnene varierer mer enn noen prosent i trinnhøyde, men det er jo veldig subjektivt.

Det man har å velge mellom, slik jeg ser det, er hvor mange trinn som skal skille seg fra den normale trinnhøyden og hva som blir mest behagelig. Er det første trinnet nå for høyt til å være et trinn, gjør det til to...

Ble langt som vanlig

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.