Hei,

Siden jeg kjøpte huset har jeg gjort en del av renoveringene selv. Brukt nettet og forum til hjelp for å lære meg om prosjektene mine. Det har vært gøy og lærerikt. Det er dog vanskelig å holde oversikt over alt, og det finnes anbefalinger og regler om veldig mye. Tar man inn ikke-svenske håndverkere, får man noen ganger høre at "det der er overdrevet" "det der funker men er ikke et must". Kan gjelde alt fra avstand "cc" mellom regler avhengig av om det er tak, bjelker, vegger m.m. Tykkelse på bygningsplater i våtrom ved fliser, at visst tre ikke passer bak vegger (trykkinpregnert tre tror jeg det het).

Mine spørsmål:
1) Er det anbefalinger eller er det regler?
2) Finnes det et sted man kan henvende seg for å lese om disse ulike reglene/anbefalingene som vi har i Sverige. Noen hjemmeside man kan henvende seg til? Jeg prøver å gjøre renoveringene mine så korrekte som mulig, men hvor "perfekt" må det være? Har et hus på landet.

Takk!

Det finnes en del tvingende regler. Fremfor alt hva gjelder tilgjengelighet, dimensjonering av bærende deler og elinstallasjoner. Så finnes det en masse bransjeregler/-standarder/-praksis for ulike deler av byggingen. Bransjereglene spiller en rolle på to måter. For det første skal man som forbruker kunne forutsette at en innleid håndverker utfører arbeidet ut fra gjeldende bransjeregler om man ikke har avtalt noe annet, og for det andre bruker forsikringsselskapene å kreve at ting er utført i henhold til gjeldende praksis for å få full erstatning ved en eventuell skade.

De fleste regler og standarder finnes i AMA, som dessverre koster penger. Men en del regler finnes på nettet, for eksempel BBR hos Boverket, våtromsregler hos sakervatten.se og gvk.se og veiledninger og tabeller for dimensjonering av trekonstruksjoner som finnes hos träguiden.

Så er mange "regler" kanskje ikke så strenge og tvingende, men ofte går byggingen mye bedre og de ulike momentene blir enklere og billigere om man følger dem, da materialer og beskrivelser er tilpasset visse standardmål.

Trykkimpregnert treverk skal bare brukes utendørs.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Det kan kanskje lette å kjenne til den formelle strukturen på normer og regler. Boverkets byggregler (BBR) utgår fra Plan- og bygningsloven og inneholder bindende regler ved nybygging. Mye handler om tilgjengelighet, brannsikring og energibruk. Regelsamlingen er tilgjengelig på nettet på Boverkets hjemmeside. Dessverre er skriften oppblandet med rådliknende synspunkter som man ikke behøver å følge, noe som kan være forvirrende. BBR er ganske tunglest og trenden er dessverre negativ. De tekniske reglene finnes i en Europeisk konstruksjonsstandard (EKS) som administreres av SIS. At BBR og EKS følges kontrolleres ved byggesøknaden.

AMA (Allmenngyldig material- og arbeidsbeskrivelse) retter seg i første rekke mot entreprenørbransjen og inneholder eksempler på standardiserte arbeidsutførelser. AMA's juridiske virkning reguleres gjennom entreprenøravtaler. Som privatperson behøver man ikke ta hensyn til AMA, selv om det kan være hensiktsmessig i visse tilfeller. Velassorterte biblioteker pleier å ha AMA som er delt opp i ulike bind, HusAMA, ElAMA osv. De første ByggAMA:ene kom allerede i 1950.

I tillegg til BBR, EKS og AMA finnes det bransjeregler som er rettet mot medlemsbedrifter. Selv om det kan være greit å kjenne til disse reglene av og til, har de ingen formell status.

useless useless skrev:
Det finnes en del tvingende regler. Framfor alt hva gjelder tilgjengelighet, dimensjonering av bærende deler og elinstallasjoner. Så finnes det en masse bransjeregler-/standarder/-praksis for ulike deler av byggearbeidet. Bransjereglene spiller en rolle på to måter. For det første skal man som konsument kunne forutsette at en innleid håndverker utfører arbeidet ut fra gjeldende bransjeregler om man ikke har avtalt noe annet, og for det andre pleier forsikringsselskapene å kreve at ting er utført i henhold til gjeldende praksis for at man skal få full erstatning ved en eventuell skade.

De fleste regler og standarder finnes i AMA, som dessverre koster penger. Men noen regler finnes på nettet, f.eks. BBR hos Boverket, våtromsregler hos säkervatten.se og gvk.se og lathunder og tabeller for dimensjonering av trekonstruksjoner som finnes hos träguiden.

Så er mange "regler" kanskje ikke så strenge og tvingende, men oftest går byggearbeidet mye bedre og de ulike momentene blir enklere og billigere om man følger dem da materialer og beskrivelser er tilpasset etter visse standardmål.

Trykkimpregnert treverk skal bare brukes utendørs.
Takk for ditt svar, settes pris på! Nå har jeg brukt trykkimpregnert tre i visse deler av renoveringen. Heldigvis ikke for mye. Hva er konsekvensene av det? Er det såpass viktig at jeg trenger å rive opp og erstatte?

J justusandersson skrev:
Det kan kanskje lette å kjenne til den formelle strukturen på normer og regler. Boverkets byggregler (BBR) utgår fra Plan- og byggeloven og inneholder bindende regler ved nybygging. Mye handler om tilgjengelighet, brannsikkerhet og energihusholdning. Regelverket finnes tilgjengelig på nettet på Boverkets nettside. Dessverre er publikasjonen oppblandet med rådslignende synspunkter som man ikke trenger å følge, noe som kan være forvirrende. BBR er ganske vanskeliglest og trenden er dessverre negativ. De tekniske reglene finnes i en Europeisk konstruksjonsstandard (EKS) som administreres av SIS. At BBR og EKS følges kontrolleres ved byggesøknad.

AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning) tar i første omgang sikte på entreprenørbransjen og inneholder eksempler på standardiserte arbeidsutførelser. AMAs juridiske virkning reguleres gjennom entreprenøravtaler. Som privatperson trenger man ikke ta hensyn til AMA, selv om det kan være hensiktsmessig i enkelte tilfeller. Velassorterte biblioteker pleier å ha AMA som er delt inn i forskjellige bind, HusAMA, ElAMA osv. De første ByggAMAene kom allerede 1950.

Utover BBR, EKS og AMA finnes det bransjeregler som vender seg til medlemsbedrifter. Selv om det kan være bra å kjenne til disse reglene av og til, har de ingen formell status.

Takk for svaret. Det ble ikke lettere, virker komplekst dette her :crysmile: Får vel lese på så godt jeg kan før hvert prosjekt, er nok umulig å sette seg inn i alle anbefalinger og standarder om man ikke jobber som håndverker på heltid.

Tenk slik (litt forenklet): BBR handler mest om det som er mellom veggene, EKS om det som er inne i veggene og AMA om hvordan man bygger veggene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.