Hei!

Jeg har en ramverktakstol og vurderer å flytte støttebenet og dermed minske kattvinden. Hvis jeg ser på Lathunden, skal det gå bra, men regner jeg riktig?

Mitt hus:
  • er 8m i bredden
  • har takvinkel på 45 grader
  • ligger i snølastsone 1.5
  • har takstein, med spontak under
så hvis jeg ser her:

Diagram over dimensjonering av ramverktakstol med informasjon om takvinkel, snølast og nødvendige mål for overram og underram i ulike snøsoner.

da skal:
  • overramme (Ø) være min. 45x145mm
  • underramme (U) være min. 45x220mm
  • høyde ved støtteben 1200mm

Det er et gammelt hus, så per nå er overringen 100x120mm, underringen 100x195mm. Senteravstand er ca. 950-1000mm mellom takstolene. Høyde til hanebjelke er ca. 2300mm. Og veggen til kattvinden (som jeg faktisk ikke tror er bærende) er på 1700 mm.

Nå endelig spørsmålet!

Bøyningsstivhet, dvs. (b * h^2) / 6, av eksisterende overramme og underramme overstiger minimum angitt i Lathunden:
  • (Ø) 45x145mm = 156cm^3 < 100x120mm = 240 cm^3
  • (U) 45x220mm = 363cm^3 < 100x195mm = 634 cm^3

Kan man da konkludere at det går bra å flytte støttebenet et stykke fra høyde på 1700mm til ny høyde på 1350mm? Det er jo innenfor de 1200mm angitt i Lathunden, og over/underramme er om jeg regner riktig sterkere enn angitt minimum.

Er veldig takknemlig for meninger.
 
Fikk tak i Takstolsboken 2010 (hurra! for bibloteket) og la inn litt mål i programmet som følger med. Fikk frem dette:

Teknisk tegning av takstol med dimensjoner og belastninger, inkludert markerte områder som støttepunkter og spesifikasjoner fra et beregningsprogram.

Støttene (B-L) og (J-N) har en utnyttelsesgrad på ca. 7% når de er plassert på en høyde av 1200mm. Dessverre går det ikke an å flytte dem i programmet.

Hmmm.... :|

Spørsmålet er jo nå om:

  1. mine gamle overramestrukturer på 100x120mm har samme eller bedre egenskaper enn de 45x145mm som blir brukt i Lathunden og Takstolsboken
  2. det er risiko for at overramestrukturen knekker hvis jeg flytter støttene til en høyde av 1350mm -- kan tenke meg at det blir en annerledes belastning på punktet U1.

Noen som vet om 100x120mm er generelt ekvivalent med 45x145mm?

Hvem kan man spørre?
 
Sist redigert:
Som jeg ser det har du vært veldig omsorgsfull når du har søkt og samlet fakta for din tenkte jobb, det er jo veldig bra, tenk om flere gjorde slik. Du har tettere satte takstoler enn i eksemplene, dimensjonene synes jeg vi kan se som minst like sterke i eksisterende, din lille forflytning av støttebenene på 350mm horisontalt bør være helt neglisjerbar i sammenhengen (ligger jo fortsatt langt opp mot øvre delen).

Slik ser jeg på det for hva det kan være verdt, ville selv ikke nølt det minste.
 
Jo takk så mye, GK100, jeg prøver å finne frem så mye fakta som mulig. Med takstoler kan det jo bli dyrt om man ikke gjør det riktig :)

For øvrig merker jeg nå at jeg hadde skrevet feil i første innlegget. Eksisterende kneveggen og støttebena har en høyde på 2000mm -- det er på den andre siden av rommet at den er 1700mm.

Det betyr at jeg vil flytte den ca. 700mm horisontalt, men det skal jo fortsatt være greit jfr. beregningene fra Takstolsboken og Lathunden.

Dessuten, hvis man ser på kneveggen, så er den bygget opp av noen 70x75mm stående stendere, CC på ca. 1000mm, med spontede bord på den ene siden bare. Stenderne står på gulvbordene (tykkelse 28mm), dvs. ingen følgere/avvekslingsbjelke, og de er kun spikret i gulvet -- ikke direkte i underrammen. På innsiden har overrammen høvlede spontede bord og stenderne er spikret i disse. Så vidt jeg kan se er de heller ikke spikret i overrammen (men det er et 30-tallshus, der jeg av og til finner syv helvetes lange spiker :D)

Så, det er kanskje litt tvilsomt å kalle stenderne for støtteben, men veggen har selvfølgelig en stabiliserende effekt.

Magefølelsen sier at det ikke skal være et problem å flytte veggen, men meninger er selvfølgelig veldig velkomne.
 
Jeg kan i prinsippet bare skrive som tidligere, ser det som helt problemfritt. Om du nå i tillegg setter støttene som korrekte støtteben og så skillevegg på det, ja bra blir bedre. Kanskje noen andre har noe å tilføye, men det har jo vært magert i tråden.
 
  • Liker
krr
  • Laddar…
Har ikke kommet til skudd ennå :D, men var nettopp på loftet hvorfra det går å kaste et blikk på overrammene.

Nå er de 80 år gamle men ser faktisk fortsatt kjempebra ut. Litt tørrsprekker, men ikke noe farlig. Og de er ikke skjøtet på høyde med støttebena/kattevindveggen -- det var det jeg tenkte dobbelsjekke.

Jeg fant også der man har spikret støttebena i innerpanelet:

Negler slått inn i treverk på en gammel byggeplass, med noen sprekker og skader synlige i overflaten.

Gammel takbjelke med spiker og spindelvev på et loft. Detalj av en overramme fra et 80 år gammelt bygg, viser torksprickor og støv.

Rustne spik stikker opp fra en støvete treoverflate på loftet, muligens del av et gammelt byggesett eller støttebein nær innerpanelet.

Ganske så nærme, men likevel ved siden av overrammen... Kanskje fordi overrammen er steinhard å spikre i -- det blir muligens det største problemet i dette prosjektet :rolleyes:
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.