Hei!
Har nettopp flyttet inn i det første eget huset (wohoo!) og har mange ideer men litt lite kunnskap innen visse områder. I stuen vil jeg flytte en dør i en bærende innervegg (se bilde). Området der jeg vil sette veggen høres hult ut når jeg banker på det, så det burde være trestendere + sponplate.
Min omtrentlige fremgangsmåte er:
- Be en elektriker komme og fjerne alle kabler til stikkontakter og lysbryteren
- Fjerne den gamle dørkarmen og døren
- Be "noen som kan" komme og lekte igjen større delen av døren og forlenge hullet som finnes et stykke. Hvem trenger jeg her? Holder det med en vanlig snekker, eller trenger jeg noen som har bedre peiling på bærende konstruksjoner? Sørg også her for å synkronisere med elektriker slik at det trekkes nye rør for strømmen, da vi vil ha brytere og stikkontakt ved siden av den nye døren.
Trenger jeg å søke byggetillatelse eller lignende for dette, siden jeg tukler med en bærende konstruksjon? Det føles som et mindre inngrep da jeg bare flytter et hull og ikke lager et nytt, men hva vet jeg...
Årsaken til dørflyttingen er at jeg vil ha en sofa der TV-en står og ha TV-en på den andre siden av rommet, men det blir en urimelig liten sofa om jeg ikke flytter døren..
Takk for hjelpen
Edit: Bildet krangler.