3.917 lest ·
3 svar
4k lest
3 svar
Flytsparkle og belegge før betongen har tørket
Ja, er det mulig?
Skal legge kjøkken samt gang med granitt, har støpt med finbetong fra Combimix.
Ingen fuktsperre skal jo på, kan jeg flytsparkle samt legge granitten umiddelbart etter ettervanning er ferdig (1 uke).
Ingen lyst til å vente 2-3 måneder unødvendig...
Mvh
Skal legge kjøkken samt gang med granitt, har støpt med finbetong fra Combimix.
Ingen fuktsperre skal jo på, kan jeg flytsparkle samt legge granitten umiddelbart etter ettervanning er ferdig (1 uke).
Ingen lyst til å vente 2-3 måneder unødvendig...
Mvh
Nja, det pleier ikke å være en god idé. Ikke fordi man lukker inne fuktighet, men fordi betongen vil krympe den nærmeste tiden, og at det da blir spenninger som kan føre til at flytsparkelen eller platene løsner.
Tingen er at det ikke helt enkelt bare handler om fuktinnhold. Man vil at betongen skal være minst tre måneder gammel for at den skal ha herdet ferdig og sluttet å krympe, i normalen. Når det gjelder kun fukten, så er antagelig platen din ganske uttørket (omtrent RF 90%) etter cirka fire til seks uker.
Men hvis jeg var som deg, ville jeg snakket med Kiilto. Jeg vet at de har et tilsetningsstoff som man kan blande i deres festemasse, og da garanterer de at man skal kunne legge på betong som er en måned gammel. Kanskje andre produsenter har tilsvarende, du kan jo ringe rundt.
Edit: Hadde glemt at du ikke skulle legge plater direkte på betongen, men skulle avrette først. Snakk med avrettingsmasseleverandøren da i stedet. Jeg ville tro det fungerer å avrette etter seks uker.
Men hvis jeg var som deg, ville jeg snakket med Kiilto. Jeg vet at de har et tilsetningsstoff som man kan blande i deres festemasse, og da garanterer de at man skal kunne legge på betong som er en måned gammel. Kanskje andre produsenter har tilsvarende, du kan jo ringe rundt.
Edit: Hadde glemt at du ikke skulle legge plater direkte på betongen, men skulle avrette først. Snakk med avrettingsmasseleverandøren da i stedet. Jeg ville tro det fungerer å avrette etter seks uker.
Klikk her for å svare