Jeg skal forsøke å flytsparkle for første gang i livet.
Rommet er min gang hvor jeg har fjernet fliser så det er betonggulv.
Midt i gangen har jeg revet en vegg og tatt opp en planke som var til den gamle dørkarmen, så der har jeg et hull på ca. 8 cm dypt.

I og med at jeg skal gjøre dette selv, har jeg planlagt arbeidsmomentet slik:
Kvelden før:
Primer
Dagen etter:
Elektriker kommer og legger el-gulvvarmen og kobler til.
Ettermiddagen/kvelden:
Flytsparkle

Er det riktig rekkefølge? Jeg føler at jeg ikke trenger å legge armeringsnett, er det riktig eller feil?

Så lurer jeg på ang. hullet i gulvet etter dørterskelen. Bør jeg fylle det med noe før flytsparklingen eller kan jeg fylle dette bra med flytsparkel?

Og hvordan får jeg alt helt jevnt siden jeg ikke trenger noe fall?
Trenger jeg å bruke nivåpinner?
Har regnet med å flytsparkle ca. 7 mm

En gang med fjernet vegg, synlig betonggulv og delvis fjernede fliser. I døråpningen står et barn og ser inn.

Hva har du tenkt deg for gulvvarme som du får inn i bare 7 mm flytsparkel?

Normalt legger man armeringen under for å feste elsløyfen i og så sparkler man på det.

Regn med dobbelt høyden på flytsparkelen.

Du trenger ikke å armere hvis undergulvet er stabilt. Gulvvarmen limer du med smelting direkte på betongen. Jeg ville brukt nivåpinner som jeg hadde klippet i den høyden jeg har tenkt å ha gulvet. Når pinnene bare er synlige litt litt er du i nivå.

Kjøp en fiberarmert sparkel, følg blandingsinstruksjonen nøye. Du kan bruke en bred tannsparkel for å jevne ut det hvis det skulle være nødvendig.

Underlaget er støpt betongplate.
Snakket nettopp med elektrofirmaet som skal legge gulvvarmen, Ebeco Cable kit 200, som bare er 4mm. Og de sier at noen armering ikke er nødvendig.

anders07 og Stefan N: Med tanke på at kabelen bare er 4mm og skal limes fast i betongen, så trengs det ikke mer enn 7mm flytsparkel.

På dette skal jeg deretter legge fliser..

Steinmeister skrev:
Du trenger ikke å armere hvis undergulvet er stabilt. Gulvvarmen limer du med smelting direkte på betongen. Jeg ville ha brukt nivåpinner som jeg klippet i den høyden jeg hadde tenkt å ha gulvet. Når pinnene bare vises litt litt er du i nivå.

Kjøp en fiberarmert sparkel, følg blandingsinstruksjonen nøye. Du kan bruke en bred tannsparkel for å jevne det ut hvis det skulle trengs
takk for tipsene... Fiberarmert sparkel har jeg lest at det anbefales til gulvvarmen så det kommer jeg bruke. Skal bare forsøke å finne riktig merke så det blir bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.