Hei! Jeg har en fundering. Skal renovere i kjelleren. Tenkte å legge cellplast mot betonggulvet, deretter et flytende sponplategulv på det. Min fundering er, hvordan gjør jeg med vegglistene? Kan jeg skru dem i det flytende sponplategulvet eller bør jeg sette opp veggene mot betongplaten før jeg begynner med gulvet?

Mvh

Du bør ha platton for ventilasjon under gulvet til å begynne med. Veggene må festes i betongen, bruk med fordel stålregler i kjeller.

• Liker
Jimmy123133
  • Laddar…
H huggan skrev:
Du bør ha platton for ventilasjon under gulvet til å begynne med. Veggene må festes i betongen, bruk med fordel stålregler i kjelleren.
Takk for tipsene!

Hvorfor ikke bare skru reglene i kjellerveggene?
Jeg mener altså at ikke sette dem på gulvet.
Og jeg er enig i tipset om stålregler!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hvorfor ikke bare skru lektene i kjellerveggene?
Jeg mener altså at ikke sette dem på gulvet.
Og jeg er enig i tipset om stålstendere!
Ja, det kan man kanskje gjøre, vet ikke hvor rett betongveggene er bare

Fyller på med et spørsmål angående hvordan gulv og vegg møtes. Skal veggen bygges helt ned mot betongplaten og så legges gulvet mot med liten luftspalte?
Eller skal gulvet legges først og så bygges veggen?

Jeg gjorde en slik isolering i 1976 i kjelleren da jeg bygde huset mitt 5 cm isopor på uisolert plate med flytende gulvspon på. Regel veggene med 45/70 reglar som ble stilt på sponplatene og skrudd i veggen 70 mm mineralull med 12 mm sponplater på, men lot en luftspalte mot gulvet, luftet gulvlist ingen plastfolie verken på gulv eller vegg. Veggene er 25 cm Leca. Slik hadde man kanskje ikke gjort i dag, men jeg bor fortsatt i huset uten noen fuktproblemer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.