Var inne på k-rauta for noen måneder siden og kjøpte fliser og kerafix. (Ferdigblandet flislim) Jeg skal flislegge på tre og det informerte jeg fyren om i butikken. Jeg hadde tenkt å pynte opp vinduskarmene mine, og kom på at det blir fint for en rimelig pengesum. Nå som jeg har lagt fliser på to vinduskarmer, har jeg sett at de har buet seg litt. Det går an å fikse med konsoller så de ser helt ok ut.

Jeg hadde kjøpt for lite kerafix, så jeg gikk innom k-rauta for å kjøpe en til bøtte. Jenta og fyren som jobbber den dagen sa at hvis jeg skal flislegge på tre må jeg legge gips i mellom. Det går ikke med renoveringsgips, men det må være en ordentlig plate sa de. De solgte dessuten IKKE ferdigblandet lim sa jenta. Det finnes ikke påstod hun. Det er flislim du skal ha i så fall informerte hun meg om. Jeg ble usikker på om det kanskje var en slik bøtte jeg hadde hjemme. Jeg har sjekket nå, det heter kerafix! Det jeg kjøpte nå heter flislim.

Jeg lurer nå, hvem av alle i deres personale har rett? Fyren jeg handlet av nå sist gang syntes at om jeg tross alt tør prøve, skal det være fliselim jeg skal bruke, ikke lim. Flislimet skal bevege seg påsto han.

Så kjedelig når man blir feil informert.. Det er jo så mye arbeid å fjerne alle vinduskarmer og erstatte med en annen type om disse ikke kan pyntes. Hvis jeg legger på gips blir de så høye. Og kan jeg ikke pynte dem i det hele tatt blir det ikke særlig mye til vinduskarmer. Til saken hører det at vi nettopp har satt inn nye vinduer så alle vinduskarmer i hele huset er nylig satt inn (akkurat som nye foringer og nye lister) og venter på å bli dekorert.

Tør jeg fortsette flislegge på tre? Og hva skal jeg feste dem med? Tenkte til og med på å droppe fug og bare feste dem en og en med montasjelim. Bare redd det ikke blir så mye beskyttelse for karmen. Men man kan jo være forsiktig når man vanner så trenger den jo ikke særlig mye beskyttelse.

Noen som har en god idé/løsning?

Kort svar: nei, det vil ikke holde i lengden om du flislegger på tre. Stol ikke på personalet på byggevarehus, de vet ofte veldig lite.

Kan jeg "redde" disse bordene med renoveringsgips og så flislegge dem, så jeg slipper å ta ned dem? Eller stemte det at det må være en kraftigere gipsplate?
Jeg får vel sette en list på forsiden. Hvilket prosjekt dette ble!

Kanskje skal rive ned dem og besøke coop eller noe og kjøpe ferdige vindusbrett. Svir litt med alt arbeidet og pengene det gir...
Nei, forstått nå at mange i personalet på byggevarehusene ikke riktig er utdannet. Da vi kjøpte takbokser syntes jenta som hjalp meg at jeg like godt kunne ta ujordede da jeg spurte etter jordede. Den der pinnen visste hun nemlig ikke hva den var til, det går like bra å ta de andre sa hun...:)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Ja, det fungerer med renoveringsgips.

Og når det gjelder dette med fix og lim, så stemmer det riktignok at den ferdigblandede flislimen tåler mer bevegelser enn vanlig fix (som riktig nok ikke finnes ferdigblandet, det herder når man tilsetter vann). Det går for eksempel an å bruke flislim hvis man skal sette keramikk på sponplater. Men vanlig treverk er for bevegelig, det pleier å slippe før eller siden.

• Liker
Stefanstips
  • Laddar…
Ja det går faktisk an å legge flis på tre. Bare du gjør som vi.

;-)

Flis i badstubygg - (uoppvarmet om jeg ikke bruker badstue så klart) Underkonstruksjon var bunnbjelkelag med rupanel oppå. Strøk først med primer og deretter med fuktbeskyttelse. Så la jeg en slags duk jeg hadde anskaffet i den fortsatt fuktige fuktbeskyttelsen og strøk en gang til med fuktbeskyttelse, men da oppå duken. Så lot jeg det hele tørke en dag og la deretter flis med finja-flex. Badstuen står nå i snart 5 år og verken har noen flis løsnet, reist seg eller sprukket.

Kanskje ingen fagmanns-løsning direkte men for oss funker det.

Hobbit

• Liker
jberndes
  • Laddar…
...Men jeg ville knapt kalle det for å flislegge på tre. Du har jo åpenbart et lag imellom som hjelper med bevegelsesopptaket. Og fem år er kort tid, det er ikke uvanlig at fliser i feilaktige konstruksjoner løsner etter 10-15 år. Dermed ikke sagt at de vil løsne i ditt tilfelle, men jeg ville ikke anbefale å gjøre som du har gjort. Det er raskt gjort å legge en gulvgips eller flytsparkle litt, og da vet man at det fungerer utrolig lenge.

Når det gjelder flislegging på tre, er en veldig avgjørende faktor hvor brede bordene er. Er de tilstrekkelig smale, vil bevegelsene i treet skje så lokalt at det ville fungere med flislim, er det 300 mm brede gulvbord så er det nok umulig uansett hva man bruker for festemasse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.