Hei.

Skal til å legge klinker under en vedovn, den står i dag på et lag gulvspon og deretter bjelkelaget direkte. Vet dessverre ikke hvor tett det er mellom bjelkene, huset er et älvsbyhus fra -93, 1 plan. Vedovnen står rett over en bjelke. Totalt område som skal få klinker er ca. 1,2 m2, 100x120cm omtrent.

Hva tror dere blir best?

- Flytsparkle et lag, hvor tykt i så fall? Armering?

- Hellime en gulvgips med Ardex S48 og deretter legge klinker, gulvgipsskiven må dessverre skjøtes da den bare er 60cm bred, kan det være et problem?

Takknemlig for tips og råd :)

Hva veier vedovnen?

Ofte må bjelkelaget forsterkes, for å tåle vekten av en vedovn.

Jeg er ikke ekspert på dette, men innbiller meg at det ikke er så kritisk under en peisovn. Man står jo sjelden og hopper rett ved siden av ovnen. De gangene jeg har lagt fliser under peisovner har jeg bare lagt det oppå eksisterende tregulv eller parkett. Har du gulvspon fremme er situasjonen sannsynligvis bedre, og legger du noe forsterkende lag imellom blir det enda bedre. Helst vil man jo ikke bygge for mye i høyden slik at det blir et trappetrinn opp til peisovnen.

Erik

Vi har også et Älvsbyhus og har peisovn. Den står ikke direkte på en bjelke for vi har rør under for friskluftinntak til ovnen og det kommer jo inn i midten av ovnen.
Skulle kunne samle hele familien og stå og hoppe rundt den uten at det svikter. Vår ovn er en Contura av 500 modell. For øvrig har vi ikke fliser under men den står på en plate som ligger direkte mot parkettgulvet.
Så legg du dine fliser og sett tilbake ovnen.
Du kunne jo bruke en fugemasse som er litt fleksibel så skal de nok ikke sprekke.

Jeg har en pelletskamin og har lagt klinker direkte på gulvsponet. Det har ikke skjedd noe med det på fem år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.