Er det krav å fuktsperre hele grovinngangen/vaskerommet eller holder det med å legge flis ca 20 cm opp på veggen og male resten/tapetsere/legge glassfiberstrie?

Hvordan har dere gjort det?

Jonte
 
Det finnes spesiell maling man kan male glassfiberveven med som gjør at veggen blir fuktspærret.

Ellers avhenger det vel helt og holdent av hva dere har tenkt å bruke rommet til. Om det skal regnes som våtrom er det nok en god idé å ha en form for fuktspærre.
 
Det er jo en grovinngang og vaskerom så vi kommer til å gå inn der iblant og kanskje ut også... ;) Så er det vaskemaskinen, tørketrommelen og tørkeskapet som kommer til å brukes som vanlig.

Hvordan har du gjort Generalen?
 
Om det finnes en sluk skal gulvet sperres pluss litt opp på veggen. Ikke glem at terskelen skal være av badetype, dvs minst to cm høy (forsikringsspørsmål).

Blir det en dusj eller et badekar (nå eller i fremtiden) så er det best å gjøre akkurat som på badet.
 
Jonte skrev:
Hvordan har du gjort Generalen?
Vi har tre gulvsluk og en dusj i grovinngangen - regnes altså som våtrom. Gulvet og veggen ved dusjen er fuktsperret på "vanlig" vis. Øvrige vegger har vi glassfiberduk som er malt med en fuktsperrende maling.
 
General Failure skrev:
Vi har tre sluk og en dusj i grovinngangen - regnes altså som våtrom. Gulvet og veggen ved dusjen er fuktsperret på "vanlig" vis. Øvrige vegger har vi glassfiberduk som er malt med en fuktsperrende maling.
Ingen dusj i min vaskerom burde altså innebære at jeg kan droppe fuktsperr á la baderom?!
 
Jækla smilys !!! Kapittel ÅTTE i andre del (side 34 ifølge Acrobats regning)
 
LB skrev:
Forbanna smilies !!! Kapittel ÅTTE i andre del (side 34 ifølge Acrobats telling)
Finner ikke... :( Du kan vel kopiere inn den viktigste teksten her i stedet?!

Jonte
 
Dessverre lar ikke dokumentet seg kopiere, så det blir nok til å lete litt i stedet.
 
Det skal bli spennende å se om dette her fungerer og blir forståelig...

8.2.2 Våte rom og hygienerom

• Overflate på gulv og vegger skal utføres i henhold til tabellen nedenfor. Tabellen angir i hvilke rom gulvsluk skal plasseres.

________      Vaskerom/Klespleie    Dusjrom/Baderom    Separat toalett
Gulvsluk:__________X_________________X
Vanntett
overflate gulv:_________X_________________X__________________X
Vannavvisende
overflate gulv:__________________________________________
Vanntett
overflate vegg:________X*________________X
Vannavvisende
overflate vegg:________X*___________________________________X

*) Velges med hensyn til omkringliggende bygningsdeles fuktfølsomhet

• Terskel i våtrom skal utformes slik at vann hindres i å trenge inn i tilstøtende rom.
• Avstand mellom rør og mellom rør og vegg ved gjennomføring gjennom gulv skal være minst 40 mm.
• Alle rørgjennomføringer i vegg og gulvkonstruksjoner skal tettes slik at de tilsvarer den penetrerte bygningsdelens vanntetthet. Tetting skal skje i samsvar med den rådende våtromskonstruksjonen og med dens tilbehør. I de tilfeller der en fullstendig våtromsløsning ikke finnes, skal en slik utarbeides og presenteres for SP for godkjenning før den får brukes.
• Våtrommene skal prosjekteres med hensyn til de bevegelser og deformasjoner som kan forekomme i den aktuelle bygningen, for eksempel må ikke nedbøyninger i trebjelkelaget redusere tettsjiktets funksjon.
• Våtrommene skal forøvrig oppføres og vannsikres i henhold til gjeldende bransjeregler:
- PERs Bransjeregler for vanntette keramiske veggkledninger og gulvbelegg i våtrom [ref. 9].
- GVKs Säkra våtrum - yt- og tettsjikt/plast [ref. 10].
- GVKs Säkra våtrum - tettsjikt/keramikk [ref. 11].
- Maleribransjens bransjestandard for våtrom [ref. 12].
 
Jonte skrev:
Ingen dusch i min tvättstuga borde alltså innebära att jag kan skippa fuktspärr á la badrum?!
Har du golvbrunn så räknas det som våtrum.
gå in på www.bkr.se så finns regelverket där
 
BOD!

Hvordan gjorde du for å kopiere teksten?
 
LB skrev:
BOD!

Hvordan gjorde du for å kopiere teksten?
I Acrobat finnes det en knapp med en T på (forskjellig avhengig av hvilken versjon du har) som du klikker på. Så er det bare å markere teksten du vil kopiere... :)

Kjør på, det er jo fredag ;D
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.