hei,

jeg har et 40-tallshus på bunnplate dvs. leire, grus, støpt plate.

Jeg vil legge isolasjon, gips og fliser, men IKKE gulvvarme.

Spørsmål numero 1. Er det noe vits i å legge 20-30 mm celleplast?

Spørsmål numero 2. Skal jeg legge platon under hvis jeg skal ha celleplast eller kjøre celleplasten med boardfix direkte på platen?

Spørsmål numero 3. Finnes det noen komplett god løsning for dette eller er alt et spørsmål om kompromiss?

Jeg vet at jeg burde pigge opp platen, legge i isolasjon og støpe nytt, men det er ikke aktuelt.

Håper på svar,
Peter

P.S. Jeg har søkt på forum, spurt eksperten og googlet alle mulige kombinasjoner i emnet

Hei, hva er formålet med celleplasten?
Skulle kunne tenke meg at et ventilert gulv med platon og evt. vifte kunne være bra i ditt tilfelle. Hvor tykk er platen? Ligger den under bakkenivå dvs. kjeller?
Er ingen ekspert på emnet men det eneste jeg vet er at kjellere pleier å kunne ha litt fuktproblemer.

/me

Legg flisene direkte på betongen.
Du skal verken ha gips eller isolasjon.
IKKE platon. Eventuell fukt skal kunne stige opp gjennom flisfugene.

Mikael_L
Daniel Lundqvist skrev:
Halloj, hva er hensikten med celleplasten?
/me
Hensikten kunne være å ikke holde på og varme opp moder jord ved hjelp av gulvvarmen. Det blir jo ganske ofte foreslått isolasjon under gulvvarmen så ikke altfor mye energi smyger seg den veien...

Men problemet som hairypete kan få er en veldig masse fukt under celleplasten (mellom betong og celleplast). Den kan kanskje angripe syllen senere... :-/

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Hensikten kan tenkes å være å ikke varme opp moder jord ved hjelp av gulvvarmen. Det blir ofte foreslått isolasjon under gulvvarmen slik at ikke alt for mye energi lekker den veien...

Men problemet som hairypete kan få er en masse fukt under cellplasten (mellom betong og cellplast). Den kan kanskje angripe svillen senere... :-/
Tusan hva jeg har begynt å lese slurvete, nå har jeg gått glipp av flere ganger... :(

OK, det skulle ikke være gulvvarme... !!!
Det jeg skrev synes jeg kan gjelde uansett, prinsipielt. Men varmetap nedover på grunn av mangel på isolasjon er ikke like stort hvis det ikke er gulvvarme.

Isolasjon under gulvet kan være bra, gulvene blir sikkert varmere da.
Problemet er fukten som du kan få under isolasjonen, den kan angripe svillen og alt annet organisk materiale som er i kontakt med platen.
Hvis gulvet ditt tidligere har ligget direkte på platen, har du antakelig hatt litt varmetap nedover som har sørget for at fuktinnholdet på platens overside har holdt seg på et rimelig lavt nivå, gulvet har kanskje også kunnet puste og dermed ventilert bort fukt.

Hvis du isolerer, vil antakelig platen bli kaldere og "ventilasjonen" dårligere, så risikoen for økt fuktighetsnivå kan ikke utelukkes.
Økt fuktighetsnivå skader ikke cellplast f.eks., men derimot er det sannsynlig at du også har noen trekonstruksjoner i kontakt med platen der under, og de kan leve farlig.

Jeg kan ikke gi deg noe råd om hva du skal gjøre...

Mikael_L
Som tidligere innlegg skrev, fliser direkte på betongen uten tetningslag, gips eller noe annet er antagelig en ganske sikker utførelse. Dog med risiko for virkelig kalde gulv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.