K
Hei!

Venter nå på å kunne fuge flisene jeg nylig har satt opp på kjøkkenet mitt. Da jeg i går snakket med en bekjent som jobber i et større svensk byggefirma, fikk jeg høre at jeg bør bruke mykfug før jeg påfører flisfugen, for å ikke risikere å smøre ut mykfugen i flisfugen (tror jeg han sa). Ble litt overrasket, men det er kanskje slik man skal gjøre for å få best resultat? Jeg er selv en hobbyfikser og hadde spontant tenkt å gjøre det i motsatt rekkefølge (har gjort det slik tidligere).

Hvordan gjør dere?
Flisfug eller mykfug først?

Mvh
Daniel

P
K Kardan79 skrev:
Hei!

Venter akkurat nå på å kunne fugle de nylig oppsatte flisene på kjøkkenet mitt.
Da jeg i går snakket med en bekjent som jobber i et større svensk byggefirma, hørte jeg at jeg bør mykfuge før jeg påfører flisefugen, for å ikke risikere å smøre ut mykfug i flisefugen (tror jeg han sa). Ble litt overrasket, men det er kanskje slik man bør gjøre, for å få best resultat? Jeg er selv amatør og hadde spontant tenkt å gjøre i motsatt rekkefølge (har gjort det slik tidligere).

Hvordan gjør dere?
Flisefuge eller mykfuge først?

Mvh
Daniel
Nei man fuger flisene først og så silikonerer man mot benken, mot vegger kan man mykfuge men ikke mot oppvaskbenk eller benkeplate...

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
K
Rejäl skrev:
Nei man fuger flisene først og så silikonerer man mot benken mot vegger kan man mykfuge men ikke mot vask eller benkeplate…
Jeg har gjort dette en eneste gang tidligere, og mykfugede da sist. Ble bra.
Kan med min ubetydelige erfaring ikke avgjøre om det finnes fordeler med å gjøre det i motsatt rekkefølge.

Må stille spørsmålet - hvorfor mener du at mykfugen skal dit sist?

Mvh
Daniel

P
Mykfug skal ikke brukes ved tilslutningen mellom kjøkkenbenk og flis, men det bør silikoniseres.
For at man skal få den sementbaserte flisfugen mellom flisene helt ned mot benkeplaten/kjøkkenbenken.
Har aldri vært med på at man silikoniserer først og deretter fuger flisene etterpå.

• Liker
tergo
  • Laddar…