K
Hei!

Venter nå på å kunne fuge flisene jeg nylig har satt opp på kjøkkenet mitt. Da jeg i går snakket med en bekjent som jobber i et større svensk byggefirma, fikk jeg høre at jeg bør bruke mykfug før jeg påfører flisfugen, for å ikke risikere å smøre ut mykfugen i flisfugen (tror jeg han sa). Ble litt overrasket, men det er kanskje slik man skal gjøre for å få best resultat? Jeg er selv en hobbyfikser og hadde spontant tenkt å gjøre det i motsatt rekkefølge (har gjort det slik tidligere).

Hvordan gjør dere?
Flisfug eller mykfug først?

Mvh
Daniel

P
K Kardan79 skrev:
Hei!

Venter akkurat nå på å kunne fugle de nylig oppsatte flisene på kjøkkenet mitt.
Da jeg i går snakket med en bekjent som jobber i et større svensk byggefirma, hørte jeg at jeg bør mykfuge før jeg påfører flisefugen, for å ikke risikere å smøre ut mykfug i flisefugen (tror jeg han sa). Ble litt overrasket, men det er kanskje slik man bør gjøre, for å få best resultat? Jeg er selv amatør og hadde spontant tenkt å gjøre i motsatt rekkefølge (har gjort det slik tidligere).

Hvordan gjør dere?
Flisefuge eller mykfuge først?

Mvh
Daniel
Nei man fuger flisene først og så silikonerer man mot benken, mot vegger kan man mykfuge men ikke mot oppvaskbenk eller benkeplate...

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
K
Rejäl skrev:
Nei man fuger flisene først og så silikonerer man mot benken mot vegger kan man mykfuge men ikke mot vask eller benkeplate…
Jeg har gjort dette en eneste gang tidligere, og mykfugede da sist. Ble bra.
Kan med min ubetydelige erfaring ikke avgjøre om det finnes fordeler med å gjøre det i motsatt rekkefølge.

Må stille spørsmålet - hvorfor mener du at mykfugen skal dit sist?

Mvh
Daniel

P
Mykfug skal ikke brukes ved tilslutningen mellom kjøkkenbenk og flis, men det bør silikoniseres.
For at man skal få den sementbaserte flisfugen mellom flisene helt ned mot benkeplaten/kjøkkenbenken.
Har aldri vært med på at man silikoniserer først og deretter fuger flisene etterpå.

• Liker
tergo
  • Laddar…
K
Rejäl skrev:
Mjukfug skal ikke brukes ved tilkoblingen mellom vask og fliser, det bør silikoneres..
For at man skal få den sementbaserte flisefugen mellom flisene helt ned mot benkeplaten/vasken..
Har aldri vært med på at man silikonerer først og så fuger flisene etterpå..
Beklager. Jeg brukte, kanskje feilaktig, begrepet "mjukfug" som et samlebegrep for produkter som gir myk fug (akryl, latex, silikon, etc.). Naturligvis skal jeg bruke silikon i vinkelen mot benkeplaten.

Jeg har ikke hørt det tidligere jeg heller (rekkefølgen)!

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Jeg trodde også at silikon er en variant av mykfuge.

Jeg tror at hvis man mykfuger først, og deretter setter den vanlige fugemassen, så kommer det til å sitte igjen rester av fugemasse på silikonfugen. Som blir umulig å få bort.

Silikon er på mange måter et bra materiale. Men det har en merkelig overflate, det tiltrekker seg smuss som er umulig å få bort på en nesten unik måte. Derimot så fester ingenting man vil ha på silikon. Maling fester overhodet ikke, ikke engang ny silikon fester ordentlig på silikon.

Man skal selvsagt ikke smøre silikon på flisoverflaten.

Jeg som amatør synes det blir ganske bra om man setter bred maskeringstape på begge sider av fugen. Presser på silikonfugen, drar den av med passende verktøy (fliseskraper av mykt silikongummi er bra, silikon fester som sagt ikke på silikon). Tar av tapen, og deretter en forsiktig strykning med en finger fuktet i vann med oppvaskmiddel. Den siste touchen er for å få bort kantene etter tapen.

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
K
H hempularen skrev:
Jeg trodde også at silikon er en variant av mykfog.

Jeg tror at om man mykfoger først, og deretter setter den vanlige fogen, så vil det feste seg rester av fog på silikonfogen. Som blir umulig å få bort.

Silikon er på mange måter et bra materiale. Men det har en rar overflate, det tar til seg smuss som er umulig å få bort på en nesten unik måte. Derimot så fester ingenting man vil feste på silikon. Maling fester overhodet ikke, ikke engang ny silikon fester ordentlig på silikon.

Man skal selvsagt ikke smøre silikon på flisoverflaten.

Jeg som amatør synes det blir rimelig bra hvis man setter bred maskeringsteip på begge sider av fogen. Klemmer dit silikonfogen, drar av den med et passende verktøy (flisskrapene av mykt silkongummi er bra, silikon fester som sagt ikke på silikon). Drar av teipen, og deretter en forsiktig berøring med finger fuktet i vann med oppvaskmiddel. Den siste touchen er for å få bort kantene etter teipen.
Det får nok bli som jeg gjorde forrige gang. Flisfogen først.

Pleier å nøye meg med teip, såpeløsning (ikke spytt, da jeg snuser ganske mye og misliker brun/gul fog) og finger, uansett type mykfog. Pleier å bli bra. Men, da har jeg på den andre siden aldri forsøkt å lage en skikkelig bred fog.

Takk!

Edit - teip og såpeløsning ville jeg neppe bruke hvis jeg skulle foge en takvinkel, eller lignende, som uansett skal males over. Men blir det mindre bra, tar jeg frem en myk svamp og såpeløsning for å pynte på.

JanneJanne123
Jeg pleier alltid å legge silikonen sist, men jeg kan se poenget hans med å legge den først nettopp for å unngå smørende silikon i fugen. Fugen er jo alltid litt lavere enn flisene, så selv ved teiping blir det vanskelig å få det helt nøyaktig.

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
K
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jeg pleier alltid å bruke silikonet sist, men jeg kan se poenget hans med å bruke det først nettopp for å unngå å få smørende silikon i fugen. Fugen er jo alltid litt lavere enn platene, så selv ved teiping blir det vanskelig å få det helt nøyaktig.
Det var nettopp av den grunnen at han foreslo mykfug først (som jeg forstod det).

• Liker
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja det der tenker jeg nok å teste litt kontrollert neste gang jeg flislegger, hater når alt blir rett og pent bortsett fra den siste silikonfugen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.