Skal bygge et enetasjes fritidshus med pulttak i snøsonene 3,5-4 med mine brødre.
Når man ser på traguidens dimensjoneringseksempler for bjelker/fundamentbjelker, blir det da (for sone 4) ca. 1,6 m mellom søylene hvis man bruker 2 stk. 45x220 C24 og 3,6 m mellom søylene hvis man bruker 90x405 L40 limtre.
Jeg har ganske god plass på søylene (store) og vil derfor gjerne ha så langt avstand som mulig mellom disse. Hvis man for eksempel brukte 4 stk. 45x220 C24 skikkelig sammen-spikret og med forskjøvne skjøter. Hvor mye kunne man da økt avstanden mellom søylene uten å få for mye nedbøyning? Eller spiller det ikke så stor rolle siden det er "høyden" på bjelken som gir mest? Er det noen som har en anelse?
Når man ser på traguidens dimensjoneringseksempler for bjelker/fundamentbjelker, blir det da (for sone 4) ca. 1,6 m mellom søylene hvis man bruker 2 stk. 45x220 C24 og 3,6 m mellom søylene hvis man bruker 90x405 L40 limtre.
Jeg har ganske god plass på søylene (store) og vil derfor gjerne ha så langt avstand som mulig mellom disse. Hvis man for eksempel brukte 4 stk. 45x220 C24 skikkelig sammen-spikret og med forskjøvne skjøter. Hvor mye kunne man da økt avstanden mellom søylene uten å få for mye nedbøyning? Eller spiller det ikke så stor rolle siden det er "høyden" på bjelken som gir mest? Er det noen som har en anelse?
Det er høyden!
Paralelle bjelker gir mindre økning av bæreevnen enn høyere.
Det fungerer IKKE å spikre sammen 45x225 til 45x550! Det er spikring som ikke funker.
Kjøp limtre!!
Paralelle bjelker gir mindre økning av bæreevnen enn høyere.
Det fungerer IKKE å spikre sammen 45x225 til 45x550! Det er spikring som ikke funker.
Kjøp limtre!!
Jo, men jeg tenkte ikke å sette dem "over under", altså;
I
I men heller alle fire i bredden, altså; IIII
(om du forstår mitt "bilde" ;-)
Det vil altså gi en "bjelke" med målene 180x220 (4x45=180)
Det er klart det ikke blir like sterkt som en limtrebjelke, men hjemme på gården har vi jo 2-etasjes tømmer uthus med tegltak som står på pilarer med 300x300 som bjelkelag? (Var det så mye bedre tømmer før? ;-)
I
I men heller alle fire i bredden, altså; IIII
(om du forstår mitt "bilde" ;-)
Det vil altså gi en "bjelke" med målene 180x220 (4x45=180)
Det er klart det ikke blir like sterkt som en limtrebjelke, men hjemme på gården har vi jo 2-etasjes tømmer uthus med tegltak som står på pilarer med 300x300 som bjelkelag? (Var det så mye bedre tømmer før? ;-)
Blir sterkere om dere bare spikrer sammen 2 & 2, deretter spor/fräser 12mm brede spor langs med K24 bjelkene og i sporet limer utsagde biter av ex K-plyfa 12mm.
Motsvarer nok minst den limtrebjelken dere nevner, og det går ganske raskt å spore ut for plyfa, og 1 plate rekker langt.
Det er den teknikken "Swelite" og mange andre bruker. Ring en konstruktør og spør (det regner han ut på 1 minutt), det kanskje til og med rekker med litt tettere enkle K24 i denne løsningen.
http://www.environdec.com/reg/stepwise/stepepd0009se.pdf
MvH Jawen
Motsvarer nok minst den limtrebjelken dere nevner, og det går ganske raskt å spore ut for plyfa, og 1 plate rekker langt.
Det er den teknikken "Swelite" og mange andre bruker. Ring en konstruktør og spør (det regner han ut på 1 minutt), det kanskje til og med rekker med litt tettere enkle K24 i denne løsningen.
http://www.environdec.com/reg/stepwise/stepepd0009se.pdf
MvH Jawen
Sist redigert:
Snyggt Jawen! Takk!
Men jeg lurer på om "plyfa"-bjelkene holder for å være bjelkelag? Jeg mener ikke belastningsmessig, der er de nok gode nok, men mer for at de i mitt tilfelle skal sitte under et hus som bjelkelag i en åpen pilargrunn. (Riktignok innkledd, men likevel... Da føler jeg meg nok bedre med massivt tre eller limtre). Til taket vurderer jeg imidlertid denne typen bjelke.
Men ellers tilbake til min tanke. Huset blir 7x10m. Limtre er litt dyrt for budsjettet. 4 stk K24 er lett å jobbe med og raskt gjort. Blir det virkelig så dårlig. Jeg synes jo at det økte antallet burde redusere hver planks "del av lasset" med en fjerdedel... :-S
Men jeg tenker vel feil...
Men jeg lurer på om "plyfa"-bjelkene holder for å være bjelkelag? Jeg mener ikke belastningsmessig, der er de nok gode nok, men mer for at de i mitt tilfelle skal sitte under et hus som bjelkelag i en åpen pilargrunn. (Riktignok innkledd, men likevel... Da føler jeg meg nok bedre med massivt tre eller limtre). Til taket vurderer jeg imidlertid denne typen bjelke.
Men ellers tilbake til min tanke. Huset blir 7x10m. Limtre er litt dyrt for budsjettet. 4 stk K24 er lett å jobbe med og raskt gjort. Blir det virkelig så dårlig. Jeg synes jo at det økte antallet burde redusere hver planks "del av lasset" med en fjerdedel... :-S
Men jeg tenker vel feil...
Hvis man skrur sammen 4 stk bjelker side om side (altså ikke forskjøvet) øker kapasiteten 4 ganger sammenlignet med 1 bjelke for laster i BJELKENES PLAN. Det du må tenke på er å bruke nok skruer slik at lastene kan fordeles jevnt mellom disse elementene. Hvis du derimot har krefter vinkelrett på bjelkens plan og krefter i bjelkens retning må du være forsiktig med denne løsningen. For en enkel bjelke burde det imidlertid være greit.
Ikke så sikker på om man som hobbyarbeider kan sette sammen fullgode bjelker som Swelite. I det minste når det gjelder limtre er det ganske spesielle lim og forhold man trenger for å få fullgod styrke og bestandighet. Jeg kjenner imidlertid ikke til Swelite så jeg kan ta feil i dette tilfellet.
Forresten mener jeg at træguiden regner med en veldig lav takvinkel, øker du denne reduseres snølasten betydelig.
Ikke så sikker på om man som hobbyarbeider kan sette sammen fullgode bjelker som Swelite. I det minste når det gjelder limtre er det ganske spesielle lim og forhold man trenger for å få fullgod styrke og bestandighet. Jeg kjenner imidlertid ikke til Swelite så jeg kan ta feil i dette tilfellet.
Forresten mener jeg at træguiden regner med en veldig lav takvinkel, øker du denne reduseres snølasten betydelig.
Kalubah, hva mener du med bjelkenes plan og vinkelrett mot bjelken? Er det veggen ovenfor?
I mitt tilfelle blir det jo bjelkelagene - gulvbjelkene oppå i 90 graders vinkel - svill til veggen 90 grader mot gulvbjelkene (altså "oppå og følger" bjelkelaget)
Er det noen som har en formel for hvordan man kunne regne ut hvilken styrke og nedbøying man ville få på min type bjelke? Har lett, men finner bare for sammensatte trebjelker av T-type...
Takker for hjelpen så langt
I mitt tilfelle blir det jo bjelkelagene - gulvbjelkene oppå i 90 graders vinkel - svill til veggen 90 grader mot gulvbjelkene (altså "oppå og følger" bjelkelaget)
Er det noen som har en formel for hvordan man kunne regne ut hvilken styrke og nedbøying man ville få på min type bjelke? Har lett, men finner bare for sammensatte trebjelker av T-type...
Takker for hjelpen så langt
Trodde jeg forstod hva du mente men etter ditt forrige innlegg er jeg ikke så sikker lenger... :S Send gjerne et bilde.
Anyways, angående formler, du vet jo hvor stor bjelken skal være ifølge tretabellen. Hvis du følger dette, er du på den sikre siden:
b1*h1^2 < b2*h2^2
b1=Opprinnelige bjelkens tverrsnittsbredde
h1=Opprinnelige bjelkens tverrsnitthøyde
b2="Din" sammensatte bjelkes tverrsnittsbredde
h2="Din" sammensatte bjelkes tverrsnitthøyde
^2=opphøyd i 2...
Dette forutsetter naturligvis at du har minst like god materialkvalitet som i tretabellen. Teoretisk sett skal du kunne få din sammensatte bjelke til å bli like sterk som om den var massiv, men det kreves at du spikrer/skruer ordentlig. Avhengig av hvordan du har tenkt å sette sammen reglene kan det kreves enormt mye spik...
Anyways, angående formler, du vet jo hvor stor bjelken skal være ifølge tretabellen. Hvis du følger dette, er du på den sikre siden:
b1*h1^2 < b2*h2^2
b1=Opprinnelige bjelkens tverrsnittsbredde
h1=Opprinnelige bjelkens tverrsnitthøyde
b2="Din" sammensatte bjelkes tverrsnittsbredde
h2="Din" sammensatte bjelkes tverrsnitthøyde
^2=opphøyd i 2...
Dette forutsetter naturligvis at du har minst like god materialkvalitet som i tretabellen. Teoretisk sett skal du kunne få din sammensatte bjelke til å bli like sterk som om den var massiv, men det kreves at du spikrer/skruer ordentlig. Avhengig av hvordan du har tenkt å sette sammen reglene kan det kreves enormt mye spik...
OK
Men om jeg går tilbake til min opprinnelige idé da.
Og nøyer meg med 2 stk "sammenpiggede" 45x220
Hvordan kunne man finne ut hva de tåler?
Ettersom svillen oppå er en 45x220 så ligger den jo like mye på begge "Sammenpiggede 45x220" (OBS jeg tenker meg altså 2 stk 45x220 sammenpiggede, og rett ved siden av ligger en lik sammenpiggede 2 stk 45x220. Altså to parallelle bjelker ved siden av hverandre men ikke alle 4 45x200 sammenpigget) Håper noen skjønner :-D
Er dessverre så dårlig på cad så jeg vedlegger en håndtegning på hvordan jeg tenkte. Nederst ser man pilarene og de 4 stk 45x220 ovenfra.
Hvor sterk ville en slik konstruksjon bli?
Takk for hjelpen så langt. Mvh
Men om jeg går tilbake til min opprinnelige idé da.
Og nøyer meg med 2 stk "sammenpiggede" 45x220
Hvordan kunne man finne ut hva de tåler?
Ettersom svillen oppå er en 45x220 så ligger den jo like mye på begge "Sammenpiggede 45x220" (OBS jeg tenker meg altså 2 stk 45x220 sammenpiggede, og rett ved siden av ligger en lik sammenpiggede 2 stk 45x220. Altså to parallelle bjelker ved siden av hverandre men ikke alle 4 45x200 sammenpigget) Håper noen skjønner :-D
Er dessverre så dårlig på cad så jeg vedlegger en håndtegning på hvordan jeg tenkte. Nederst ser man pilarene og de 4 stk 45x220 ovenfra.
Hvor sterk ville en slik konstruksjon bli?
Takk for hjelpen så langt. Mvh

og så glemte jeg vedlegget
bildet er altså av bjelkelag og gulvbjelker ovenfra med et detaljbilde av en bjelkelag på runde søyler ovenfra.
som sagt. håper noen forstår hva jeg mener ... :blushing:
Ok, jeg misforstod hva du mente med å forskyve bjelkene. Forstår ikke helt hvorfor du vil legge skjøtene i spenn? Legg dem på støttene i stedet. (Overkurs: For kontinuerlige spenn kan det lønne seg å legge skjøtene ca. 20% inn i spennet). Hvis jeg forstår skissen din rett, så fungerer det nok ikke så bra for din ytre bærende bjelke. Syllen vil utøve et mye større trykk på den indre av bjelkene og siden bjelkene ikke er spikret sammen vil ingen krefter bli overført til den ytre. Derimot kan jeg tenke meg at det kan fungere på den indre bærende bjelken. Vil du øke kapasiteten på din ytre bærende bjelke, må du spikre/skru sammen alle 4 bjelkene. Forutsatt at du skrur inn tilstrekkelig med skruer kan du øke spennet fra 1,6m til 2,2m. Løsningen føles litt tvilsom, jeg ville nok vært forsiktig og lagt meg noe under. Går du videre med dette, la en konstruktør ta en ordentlig titt.
OK Kalubah takk for det.
Hmmm tilbake til tenkeverkstedet da. Den ene ytre bærelinjen skal nemlig gjerne være 22m...det blir litt vanskelig å få den på plass med de målene oppe i skogen hvis det skal være limtre ;-)
Lettere om man kunne spikre sammen 45x220 liksom.
Visste ikke at svillen trykker så mye mer på innerkant. Interessant. Du mener altså at det skulle gjøre en betydelig forskjell selv i min type underbygging/gulv?
Jeg mener den 220 brede svillen ligger jo oppå begge mine bærelinjer (de som ligger rett ved siden av hverandre). Om deretter den indre skulle tynge ned noe mer i starten så burde vel ganske raskt trykket på gulvbjelkene (som jo ligger 90 grader mot bærelinjene) begynne å presse på den ytre når den indre synker og dermed fordele trykket, eller?
Mvh
Hmmm tilbake til tenkeverkstedet da. Den ene ytre bærelinjen skal nemlig gjerne være 22m...det blir litt vanskelig å få den på plass med de målene oppe i skogen hvis det skal være limtre ;-)
Lettere om man kunne spikre sammen 45x220 liksom.
Visste ikke at svillen trykker så mye mer på innerkant. Interessant. Du mener altså at det skulle gjøre en betydelig forskjell selv i min type underbygging/gulv?
Jeg mener den 220 brede svillen ligger jo oppå begge mine bærelinjer (de som ligger rett ved siden av hverandre). Om deretter den indre skulle tynge ned noe mer i starten så burde vel ganske raskt trykket på gulvbjelkene (som jo ligger 90 grader mot bærelinjene) begynne å presse på den ytre når den indre synker og dermed fordele trykket, eller?
Mvh
Morsomt med hjemmebygd bjelke!jawen skrev:Blir sterkere om dere bare spikrer sammen 2 & 2, deretter sporer/freser 12mm brede spor langs med K24 bjelkene og i sporet limer utskårede biter av for eksempel K-plypa 12mm.
Tilsvarer nok minst den limtredrageren dere nevner, og det går ganske raskt å spore ut for plyfa, og 1 plate rekker langt.
Det er den teknikken "Swelite" og mange andre bruker.
Ring en konstruktør og spør (det regner han ut på 1 minutt), det kanskje til og med rekker med litt tettere enkle K24 i denne løsningen.
[lenke]
MvH Jawen
Originalbjelken forstår jeg at og hvorfor den fungerer bra. Men, om man lager en selv som du beskriver, så blir avstandsmaterialet skjøtet hver 2,4m. Det må være veldig uheldig. Har du noen oppfatning om hvordan man pleier å håndtere skjøtene i avstandsmaterialet?