Har hatt en vannskade og gulvet måtte tas opp for å tørke ut. Nå er byggherren (via forsikringsselskapet) på plass og bygger igjen gulvet. Jeg mener at resultatet er under enhver kritikk (og har informert firmaet om dette). Men hva kan jeg egentlig kreve?
Huset er et trehus som vi har renovert de siste årene. I alt som jeg har gjort, har jeg vært nøye med å sørge for at isoleringen er tett, at konstruksjonen er så bra som mulig, osv. Men nå er det helt slurvete gjort, og det er svai i gulvene og isoleringen er sammenklemt slik at luft kan trekke mellom gulvspon og isolering, osv.
Noen eksempler er:
Glippe mellom isolering og gulv
Det er ok å skjøte kortsidene på gulvspon, men ikke om langsidene mangler støtte (gulvregel/lekt). Gulvet svaiet skikkelig. Dette er foran oppvaskmaskinen, komfyren og kjøkkenbenken, så man står der en hel del. Nesten alle skjøtene mellom nytt og gammelt er gjort på denne måten...
Nå er byggaren (via forsikringsselskapet) på plass og bygger igjen gulvet. Jeg mener at resultatet er under all kritikk (og har meddelt firmaet dette). Men hva kan jeg egentlig kreve?
at det blir fagmessig gjort , ser bedrøvelig ut kan ikke være håndverker som har gjort det
Hva er det man kan kreve? Finnes det regler for fugesprang, f.eks? Kan jeg kreve regler/avstivere under alle skjøter mellom nytt og gammelt, siden det ikke sitter sammen med limt not?
Hvilket fogsprang som er akseptabelt avhenger vel av hvilket gulv du skal ha. Om du allerede har kjøpt det og håndverkerne skal legge det så er det jo enkelt å peke på det når arbeidslederen kommer på besøk, det handler vanligvis om noen millimeter per meter (men det avhenger av både type gulv og lengden på det).
Svajende gulvspån vil utvilsomt føre til at gulvet går fra hverandre. Å ikke kortle skjøtene i gulvspån synes jeg er veldig uprofesjonelt.
Hvilken fugeutstikk som er akseptabelt avhenger vel av hvilket gulv du skal ha. Om du allerede har kjøpt det og håndverkerne skal legge det så er det jo enkelt å peke på det når arbeidslederen kommer på besøk, det handler vanligvis om noen eller noen få mm per meter (men det avhenger både av type gulv og lengden på det).
Svaiende gulvspån vil utvilsomt føre til at gulvet går fra hverandre. Å ikke forsterke skjøter i gulvspån synes jeg er veldig uprofesjonelt.
Det er kärsh parkettgulv. Men det ligger gulvvarmeplater mellom parketten og gulvspånet.
Deretter dette med isolasjonen under og å etterlate glipper. Han tok opp to gulvplater, bare der kunne jeg se at det var for lite isolasjon gjennom glippene. Hvordan det er på andre steder vet jeg ikke! Føles dårlig.
Det er kirsebær parkettgulv. Men det ligger gulvvarmeplater mellom parketten og gulvsponet.
Så dette med isolasjonen under og la sprekker. Han tok opp to gulvplater, bare der kunne jeg se at det var for lite isolasjon gjennom sprekkene. Hvordan det er andre steder vet jeg ikke! Føles elendig.
Forsøk å få dem til å gjøre alt om igjen, helst med en annen snekker da jeg gjetter at tilliten til den som har gjort dette er lav for ikke å si ikke-eksisterende.
Ser ikke ut som dette er gjort av noen som vet eller kan.
Om du nå gjør alt selv hvorfor ikke gjøre det selv og får det ordnet med selskapet etter alt er klart? Kvitteringer og bilder pleier å være nok for et bra forsikringsselskap.