Holder på å rive bort gulvsponet i mitt bad for bytte til fuktbestandig i henhold til dagens regler samt for flytting av avløp, men har dog støtt på et lite problem.
Det har vist seg at gulvsponet fra hall/garderobe kommer inn under gulvsponet i badet og de er sammenlimt. Er det bare å kappe av begge gulvsponplatene langsmed veggen, eller finnes det en risiko for svekkelser som gjør at mellomveggen ikke står like stabilt. Under veggen er det en gulvbjelke (220x45). På gulvbjelken er det også spikret en forsterkning som er 35x45 og er like lang som badet. Har 2 bilder som viser hvordan det ser ut.


Om det er ok å kappe bort platene, hva bør jeg helst kappe med for å komme til godt?
Det har vist seg at gulvsponet fra hall/garderobe kommer inn under gulvsponet i badet og de er sammenlimt. Er det bare å kappe av begge gulvsponplatene langsmed veggen, eller finnes det en risiko for svekkelser som gjør at mellomveggen ikke står like stabilt. Under veggen er det en gulvbjelke (220x45). På gulvbjelken er det også spikret en forsterkning som er 35x45 og er like lang som badet. Har 2 bilder som viser hvordan det ser ut.
Om det er ok å kappe bort platene, hva bør jeg helst kappe med for å komme til godt?
Jeg skal fortsette med gulvspon, men bytte til fuktbestandig (v313). Den eksisterende gulvsponen var delvis fuktskadet, og jeg skal flytte avløp som gjorde at jeg måtte ta opp 50-60% av det gamle gulvet (lite bad så mye gulv må opp for å komme til alle rør) så derfor bytter jeg alt.
For å forsøke å tydeliggjøre, har jeg laget en fin tegning i paint av hvordan tverrsnittet ser ut
Grønn er sponplaten fra badet, blå sponplaten fra gang/garderobe, rød med smale linjer er veggen, brun er gulvbjelken og svart er forsterkningen. Jeg tenkte å kappe jevnt med vegg/gulvbjelke (om det går bra altså). Jeg har tilgang til stikksag (og håndsag
)
Og øvrige gulvbjelker er i vater med denne gulvbjelken, så det blir ikke noe problem med det, det var spikret forhøyninger på dem for å komme i vater da huset ble bygget.
For å forsøke å tydeliggjøre, har jeg laget en fin tegning i paint av hvordan tverrsnittet ser ut
Grønn er sponplaten fra badet, blå sponplaten fra gang/garderobe, rød med smale linjer er veggen, brun er gulvbjelken og svart er forsterkningen. Jeg tenkte å kappe jevnt med vegg/gulvbjelke (om det går bra altså). Jeg har tilgang til stikksag (og håndsag
Og øvrige gulvbjelker er i vater med denne gulvbjelken, så det blir ikke noe problem med det, det var spikret forhøyninger på dem for å komme i vater da huset ble bygget.
Sist redigert:
Klinker, så det skal flytesparkles med fiberforsterket sparkel osv for å forsterke opp i henhold til alle kunstens regler når det nye gulvet legges. Gulvvarme er ennå diskusjon, jeg synes det ikke trengs i andre etasje da varme stiger opp fra underetasjen, men regjeringen vil ha... blir elgulvvarme hvis det blir aktuelt.
Og for å tydeliggjøre ytterligere så vurderer jeg å etter jeg har kappet bort gulvsponplatene sette inn ny forsterkning og kottlinger. Om det ikke kan være svekket likevel da gulvsponet ikke ser ut til å ligge direkte på gulvbjelken men kun på kottlinger/forsterkninger på denne yttersiden av badet.
Hva har du for c/c på gulvbjelkene?
Den svarte forsterkningen ser ut til å være glissent spikret. Er det så?
Ta bort den og skruelim en grovere, f.eks. 45x145 i stedet.
Eller akkurat som du sier, sett 45x220 kottlinger med c/c 300.
Den svarte forsterkningen ser ut til å være glissent spikret. Er det så?
Ta bort den og skruelim en grovere, f.eks. 45x145 i stedet.
Eller akkurat som du sier, sett 45x220 kottlinger med c/c 300.
Har nå målt og tenkt litt mer og jeg tok feil om hvordan det var bygget.

Det har vist seg at denne gulvbjelken er 70x220 i stedet for som de andre som er 45x220. Så nå ble jeg veldig usikker på om jeg kan kappe langs den svarte stiplede linjen? Eller er det bedre å bare prøve å fjerne den "grønne" gulvsponplaten og legge nye gulvsponplater på den "blå". Den "røde" veggen står 35 inn på gulvbjelken, så hvis man kan kappe av blå gulvsponplaten langs veggen, så ligger den på 35mm av gulvbjelken og 35 av gulvbjelken vil ligge fritt.

Det har vist seg at denne gulvbjelken er 70x220 i stedet for som de andre som er 45x220. Så nå ble jeg veldig usikker på om jeg kan kappe langs den svarte stiplede linjen? Eller er det bedre å bare prøve å fjerne den "grønne" gulvsponplaten og legge nye gulvsponplater på den "blå". Den "røde" veggen står 35 inn på gulvbjelken, så hvis man kan kappe av blå gulvsponplaten langs veggen, så ligger den på 35mm av gulvbjelken og 35 av gulvbjelken vil ligge fritt.
Jeg hadde bendet bort 35*45:en og kappet rett gjennom begge sponplatene langs med kanten på 70*220, deretter som andre har foreslått skrudd/spikret (spiker/skruelimt) en bedre regel som opplegg for det nye sponet.
(Gjorde faktisk akkurat denne operasjonen for litt over en måned siden, men med den forskjellen at jeg ikke kom på at vannledningen gikk under sponet før jeg hørte det bruse.... kostet 3500 kroner ekstra å få det fikset av en rørlegger.)
(Gjorde faktisk akkurat denne operasjonen for litt over en måned siden, men med den forskjellen at jeg ikke kom på at vannledningen gikk under sponet før jeg hørte det bruse.... kostet 3500 kroner ekstra å få det fikset av en rørlegger.)
Bringer liv i denne gamle tråden. Ligger i samme situasjon som Ts. Hvordan skal man skjøte det nye gulvsponet om man sager av det eksisterende så nær veggen som mulig. Vanskelig å få det spikrak.