Sendte opp en 7 m lang limtrebjelke (630x115) på loftet for noen uker siden. De to søylene står på murede kjellervegger som i ditt tilfelle. Drit i stål, om din lille skitbjelke (220x45?) har holdt fram til nå så skal det ikke være noe problem å legge opp en noe større og lengre limtrebjelke :)
Men la en konstruktør regne på det.

En 7 m limtrebjelke plassert på loftet, støttet av trebjelker og omgitt av sagflis. Bjelken er ca. 630x115 mm.

• Liker
erik_n og 1 annen
  • Laddar…
Damn, høy bjelke:wow:.. Jeg tror at grunnen til at min lille skitbalk ikke siger i det hele tatt er at alle takstoler er selvbærende. Skal sjekke dette med konstruktør.

• Liker
corre
  • Laddar…
Satan for en feit bjelke! Skal du bygge ishall? .)

Nei, men seriøst, trenger du virkelig en så høy bjelke?

Hengesler og livrem?
Det er drøyt 7 meter mellom opplagene og dette var det konstruktøren ville ha, så jeg argumenterte ikke imot :) Første tanken var en HEA 220 stålbjelke men da hadde det dratt av sted kostnadsmessig da jeg ikke kunne gjøre det selv. Til tross for størrelsen tok det bare 15-20 min så var den på plass (første biten med kranbil).
Metallplate og bolter festet til bjelke i treloft, del av konstruksjonsstøtte.

Ingen problemer med lasten på kjellerveggene? Satt du inn ekstra stolper?

Ingen ekstra stolper. Mellombjelkelaget er i betong og kjellerveggene består av 20 cm betonghullstein. Ingen problemer. Det er nok uansett langsidens yttervegger som tar den største vekten.

Ok, har samme steiner i min kjellervegg, skal først sjekke om mine takstoler er selvbærende ellers blir det til å løfte opp en bjelke på loftet. Hvor bor du forresten? med hensyn til snøsone..

Huset er bygget i -58 og det morsomme er at mine yttervegger kun består av, innenfra sett: 21 mm stående råspont, 70x45 mm stående (cc ca 150...!) mellom disse - liggende 70x45 mm med mineralull. Deretter kommer en 15 mm tynn tretexplater som vindtett og lekter. Ingen overdekking finnes over vinduer (150 cm brede)
Snekkerne som var her og tok opp nye, større vindushull hadde aldri sett noe lignende. For sikkerhets skyld bygde de en ny bærende vegg innenfor den gamle:)
Hva vil jeg da ha sagt med dette? Jo, at vi i dag har en tendens til å overdimensjonere alt så det groveste. Men som sagt, bukseseler og livrem...

Nå har jeg konsultert en konstruktør og det var som jeg mistenkte:).. Takstolene er selvbærende så det skal ikke være noe problem å fjerne veggen. Han mente dog, og jeg er enig, at det er bra med både belte og bukseseler. Jeg kommer til å lime og skru sammen 2 stk 2"x9" 6m lange og henge opp underrammen på de takstolene som henger i luften, på samme måte som bildet i første innlegget viser. Skal bare vente til jeg blir kvitt krykkene.. Har gått og brukket benet:(

Hvordan har det gått med dette? Det begynner å nærme seg for oss å gjøre det samme. Kommer til å kjøpe en limträbalk, 56x225 og ca 6500 lang, på Beijer som skal få bo på loftet. Vet du om det finnes noen bra balksko for formålet?

Scherm skrev:
Hvordan har det gått med dette? Det begynner å nærme seg for oss å gjøre det samme. Kommer til å kjøpe en limtrebjelke, 56x225 og ca 6500 lang, hos Beijer som skal få bo på loftet. Vet du om det finnes noen bra bjelkesko til formålet?
Antar at du skal ha en eller flere søyler/vegger et sted på midten av den bjelken, ellers blir det nok en banan:)

Scherm skrev:
Hvordan har det gått med dette? Det begynner å nærme seg for oss å gjøre det samme. Kommer til å kjøpe en limtredrager, 56x225 og ca 6500 lang, på Beijer som skal bo på loftet. Vet du om det finnes noen bra bjelkesko for formålet?
Ja, det nærmer seg her også. Jeg kjøpte imidlertid en limtredrager 90*225 L=6500. Denne skal nå på plass, kanskje nå i uka..

jaeger77 skrev:
Ja, det nærmer seg her også. Jeg kjøpte dog en limtrebjelke 90*225 L=6500. Denne skal nå på plass, kanskje nå i uken..
Var det på grunn av lengden at du valgte å gå opp i størrelse på bjelken?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.