Takloft med støttestruktur, inkludert trebjelker og isolasjon, viser området der en bærende vegg er fjernet og delvis byttet ut med en bjelke. En loft med takstoler og brukt isolasjon, viser eksisterende avstøtende struktur etter fjerning av bærende vegg.

Har et enetasjes med kjeller og skal fjerne en bærende vegg. Tidligere eier har for lenge siden allerede revet en del av en bærende vegg og vekslet av denne med en stående bjelke over takstolenes hanebjelke. Det er i dag 3 fag (2 takstoler) som er avvekslet, og jeg skulle ønske å bære av ytterligere 2 fag på denne måten. I prinsippet skulle denne bjelken som er litt over 3,60 da byttes ut mot en kraftigere bjelke som dekker totalt 5 fag. Begge endene kommer til å hvile på stolper som står over murede kjellervegger.

Kan man gjøre på denne måten? Synspunkter?
På bildene kan man se vinden og den nåværende avvekslingen.

Sist redigert:
Bør gå bra med en limtrebjelke. Men noen konstruktør bør beregne dimensjonen.

Kan det bli for mye last ute ved stolpene?

jaeger77 skrev:
Kan det bli for mye last ute ved stolpene?
Ja det kan det bli, ikke sikkert at de murte veggene klarer lasten. Sjekk dette nøye med en konstruktør som kan regne på hullfastheten.
Var på et sted som de ikke skulle klare det, der måtte de sette nye pilarer i kjelleren som tok deler av lasten. Ble et ganske stort prosjekt, men det gikk bra.

• Liker
Emma Johansson7
  • Laddar…
Har du noen K tegninger av huset? Tror at du vil få flere tips med litt mer info om huset.

Ja, har K tegninger og mtrlspec. Hele kjelleren er murt med 20cm betonghullblokk. Nå når jeg har sett på dem ser jeg at man har fjernet en del av den bærende veggen der det tidligere stod ekstra stolper opp til takstolen. Må gi meg opp på loftet..

Laster opp tegninger av kjellervegger/bjelkelag samt gulvplan, håper det går an å tyde noe. Tegning av kjellervegger og bjelkelag med mål og seksjoner, viser en plantegning med strukturelle detaljer og indikasjoner på materialer. Konstruksjonstegninger av kjellervegger og bjelkelag med gulvplan, inkludert mål og romfordeling.

Fra før er altså bærende vegg fra linje 9 til 13 fjernet og avvekslet i henhold til bildet øverst. Nå er tanken at den andre veggen fra linje 12 til 17 skal fjernes og bæres av på samme måte. Bjelken vil altså spenne mellom linje 9 og 17. Det blir totalt 5 felt, 4 takstoler. Takstolene ligger på ujevne linjer. Må man spandere på seg en kostbar konsulent for dette inngrepet eller skal jeg sette opp en IPE eller limtrebjelke av passende dimensjon?

Skal begynne med å påpeke at jeg ikke er bygningsingeniør eller har noen annen (nevneverdig) fagkunnskap om byggkonstruksjon.

Men jeg synes det ser ut som dine takstoler er av fagverkstype, og i så fall er jeg ikke så overbevist om at den der veggen overhodet bærer noen nevneverdig last. Takstolene er selvbærende (tror jeg).

Den bjelken som ligger der i dag ser ut til å være veldig mangelfullt festet i de bjelkene den forventes å holde oppe. Om det var noen last å snakke om, ville festene blitt dratt fra hverandre.

Jeg tar tilbake det der om mangelfull innfesting, jeg så ikke spikerbåndene.

Takk for respons hempularen, du har hjulpet meg ved andre anledninger om jeg husker riktig.

Ja, dette er vel takstoler av fagverkstype, typ W-takstol. Hvordan tar en slik takstol opp sin last? Blir det kanskje ikke så høy last på hanebjelken?

Har googlet litt. Er denne takstolen fribærende? Ser ut til å bare være strekkraft i underrammen.

Man kan sette en bjelke likt tidligere eiere har gjort for å ikke risikere at innertaket henger med i den fjernede delen.

Hei!
Hvis man ser hvordan kjellerveggene er plassert rett under de veggene du planlegger å demontere, tyder det på at de er bærende.
Jeg ville ha tatt opp spørsmålet med en konstruktør.
For hvis de er bærende, må en konstruktør beregne avvekslingsbjelken din med tanke på gjeldende snølastsone m.m. Den ser ut til å bli ganske lang.
Mvh: Torpalainen
Om noe skjer, er det du som er ansvarlig.

Symmetrisk takstol med målinger og vinkler, brukt ved linje 3,5 og 7 uten bærende vegg, vist i teknisk tegning. Byggtegning av symmetrisk takstol med målinger og spesifikasjoner ved linje 3,5 og 7, uten bærende vegg, bare garderober under. Tegning av symmetrisk takstol ved linje 13, 15 og 17, med to snedstrævere og stolpe, ingen bærende vegg, cirka mål angitt.

Nå har jeg mer inngående sett på tegninger og kommet fram til følgende observasjon:

Se på det første bildet. Denne typen takstol finnes ved linje 3,5 og 7 og her finnes ingen bærende vegg, kun garderober. Den er symmetrisk og er således selvbærende.

Andre bilde: Her står streverne noe forskjøvet på høyre side for å møte en stolpe i den bærende veggen. Denne typen finnes ved linje 9 og 11. Nå finnes her ingen bærende vegg fordi tidligere eier har fjernet den og vekslet av oppe på loft ifølge tidligere innlegg.

Bilde nr 3: Her finnes bare to skråstrever som møter en stolpe, 3"x3" i den andre bærende veggen som jeg vil fjerne. Denne takstolen finnes i linje 13,15 og 17.

Nå kommer det beste: Oppe på loftet finnes bare en type takstol, og det er den modellen som står i linje 3,5 og 7. Dvs den selvbærende modellen. Hvordan dette har skjedd vet vel bare byggmesteren, og han er nok død og begravet for lenge siden.

Hva tror dere, kan dette stemme? På bildene lenger opp ser man jo at her finnes ingen vegg, bare garderober.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.