Hei.
Har en gammel ventilasjon i fasaden som kommer midt på veggen i et kjøkken som vi holder på å renovere (nykjøpt hus).

Utenfra tenkte jeg å fjerne ventilasjonsgitteret og deretter mure dit 2 murstein (har noen over siden hulltaking av det gamle vinduet) så det ser estetisk ut med alt annet.

På innsiden vil det være gips/glatt vev som deretter vil males.

Mitt spørsmål er hvordan gjør jeg med selve hullet i fasaden innenfor mursteinen, vil gjerne at det blir riktig slik at man unngår eventuelle problemer med fukt etc.

Mann jobber i et kjøkken under renovering, med verktøy på benken. Det er et stort åpent vindu som gir utsikt til hagen utenfor. Åpen vegg i hus med synlig ventilasjonsgitter på fasaden, forberedt for renovering med delvis revet yttervegg og synlig interiør.

Pakk fullt med isolering

• Liker
Eklundh
  • Laddar…
C
Når jeg fjernet et par ventiler skar jeg til en bit styrofoam og proppet inn og pakket med isolasjon rundt. Men det avhenger selvfølgelig litt av veggkonstruksjonen.

• Liker
Eklundh
  • Laddar…
Kommer an på hvordan veggen er bygget opp. Er det et luftrom bak teglsteinen bør du nok forsøke å få til det også der du tetter igjen hullet.

• Liker
Eklundh og 1 annen
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Kommer an på hvordan veggen er bygd opp. Er det en luftspalte bak teglsteinen bør du prøve å få til det samme der du dekker igjen hullet.
Det er en luftspalte bak teglfasaden som jeg tenker å bevare, men trenger jeg å ha noe vindsperre/tettesjikt eller lignende mellom luftspalten og isolasjonen inn mot innerveggen?

(Tegl / Luftspalte / Noe beskyttelse? / isolasjon / Noe beskyttelse? / gips)

• Liker
matkol
  • Laddar…

Beste svar

Eklundh Eklundh skrev:
Der ligger en luftspalte bak tegelfasaden som jeg tenker å bevare, men trenger jeg å ha noe vindsperre/tettesjikt eller lignende mellom luftspalten og isolasjonen inn mot innerveggen?

(Tegl / Luftspalte / Noe beskyttelse? / isolering / Noe beskyttelse? / gips)
Ja, akkurat, prøv å tette hullet på samme måte som øvrig vegg er bygget opp. Jeg ville forsøkt å lime/fuge fast noen form for plate ut mot luftspalten (utegips eller en oljeherdet plate) så isolering og så teipe byggplast eller papp avhengig av hva som sitter i øvrig vegg og så gips.

• Liker
Eklundh
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ja precis, försök täta hålet på samma sätt som övrig vägg är uppbyggd. Jag hade försökt limma/foga fast någon form av skiva ut mot luftspalten (utegips eller någon oljehärdad board) sen isolering och sen tejpa byggplast eller papp beroende på vad det sitter i övrig vägg och sen gips.
Luftspalt / Vindpapp på oljad board / Isolering / vindpapp / underlagsspont / gips (underlagssponten är för att resten är uppbyggt på det viset.)

Tack för hjälpen och framförallt bekräftelsen på att det fungerar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.