Hei.
Har en gammel ventilasjon i fasaden som kommer midt på veggen i et kjøkken som vi holder på å renovere (nykjøpt hus).
Utenfra tenkte jeg å fjerne ventilasjonsgitteret og deretter mure dit 2 murstein (har noen over siden hulltaking av det gamle vinduet) så det ser estetisk ut med alt annet.
På innsiden vil det være gips/glatt vev som deretter vil males.
Mitt spørsmål er hvordan gjør jeg med selve hullet i fasaden innenfor mursteinen, vil gjerne at det blir riktig slik at man unngår eventuelle problemer med fukt etc.
Når jeg fjernet et par ventiler skar jeg til en bit styrofoam og proppet inn og pakket med isolasjon rundt. Men det avhenger selvfølgelig litt av veggkonstruksjonen.
Kommer an på hvordan veggen er bygd opp. Er det en luftspalte bak teglsteinen bør du prøve å få til det samme der du dekker igjen hullet.
Det er en luftspalte bak teglfasaden som jeg tenker å bevare, men trenger jeg å ha noe vindsperre/tettesjikt eller lignende mellom luftspalten og isolasjonen inn mot innerveggen?
(Tegl / Luftspalte / Noe beskyttelse? / isolasjon / Noe beskyttelse? / gips)
Der ligger en luftspalte bak tegelfasaden som jeg tenker å bevare, men trenger jeg å ha noe vindsperre/tettesjikt eller lignende mellom luftspalten og isolasjonen inn mot innerveggen?
(Tegl / Luftspalte / Noe beskyttelse? / isolering / Noe beskyttelse? / gips)
Ja, akkurat, prøv å tette hullet på samme måte som øvrig vegg er bygget opp. Jeg ville forsøkt å lime/fuge fast noen form for plate ut mot luftspalten (utegips eller en oljeherdet plate) så isolering og så teipe byggplast eller papp avhengig av hva som sitter i øvrig vegg og så gips.
Ja precis, försök täta hålet på samma sätt som övrig vägg är uppbyggd. Jag hade försökt limma/foga fast någon form av skiva ut mot luftspalten (utegips eller någon oljehärdad board) sen isolering och sen tejpa byggplast eller papp beroende på vad det sitter i övrig vägg och sen gips.
Luftspalt / Vindpapp på oljad board / Isolering / vindpapp / underlagsspont / gips (underlagssponten är för att resten är uppbyggt på det viset.)
Tack för hjälpen och framförallt bekräftelsen på att det fungerar.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.