Som topic lyder så har jeg og min hustru et dilemma akkurat nå.
vi vet ikke hvordan vi skal gjøre med vår vegg mellom stue og kjøkken.
testet i dag med å kappe opp et " midlertidig vindu" skulle man kunne si.
slik at man kan se inn i stua fra kjøkkenet. men hvordan ville dere ha gjort det??? tatt bort veggen helt eller bare latt det være som det var.
gjerne så mange svar som mulig takk
mvh stefan
vi vet ikke hvordan vi skal gjøre med vår vegg mellom stue og kjøkken.
testet i dag med å kappe opp et " midlertidig vindu" skulle man kunne si.
slik at man kan se inn i stua fra kjøkkenet. men hvordan ville dere ha gjort det??? tatt bort veggen helt eller bare latt det være som det var.
gjerne så mange svar som mulig takk
mvh stefan
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Kan jo bare meddele at det kommer til å bli etterspurt mer info om hvordan veggen ser ut/er bygd...
Vet du om veggen er bærende? Legg opp et bilde der du tegner inn din vegg, retning på ev bjelkelag/takstoler+litt info ellers om huset deres, f.eks. antall etasjer, tykkelse på veggen du vurderer å rive og hvilket materiale den er i. Ser riktignok ut til å være tre, men jeg kan kanskje ta feil.
70*70 reglar var en litt annerledes dimensjon, hadde veggen bestått av 45*70 hadde jeg nok sagt at den ikke var bærende da man ikke pleier å ha så svak dimensjon til bærende vegger men nå er jeg ikke 100% men trolig er den ikke bærende. Dog kan det være så at veggen har en stabiliserende virkning på huset men det trenger ikke være slik men siden de har brukt 70*70 reglar er det nok ikke umulig men noen andre her på forumet kan kanskje svare på dette. Riktignok skal man ikke utelukke at den er bærende, har du noen anelse om retning på ditt bjelkelag eller takstoler om det er et 1 planshus dere har.
Ikke vurdert å åpne opp halve veggen og få en "bardisk"? Vi gjorde det hjemme og det ble virkelig hyggelig syntes vi, men det har jo med smak å gjøre! Perfekt å kunne stå på kjøkkenet og fikse, samtidig som man kan snakke med gjestene i stuen!
Men hvorfor 70*70, de burde ha en funksjon kan man synes. En 70*70 har jo en høyere knekkgrense enn en 45*70 som burde ha vært vanlig å bruke om den ikke har noen funksjon som bærende eller stabiliserende vegg. Men visst, en vanlig 70 regel er for sped til å være bærende, det er derfor jeg syntes det var en merkelig dimensjon på reglene.anaitis skrev:
Maveric77: utmerket forslag, har også laget en halvvegg hjemme, og jeg er enig med deg, blir veldig bra.
Akkurat for knekking er de omtrent like sterke, de får jo samme slankhetstall, som er faktoren som bestemmer hvor stor last man kan tillate.Ola78 skrev:
Om mitt minne stemmer, det er dog fryktelig lenge siden jeg regnet på dette, så trengs det minst 95x45 for å kunne tillate aksial last i etasjehøyde.
Nå mine herrer har jeg litt mer kjøtt på beinet angående veggen. Til tross for at det er 70x70 tverrgående lekter i veggen, så er den ikke bærende. Har hatt en snekker her i dag av den gamle sorten, altså slike personer som vet hva de snakker om. (ingen fornærmelser ment) og han sa direkte når han så veggen at denne har ingen som helst bærende funksjon. Til tross for at huset er 1 1/2 plans hus så er takstolpene selvbærende og hviler kun på husets yttervegger, så det var ikke noe som helst problem å rive veggen for han stakk inn i veggen og så at 70x70 stolpene hvilte på hver sin 45x70 i bunnen og i toppen. Så nå er det bare å sette øksen i veggen og rive.
Takk så mye for hjelpen så langt, jeg kommer tilbake med bilder av rivingen og renoveringen.
Takk så mye for hjelpen så langt, jeg kommer tilbake med bilder av rivingen og renoveringen.
Litt sen med svaret på påstanden din, men virkelig er det som du skriver. Tankevurpe av meg, ber om unnskyldning. Selvfølgelig er jo regelen like svak langs med veggen som den er ut fra veggplanet. Jeg tenkte mer at den var litt vanskeligere å knekke enn en 45mm regel langs med veggen, og det burde den vel være men fortsatt ikke tilstrekkelig sterk. Dette med konstruksjoner er interessant, hvordan regner man ut slankhetstallet? Finnes det noen svensk side på nettet der man kan lese litt om beregning og lignende.......träguiden vet jeg om, men noen flere? Skulle gjerne lære meg litt mer om slikt, mest for moro skyld. Selvfølgelig skal man kontakte en konstruktør når man skal bygge noe større.anaitis skrev:
Ber om unnskyldning til Ts for at jeg kapret tråden litt. Flaks at det løste seg for deg....lykke til, skal bli gøy å se litt bilder.
Hvorfor skal man stå og snakke med gjestene mens man lager mat? Hvor ofte har man gjester? Hvor mye mer forstyrrende er det å ha oppvaskmaskinen mm i gang når noen ser på TV samt matos og stekefett som flyr rundt i hele huset.
Jeg stemmer for en litt mindre åpning i veggen enn å helt fjerne den.
Jeg stemmer for en litt mindre åpning i veggen enn å helt fjerne den.
Litt OT:raveper skrev:
Det der er vel litt forskjellig, men selv har vi gjester 1-2 ganger per uke, og da mener jeg ikke "rene" middagsbesøk. Noen ganger er det kanskje søsteren og hennes mann som stopper for en kopp kaffe og så begynner man å bli sulten og spør om de blir og spiser. Litt matlaging i all enkelhet og småprat med gjestene!
Oppvaskmaskinen kjører vi oftest på nettene, pluss at den knapt høres, og matosen har vi løst med en vifte!
TV har vi ikke i stuen, men i et annet rom. Jeg ser stuen som et rom hvor man er til hverdags og omgås. Og jeg anser ikke at TV-titting er å omgås... Men det der er veldig forskjellig, det vet jeg! Jeg ville for eksempel aldri hatt en liten TV på kjøkkenet, (noe jeg vet er veldig populært) men lytter heller til radio når jeg lager mat - eller aller helst - prater med gjestene eller jenta eller datteren!
Det finnes nok passende lærebøker på nærmeste bibliotek.Ola78 skrev:
En bok jeg brukte sist jeg underviste i dette var skrevet av Johannesson & Vretblad.
Vet ikke om den fortsatt finnes å få tak i.
