S
Holde, spå litt inn i den nære fremtiden da jeg må bygge en stall...
Problemet er at den delen av låven som passer best har for lav takhøyde siden det har vært kyr der før. Men loftet er ikke lenger noe vi trenger så spørsmålet er om vi kan fjerne det og noen takbjelker uten at bygningen kollapser av takets vekt.

Her er bygningen og markeringen er der stallen kommer til å være og der jeg vil fjerne takbjelkelaget.
Rød og murstein husfasade med lavt tak og markert område for fremtidig stall, omgitt av steingårdsplass og gressplen.

Takbjelkelaget og bæringen utenfra...
Rød murbygning med bølgeblikktak delvis dekket av mose, gamle vinduer og synlige trebjelker.

Takstolene som de er og det røde er en regel som jeg har tenkt å forsterke hver takstol med før rivingen av bjelkelaget.
Innvendig bilde av låvetak med synlige trebjelker og metalltakplater. Rød markering viser området der bjelkelaget ønskes fjernet for å bygge stall.

Bjelkelaget nedenfra...
Gammelt fjøstak fra innsiden med trestolper og bjælker, slitt maling og vinduer langs veggen. Potensielt område for renovering.

Sett fra midtgangen mot stalldelen...
Innvendig i en låve med synlige takstoler, redskapsvegger og tak av bølgeblikk. Flere kabler og tau henger på veggen i forgrunnen.

Detaljbilde
Rød murvegg med trebjelker under taket, synlig kabling.

Totalt er det rundt 6 takbjelker på rad som jeg vil fjerne.
Er det bare å kjøre på eller bør man tenke om? :)

Sjekk først med kommunen hvilke inngrep du kan gjøre, det kan være restriksjoner. Generelt bør du ikke fjerne bjelkene da de er en del av takstolen, de motvirker de horisontale kreftene slik at ytterveggene ikke beveger seg utover. Tror ikke en ny bjelke så høyt opp løser problemet, det vil ikke kollapse, men hvis det skulle blåse kraftig en gang, er det ganske store krefter, ville ikke ha hatt noe levende under taket der inne da.

Et alternativ er "ryggåstak", da legges bjelkene langs med ytterveggene et godt stykke opp for å ta opp de vertikale kreftene. Under bjelkene settes det stolper ned til fast jord. Finnes en del varianter, bildesøk så ser du prinsippet.

Men jeg ville ha fått en konstruktør dit, dette er for risikabelt å gamble med.

S
Nå henger jeg ikke med deg...
Se mitt bilde nedenfor.
Rødt = Bjelkelaget (som skal bort)
Gult = Takstoler
Lilla = Bærebjelken

En mursteinsvegg med takstoler markert i gult, bærne linje i lilla og bjælkelag i rødt. Takstolene hviler på bærne linjen slik det diskuteres i teksten.

Takbjelkene er jo ikke en del av takstolene ifølge hva jeg kan se. Takstolene hviler jo på bærebjelken.
Jeg skisserte kanskje mine forsterkende lekter litt vel høyt opp, men la oss si at de lander en 0,5m over der bjelkelaget i dag ligger, kunne det fungere?
Se bilde for hvordan jeg har tenkt...
Diagram av et tak med etiketterte elementer: ny forsterkningsregel, gamle takbjelker som skal fjernes. Viser plasseringer og strukturelle detaljer.

Tar du bort gamle takbjelker så endrer du takkonstruksjonens oppbygning betraktelig, ved å flytte opp disse kan det innebære at veggene beveger seg, dette er ikke veggene laget for. En takkonstruksjon er konstruert for å ta opp trykk/strekkrefter i alle mulige retninger, det kan gå med dine forslag, men det er så unødvendig å ta sjanser, få noen inn som kan måle dimensjoner, sjekke tilstanden på eksisterende takkonstruksjoner m.m.

Man kan tro at gamle hus/låver er bygget med det som var tilgjengelig, men det er en tanke bak, det er derfor du har ganske spinkle bjelker, men nåværende konstruksjon tillater dette.

Det er bygget i henhold til bindingsverkprinsipp. Takbjelkene låser bæringen slik at den og veggene ikke sklir ut. Det er gamle solide saker så dimensjonene er robuste, noe som gjør at takbjelkene ikke trenger å sitte i tilknytning til takstolene, men funksjonen er nøyaktig den samme som i dagens takstoler.

Antar at du tenker å sette den nye regelen/takbjelken slik at du får en rimelig takhøyde, ca 240-250cm, og deretter legge nytt gulv på loftet? Da blir det omtrent slik som du sier, ca 50 cm over dagens nivå. I prinsippet skal man kunne gjøre som du tenker, men du vil få økte belastninger på de nedre delene av takstolsbenene. Det blir ikke lenger bare trykkende krefter langs med, men også bøyende krefter. Antakelig er disse gamle robuste takstolene i skikkelig gammelt treverk å sammenligne med stålbjelker, men det forutsetter jo at de er friske, dvs ingen råte og ingen husbukk. Tyngden / belastningene er ikke så alvorlige da taket er relativt lett og heller godt, så det blir ikke noen store snølaster. Men du burde nok ikke regne med å kunne bytte til tegl- eller betongpanner. Uansett, så vil du ikke ta sjanser og risikere livet. Prøv å konsultere en konstruktør som kan sine ting grundig, dvs har praktisk erfaring med gamle bygninger/ombygginger og kan treverkets historie samt konstruksjonsteori i bunnen og bare trenger papir og blyant for å ordne opp alt.

Jeg bor selv i en skånegård hvor taket til stallen er løftet. Dog tror jeg at det ble gjort ved å ta ned taket. Hos oss er takstolene nå en kombinasjon, hvor de gamle takstolsbenene er forbundet med en ny takbjelke på samme måte som en moderne hjemmesnekret takstol ser ut. Har det vært en bærelinje så er den nå borte og erstattet med et 10x10cm bjelkelag oppå muren/veggene. Bjelkelaget gir de siste 10 cm ekstra takhøyde. Dvs som på din skisse, men den nye regelen ligger tett inntil bærelinjen.

• Liker
Enk Projektet
  • Laddar…
S
En ny konstruksjon, vil denne fungere tro?
De svarte strekene og de grå rutene er innfestinger og plattjern...
Tegning av ny konstruksjon med blå triangel, grønne søyler, oransje støttestruktur og svarte infästninger samt grå plattjern i midten.

Fint uthus!
Hva har du tenkt å kunne oppbevare på nye rennet ?
Hvor bredt er uthuset?
Tror ikke siste forslag hjelper.
Trolig trenger takstolen å forsterkes fra opplaget ved veggen og opp til noen meter over ditt nye bjelkelag da den vil bli utsatt for en bøyning den ikke er konstruert for fra starten av.

Som oldboy skriver i innlegg #5.

Flytte opp underrammen (den grønne) bør gå bra, man kan også forsterke den nedre delen av takbjelken (den blå) ved å legge en ekstra planke på hver side, som da skal gå forbi tilkoblingspunktet for underrammen.

Underrammen fungerer som en strekkstang og forhindrer at takstolens "ben" presser ut veggene. Flytter man den opp, vil takstolen brytes der grønn og blå møtes, derfor forsterke takbjelkene (blå).

Men jeg ville nok også råde til å i det minste snakke med en konstruktør som har utført lignende arbeid.

S
Ny konstruksjon, hva tror dere om denne?

Ny konstruksjonstegning av et hus med en trekantet profil og flere vertikale støttebjelker.

Sist redigert:
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
Siste varianten fungerer da du i prinsippet har hevet veggen, blir tom sterkere enn originalen men reduserer plassen inne.
Det brune etter beinet kan det være jern? Det trengs ikke. Spennvidden på takstolen har jo blitt mindre.

Protte

Hei,
Hvordan gikk det med heving av takbjelkene? Har lignende overveielser.

S
Byggeprosjekt i en bygning med synlige trebjelker. Scaffolding står i midten av rommet, omgitt av grove vegger og takkonstruksjon.

Interiør av en moderne stall med solide trebokser og stålgitter under et skrått tak. Lyse taklamper lyser opp betonggulvet i gangen.

Hestestall med treboksvegger og åpne dører, sett fra gangen. Takbjelker og belysning er synlige. Inngangsdør i enden av gangen.

Sist redigert:
  • Liker
Kennie og 5 andre
  • Laddar…
Gøy å se! Fint!

• Liker
multix
  • Laddar…
S
Hele prosessen....
Rød låve med mosegrodd tak og steinlagt gårdsplass, omgitt av åkerlandskap.

Rødt uthus med delvis åpen takstol, viser pågående renovering av taket og omgivelser med steinbelagt gårdsplass.

Rødt uthus med synlige takstoler under renovering på gruslagt gårdsplass.

Stable med bølgeblikkplater, noen med mose, ligger i en container på et åpent jorde, klar for avhenting eller resirkulering.

Rødt fjøs under renovering, delvis uten tak, stående på gårdsplass med steinheller. Sykkel ligger veltet foran bygget.

Forlatt bygning under riving med takdel ødelagt, omgitt av ruiner og åkre i bakgrunnen. Klar, blå himmel over stedet.

Riving av en gammel låve på landsbygda, med steinlagt vei i forgrunn og trelast på en tilhenger. Klar himmel og jorder i bakgrunnen.

S
Rødt uthus med gamle dører og vinduer, ugressvokst grunn og spredt verktøy, inkludert trillebårer og hageredskaper, i et landlig miljø.

Gammelt tak med nye trebjelker; renovering av husets yttertakseksjon i tre og metall.

Takstoler av tre under bølgeblikk tak, med tydelige skjøter og festepunkter. Sikkert fundament for yttertak, under konstruksjon.

Loft med synlige bjelker og installerte lysarmaturer, under en takrenovering med utsikt over åkrer.

Bygning med rødt murverk og grått tak omringet av buskas. Byggematerialer fra Finja er plassert rundt bygningen under klar blå himmel.

Byggeplass med uferdig murvegg, steiner og jord. Gamle treplanker og en spade står oppstilt ved en delvis oppført konstruksjon under åpen himmel.

Halvferdig murbygning med synlige trebjelker og stillaser, omgitt av bygningsmaterialer og steiner på bakken.
'
Byggeplass med uferdig murvegg og skjevt tak på en låve, rekvisitter og verktøy ligger spredt på bakken foran bygningen.

Gammelt fjøs under renovering med åpen fasade, støttestolper og bygningsmaterialer foran. Tegl- og treverk ligger på bakken.

Byggeplass med jord og steiner, stablede blokker under oppføring, trillebår, stiger og store hvite poser i bakgrunnen.

Gammelt steinhus med plastdekket dør under renovering, omgitt av bygningsmaterialer og rusk på en åpen tomt.

Gammelt grått murbygg med mosebelagt tak, tre vindusåpninger uten glass. Bygningsmaterialer og steiner ligger på bakken foran bygget.

Loft med trebjelker og rågulv, delvis dekket med netting.

Uthus med forsterkede bjelker og metallstøtter ved mønetaket. Vindusutsnitt med slitt karm på høyre side.

• Innvendig del av bygg under renovering, med delvis revet vegg, takbjelker, betongblokker og gamle vinduer. Uferdig konstruksjon og verktøy til stede.
  • Bygging av mursteinshus med vinduer, bølgebliktak, materialbunker og stokker foran.
  • Liker
larsbj og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.