Hei

Tenkte å høre om det er mulig å fjerne puss fra en pusset teglvilla?

Kan man typ sandblåse det vekk eller noe slikt? Vil det se bra ut og ligne en teglfasade eller blir det stygt etter fjerning?

Det er slik at det er sprekker på noen steder, litt setninger og litt fra rustne armeringsjern. Å reparere og så pusse opp igjen føles dumt, for hvis man må reparere igjen må man pusse opp minst en hel vegg for at det ikke skal se altfor grelt ut.

Takknemlig for råd

Det er nok ganske slurvete murt om det er gjort for pussing fra begynnelsen, kanskje blandet ulike steiner og farger for å få det så billig som mulig.
Setninger og rustne jern vil jo synes enda bedre senere når pussen er tatt ned dessverre.

ok, jeg vet ikke når det ble pusset.
Det er ikke noen tykk puss for man ser mursteinen tydelig.
Jeg har revet en del og alle mursteinene er av samme farge, røde.

Men om man fjerner pussen og skraper fugene og legger i ny mørtel så burde det vel bli bra eller?

Om en fuge deretter sprekker eller trykkes ut så kan man jo reparere det med ny mørtel.

Er det pusset så skal først pussen bort, så fugene og så skal det pusses i nytt, noe som alltid får annen struktur og farge.

Eller tenker jeg helt feil?

turmenator skrev:
ok, jeg vet ikke når det ble pusset.
Det er ikke noen tykk puss for man ser teglene tydelig.
Jeg har revet en del og alle teglen er av samme farge, røde.

Men om man fjerner pussen og skraper fugene og legger i nytt mørtel så burde det vel bli bra, eller?

Hvis noen fuger deretter sprekker eller presses ut så kan man jo reparere det med nytt mørtel.

Er det pusset så skal først pussen bort, deretter fugene og så skal det pusses inn nytt, noe som alltid får annen struktur og farge.

Eller tenker jeg helt feil?
Det finnes noen litt større bekymringer. Det er som sagt antagelig slurvet murt ettersom det uansett skulle pusses (om nå ikke pussen har kommet til på et senere tidspunkt dvs.) og da vil det aldri bli pent å se på. Jo da, på avstand ser det kanskje ok ut, men ikke når man kommer nært og ser alle pitringer, store fuger og ujevne skift.

Et annet bekymring er at steinene kommer til å være skitne av mørtel. Det kanskje går an å vaske med saltsyre, men det er ikke så gøy å jobbe med og det blir ikke direkte rent heller.

Når du fuger er det alltid en risiko for at de løsner i frostsprengninger. Skulle det bli sånn (jeg tror ikke det), er det bra om man kan reparere dette så raskt som mulig, ellers sprer det seg som karamellfarge og mer fug vil løsne. Verdt å tenke på er også at det er utrolig kjedelig å fuge.

Det der ser ikke ut som noen gammel pusset fasade. Kanskje har man valgt å pusse over teglsteinen i stedet for å forbedre fugene?

Hvor gammelt er huset?

S
fin setningsskade du har på bildet

Hei
Huset er fra 1937 og jeg tror at pussen er gjort betydelig senere, men er ikke sikker.
Ja, jeg har sendt et bilde til en "proff" og han skrev at det ser ut til å være en setningsskade og at
det var bare å rense halve fugedybden fra gammel fuge og legge i ny med hydraulisk kalkmørtel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.