Jeg har tatt bort spennveven i taket for å sette gipsplater i taket i stedet. Jeg vil gjerne gjenbruke den fine gipsstukaturen fra 1926. Hvordan er en gipsstukatur festet i tretaket, og fremfor alt hvordan tar jeg den ned fra taket uten at den går i stykker? Når man først har fått den ned, hvordan fester man den på best mulig måte i gipsplatene?

Den sitter sannsynligvis med bruk og kanskje noen spiker.

Jeg ville prøvd å sage bort den. Typ med en lang fogsvans, sage langs med taket.

Ikke glem å stive av i taket der den skal sitte, da kan du godt skru fast den. Hullene kan du deretter sparkle igjen.

Ellers kan du nok lime fast den med typ pl400. Bruk en list eller lignende og sett den i spenn noen timer til limet har tørket.

Östlund, har du prøvd dette selv?

Høres litt ut som teori i mine ører.

Men det kan vel være verdt å prøve? Koster jo ingenting

Flöjten5 skrev:
Men det kan vel være verdt å prøve? Koster jo ingenting
En takrose og et nytt parkettgulv på det meste...

Jeg hadde rosetter som satt med spiker og mørtel. Løsnet dem med sparkelspade. Spikrene fulgte med heldigvis. Det ble likevel stygge hull i rosettene så jeg satt inn styroprosetter.

Nei. Men jeg vet hvordan stuckatører jobber. Har vært med å renovere gamle hus.

Når de satte opp stukatur i taket, så begynte de med å hugge hakk i baksiden, altså den glatte siden som skal sitte mot tak eller vegg.
Deretter har jeg for meg at de dro på et lag gipsbruk av noe slag, og deretter skrudde de den fast.

Nyfniken skrev:
En takrosett og et nytt parkettgulv på det meste...
Er man bekymret så kan man jo legge ut et teppe under ;)

Håper vi finner ut hvordan Perra4 lykkes med takrosetten.

Perra, du rapporterer vel? Helst med bilder selvfølgelig!

Eller så gjør du som proffene: slå ned den og erstatt den deretter med en fryktelig stygg i isopor. Benytt også anledningen til å sette fingeravtrykk på den (!) så man virkelig ikke kan unngå å se hvor plastaktig den ser ut.

Om takrosen går i stykker, finnes det jo også nye i gips å kjøpe. Vi kjøpte 4 stk fra stuckatur.com som også har butikk i Helsingborg, veldig fine og ikke urimelig dyre.

fiskbuggaren skrev:
Eller så gjør du som proffene: slå den ned og erstatt den deretter med en fryktelig stygg i frigolit. Pass også på å sette fingeravtrykk i den (!) så man virkelig ikke kan unngå å se hvor plastisk den ser ut.
Den skal vel males?

fiskbuggaren skrev:
Eller så gjør du som proffene: slå ned den og erstatt den deretter med en fryktelig stygg i isopor. Pass på å sette fingeravtrykk i den (!) så man virkelig ikke kan unngå å se hvor plastisk den ser ut.
Tanken er nok at den skal males samtidig med takgipsen.

Er det virkelig proffer du skriver om :)

Edit: Nummer to på ballen som vanlig.

Sist redigert:
Nyfniken skrev:
Den skal vel males?
Det hjelper ikke mot fordypninger i frigolitten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.