Holder på å renovere loftet i et murt 1 1/2 plans hus fra 1945. Skal blant annet isolere hele skråtaket med celluloseplater.
Har tenkt litt frem og tilbake på å ta opp gulvet samtidig og bytte ut det gamle byggsjiktet som ligger der til celluloseplater isteden. Det som får meg til å tvile er risikoen for dårligere lydisolering mellom etasjene. Jeg mener at lydisoleringen er bra i dag i huset.
Per i dag ser bjelkelaget ut slik ovenfra:

*Massivt furugulv 30 mm
*Schaktmasser/byggstøv på løse bord 80 - 100 mm
*Tomrom 100 mm
*Bord til tak underetasje
*Puss med vass.

Jeg skulle gjerne erstatte sjiktlaget og tomrommet med 200 mm cellulose. Eventuelt beholde de løse bordene i midten og legge 95 mm celluloseplater på over- og undersiden av disse.
Så enten nytt massivt furugulv eller sponplate og gulvgips.

Jeg tar gjerne imot råd og erfaringer rundt dette.

B Bondo skrev:
Holder på å renovere andreetasjen i et murt 1 1/2 plans hus fra 1945. Skal blant annet isolere hele skråtaket med celluloseplater.
Har fundert litt fram og tilbake på å ta opp gulvet samtidig og bytte ut det gamle byggsjiktet som ligger der til celluloseplater i stedet. Det som får meg til å tvile er risikoen for dårligere lydisolering mellom etasjene. Jeg anser at lydisoleringen er bra i dag i huset.
Per dags dato ser bjelkelaget ut som følger ovenfra.

*Massivt furugulv 30 mm
*Sjiktmasser/byggdamm på løse bord 80 - 100 mm
*Tomt rom 100 mm
*Bord til tak underetasje
*Puss med vass.

Jeg skulle gjerne erstatte sjiktlaget og det tomme rommet med 200 mm cellulose. Eventuelt beholde de løse bordene i midten og legge 95 mm celluloseplater på over og undersiden av disse.
Så enten nytt massivt Furugulv eller sponplate og gulvgips.

Jeg tar gjerne imot råd og erfaringer rundt dette.
Høres litt som grov overkurs. Hva er målet? Å isolere et mellombjelkelag gir ingen annen effekt enn muligvis lyddemping som du allerede ser ut til å ha nok av?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Høres litt ut som grov overkurs. Hva er målet? Å isolere et etasjeskiller gir ingen annen effekt enn muligens lydisolering som du allerede synes å ha nok av?
Takk for raskt svar.

Jeg skulle gjerne blitt kvitt materialet da det letter arbeidet hvis man trenger å gjøre inngrep fremover i etasjeskilleren da det støver mye. Så vurderer jeg også å legge et nytt furugulv. Hvis jeg skal fjerne det eksisterende, tenkte jeg å få med materialet samtidig. Deretter er det av brannsikkerhetsmessige grunner, men jeg er ikke sikker på hvor mye dette påvirkes da sjakten ikke brenner mer enn kutterflisen som det også finnes litt av. Samtidig som det er en tomhet i etasjeskilleren under massene som kanskje ville vært bra å isolere.

B Bondo skrev:
Takk for raskt svar.

Jeg skulle gjerne bli kvitt materialet da det forenkler om man trenger å gjøre inngrep fremover i bjelkelaget da det støver mye. Så vurderer jeg også å legge et nytt furugulv. Skal jeg fjerne det eksisterende tenkte jeg å fjerne materialet samtidig. Dessuten er det av brannsikringshensyn, men jeg er ikke sikker på hvor mye dette påvirkes da sjakten ikke brenner mer enn kutterspånet som det også finnes litt av. Samtidig som det finnes et tomrom i bjelkelaget under massene som kanskje ville vært bra å isolere.
Isolering er bare nødvendig hvis du ikke varmer etasjen ovenfor.

Ta dit en sugebil som suger ut bøset.
Polaren gjorde en slik operasjon.
Han sa at det var helt verdt det til tross for kostnaden.

/W

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ta dit en sugebil som suger ut bøset.
Vennen gjorde en slik operasjon.
Han sa at det var helt verdt det til tross for kostnaden.

/W
Takk for tipset.

Vet du hvordan han isolerte bjelkelaget deretter og hva resultatet ble?

B Bondo skrev:
Takk for tipset.

Vet du hvordan han isolerte bjelkelaget deretter og hva resultatet ble?
Har ikke dyppet i det.
Send PM om du vil jeg skal spørre.
/W

Finnes det en risiko for at du får dårligere dynamiske egenskaper i gulvet hvis du reduserer massen i det. For eksempel vibrasjoner fra fottrinn eller vaskemaskiner kan øke.

S
Du burde redusere gulvtrekken om du isolerer langs ytterveggene. Sammenfallen isolasjon i bjelkelaget pleier å være en stor årsak til gulvtrekk i gamle hus.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.