Jeg bygget ut huset for noen år siden. Nå skulle jeg ønske å ha større garasje og ta bort ytterveggen på originalhuset og ha en bærende bjelke i stedet, slik at garasjen blir dobbelt så stor.
Alt går vet jeg.
Men dette virker som et umulig prosjekt.
Noen som har peiling på pris.?
Det rekker dessverre ikke som informasjon. Det trengs plantegninger over førsteetasje samt opplysninger om kjellerveggene og gulvenes utførelse. Byggeår for originalhuset kan være en god opplysning også.
Har du tenkt å sette bort alt eller kan du tenke deg å gjøre noe selv?
Sette bort til firma med beregninger og alt rundt omkring skulle jeg tro går på minst 100k
Bryte opp 2 hull i gulvet, støpe fundament, kjøpe 2 solide bjelker til stolper valgt med tibnors håndbok og sunn fornuft, det samme med en lengre som overligger, leie stempel, bryte ned veggen, kjøre den til fyllinga med tilhengeren, montere opp bjelken, få hjelp til å sveise om du ikke kan selv, levere tilbake stempelet.
20k.
Rive veggen er absolutt ingen bekymring å gjøre selv.
Har to venner som jobber som sveisere på større firma. De gjør mye nybygg mm.
Men hvordan fungerer det? Kan man gjøre det helt selv om man har bekjente og kunnskap?
Ellers:
Et firma kommer ut og bærer opp provisorisk. Og viser hva de vil at jeg skal gjøre.
Jeg river veggen. Og borer opp der de vil.
De kommer tilbake og setter bjelkene og sveiser.
Et vanvittig prosjekt.
Min oppfatning er at det å holde på å åpne opp vegger bare fører til forverringer.
Det er hysteri i samfunnet, alt skal være kritthvitt og vegger skal rives for enhver pris.
Har det gått så langt at støpte vegger/ grunnen-_muren i kjelleren skal tas ned. Da må noen si stopp.
Dette naturligvis er jeg nysgjerrig på hvordan dette endte.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.