Jeg har fjernet et "vindskydd" på vår uteplass, den har gått fra ytterkanten av det utstikkende taket til selve ytterveggen. Igjen står en tynn søyle (45x95) som støtter opp ytterkanten av taket.
Jeg vil gjerne ta bort den, men innser at den har en ganske viktig funksjon. Så jeg vurderer å sette en regel nærmest veggen som går fra betongplate opp til taket, feste den ordentlig hele veien opp, samt doble 45x95 (alt. limtre) som går under taket. Og styrke ytterligere med et stag fra veggen til taket ca. halvveis ut.
Er dette rimelig?
Taket er fackverk, som går hele veien ut til søylen. Den siste stenderen i fackverket kommer dog ned akkurat i hjørnet på huset. (synes bak vepsenbolet på bildet)
Hmmm... nei visst ikke. Men jeg tenker at når det ligger 2dm våtsnø på hele det utskytende taket, så trengs det noe som holder det oppe... Så virker det rart at man satte det der fra starten, om det ikke trengs? eller?
Det gjelder nok å gå opp på loftet og sjekke hvordan takstolene ser ut. Fackverkstakstoler er normalt ikke konstruert for å ha innfesting annet enn ved endepunktene. I takets forkant finnes det noe som ser ut som en bjelke. Den virker grov for å være en dekklist, men samtidig litt vel innskåret/halvert for å være en bjelke.
Det kan jo være slik at det er bygget litt mot prinsippene men holder likevel. Jeg synes man likevel skal sjekke takstolen på loftet. Det er veldig lav takvinkel. Har man uflaks kan snølasten bli betydelig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.