K
Riv en gulv, 22mm sponplate på gulvbjelker, limt og skrudd, trodde det skulle være relativt lett å løsne platen fra bjelkene men den sitter som fjell. Finnes det noe bra triks å bruke her? Har 80m2 å rive og det kommer til å ta 3 evigheter i denne takten. Alt jeg kan tenke på er å kanskje kjøre med sirkelsagen langs med bjelkene. Hadde også tenkt å gjenbruke bjelkene, men det virker jo kjørt.

• Demontert gulv med brutte sponplatebiter over bjelker og to rør på betonggulv i bakgrunnen.
Fjern skruen og bruk elhøvel. Går på et blunk.

• Liker
Ken
  • Laddar…
K
C Cerb skrev:
Ta bort skruven och kjør med elhøvel. Går på et kick.
Det går nok bra der på kanten som bildet viser, men så har jeg 20-25 stendere til som ligger helt under sponplate, der kommer man vel ikke til med en elhøvel? (har aldri brukt en, så jeg vet ikke).

K
Jeg har gjort tilsvarende på ca 40kvm. Vi brukte senkesag, og på den måten ble vi raskt kvitt majoriteten av platene. La deretter et snitt 5cm på hver side av gulvbjelkene og så et snitt 5cm på hver side av skruene og kunne da lett slå bort bitene mellom skruene (som bare er limt mot gulvbjelkene). Skruene må man skru/lirke opp etterpå. Etterlot overraskende lite rester som vi renset opp med stemjern og elhøvel.

• Liker
Ken
  • Laddar…
K
K kniv skrev:
Jeg har gjort tilsvarende på ca 40kvm. Vi brukte sirkelsag, på den måten ble vi raskt kvitt majoriteten av platene. La deretter et snitt 5cm på hver side av gulvbjelkene og så et snitt 5cm på hver side av skruene og kunne da lett slå bort bitene mellom skruene (som bare er limt mot gulvbjelkene). Skruene må man skru/bende opp etterpå. Det etterlot overraskende lite rester igjen som vi renset opp med stemjern og elhøvel.
Takk, sånn får det bli, testet litt mer i dag, med en større kubein, går an å bryte da, men får bare løs småbiter. Jævler hva sterkt trelim er!

K
Et rom på 40m2 klart, gikk bra uten å sage for det meste, var ikke like bra limt overalt, ca 80% gikk å bryte opp med et spett og en stor brekkstang. Lånte en elhøvel som fungerte fint å få bort resterende sponplate på reglene med, som jeg skal gjenbruke.

Renovering av et rom på 40m2, gulvet er revet opp og restene av sponplater fjernet fra reglene. Verktøy og byggematerialer er synlige.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.