Skal gjøre om taket mitt og tenkte da å benytte anledningen til å fjerne kaldloftet og heve innertaket opp til mønet.
Hvordan gjør jeg da med taksperrene, dem vil jeg jo i størst mulig grad la være igjen ...
vedlegger et bilde, A viser hvordan det ser ut i dag på kaldloftet i bunnen av takbjelken er det et lite merke som viser hvor det er en vegg.

B viser hvordan jeg kunne tenke meg å ha det med synlige bjelker, men hvor/hvordan gjør jeg med de loddrette stengene??

Merk at det er en rask skisse og takvinkelen skal være lik
(37 grader, tror jeg)

• Skisse av loftkonstruksjon: A viser nåværende takstolsdesign med en vegg og lodrette staver; B viser en mulig løsning med synlige bjelker.
De lærer du nok ha igjen om du ikke tenker å legge inn en bærende ås i mønet. De er jo en del av takkonstruksjonen.

Hei jeg postet svar i opprinnelsestråden.

Du må beholde skråstøttene, men du maler dem hvite og så setter du råspont som innertak så blir det skikkelig fint likevel.

• Liker
ulligull
  • Laddar…
ok, men altså...jeg må beholde dem rødmarkerte "støttene", det er skråstiverne?

Den grønnmarkerte bjelken er jeg med på at jeg kan ha igjen, men de rød markerte ser jo stygge ut hvis de er igjen?!

• Skisse av et tak med to røde stendere merket "A" og en grønn bjelke. En annen tegning av et tak, merket "B", med bare grønn bjelke.
Hehem ja det kan man jo synes.. Men bare fordi noe er stygt i et hus betyr jo ikke det at man kan fjerne det hvordan som helst. Det går an å løse så du slipper dem, men det innebærer en veldig stor ombygging av takets bærende konstruksjon.

hrm... ja ja det får vel fungere med dem synlige da... bare litt synd da den andre halvdelen av huset som allerede har åpent til møne verken har den rød- eller grønnfargede delene synlige!

Men da får det bli slik! noen stor ombyggasjon høres ikke morsomt ut hverken for min ferie eller lommebok!

Men kan du ikke bygge likt som der da? Det er vel bare å kle inn som de gjorde der. Du trenger jo ikke ha de grønnfargede delene (høybena) synlige heller om du ikke vil..

Edit: Her hadde jeg glemt hva som var grønt.. Jeg trodde høybena var grønne. Glem hva jeg sa..

jo men jeg vet ikke hvordan de har bygd der...
og innebærer det at det blir en stor, klumpete og kostbar jobb så vil jeg heller ha bjelkene synlige... de grønnmarkerte er ikke noe problem, det blir nok bare pent,
de rødmarkerte vet jeg ikke... det kanskje ikke blir så stygt som jeg tror...

• Liker
bobomuu
  • Laddar…
Sånn ser det jo ut på kaldloftet i dag... her ser dere jo også grunnen til hvorfor jeg skal legge nytt tak...

• Loft med gammelt tak og synlig isolasjon, som illustrerer behovet for nytt taklegging.
Hei!

Vi holder på med et lignende prosjekt og vil beholde både de røde og grønne. Hvis begge mangler på den ene halvdelen av huset mitt, ville jeg bli litt mistenksom og kontakte en bygningstekniker. Som jeg har forstått det, tar de grønne bl.a strekkbelastninger. Hvordan skal de kunne gjøre det hvis de ikke er festet i begge ender? Eller stoler man da på at en innvendig vegg holder imot?

For oss vil det være slik at de røde stolpene nesten helt forsvinner i isolasjonen når vi isolerer taket.

/pinebar

nja altså den delen av huset som mangler takbjelker har dels to innervegger og er som mest 3,5 m bred, så jeg antar at det ikke er noe problem akkurat der...

swecul skrev:
Så her ser det jo ut på kaldloftet i dag... her ser dere jo også grunnen til hvorfor jeg skal legge nytt tak...
Jævlar hva mugnende.. Det der skyldes nesten sikkert på kondens fra underetasjen, ikke en lekkasje fra taket. Men du mener at du skal rive opp hele yttertaket for å bli kvitt det mugne treverket?

Pinebar, hvordan mener du at høybjelkene (de grønne) ikke sitter fast i begge ender? Det skulle de jo gjøre, selv om man tok bort støttebena (de røde). Høybjelkene tar opp både strekkbelastning og trykkbelastning samtidig, på samme måte som en bjelke. Strekkbelastning på undersiden og trykkbelastning på oversiden. Støttebena tar hovedsakelig opp trykkbelastningene.

Edit: Nei nei nei, jeg trodde at høybjelkene var grønne, men det var jo trekkbjelken i underkant som var grønnmarkert.. Den må man ha kvar om man ikke erstatter den med en hanebjelke lengre opp. Som er vanskelig å gjøre med så flat takvinkel.. Sorry for forvirringen..

Jeg skal legge inn bilder av mine synlige takstoler i kveld så får du se. Man kan jo om man tør bygge dem om litt så de blir penere.

Ingen ventilasjon på loftet ser det ut som, fikse noen form for takfotventilasjon og gavlventiler, som noen andre påpekte ser det ikke ut til å være et lekkende tak på bildet men fuktig luft fra huset som har skapt muggproblemer

A Avle skrev:
Ingen ventilasjon på loftet ser det ut som, fiks noen form for takfotsventilasjon og gavlventiler, som noen annen påpekte ser det ikke ut til å være et lekkende tak på bildet men fuktig luft fra huset som har skapt muggproblemer
Lurer på hvordan det ser ut nå etter 10 år om ingenting er gjort?

• Liker
tompaah7503 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.