Jeg skal montere inn en FTX i et bodrom.
Rørene skal gå til tilstøtende rom via fyrrommet, det skal monteres 3 stk. 160 mm spiralrør, jeg tenkte å fjerne en del av overstykket over en gammel dørstokk. Veggene er i blåbetong (hus bygget 1971), den delen jeg har tenkt å fjerne er 500 mm bred, 180 mm høy, tykkelsen på veggen ca. 140 mm. Har denne delen noen bærende funksjon, det er betongdekke, alternativ til å fjerne en del er å bore 3 stk. 160 mm hull i veggen ved siden av.

• Rødt rektangel markerer område over en dørpost i et betongrom hvor spirorør skal installeres. Området vurderes for fjerning.
Må den til enhver pris sitte akkurat der?

Jeg ville alle dager i uken satset på hull snarere enn å fjerne. Selvfølgelig etter å ha sjekket om det er bærende (ganske stor risiko for at det er det tror jeg, men det går ikke å avgjøre fra bildet).

• Liker
johel572
  • Laddar…
M martin@bygg skrev:
alternativ å fjerne en del er å i veggen ved siden borre 3st 160mm hull.
Først må du finne ut om det er bærende bjelke/overstykke. For å vite det trengs mer info, og konstruksjonstegninger er den beste måten å finne ut av det på.

Om du borer 3x160mm av totalt 180mm høyde, er det ingen bæreevne igjen, så da kan du like gjerne fjerne det helt. Hvis det ikke er bærende, som sagt.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Er veggen bare murt så er det antakelig ikke bærende på den måten men rimeligvis synes det vel om det er støpt før eller etter muring?

Vanskelig å se på bildet, men det kan faktisk være slik at det er en støpt bjelke lokalt over åpningen.

Det beste er å ta fram armeringstegningen for hvelvet. Uten den går det ikke å avgjøre hva som er passende.

Takk for alle svar. Her kommer litt mer info.

Det er en blåbetongbjelke over døren, den er fribærende og det finnes en glipe mellom overstykket på karmen og bjelken.

Vi har tidligere laget hull for vannrør, og ikke støtt på noen armering.

Min fundering er om den har noen som helst bærende funksjon,

I og med at bjelken kun er 180mm høy blir jeg tvunget til å fjerne en del av bjelken eller hele bjelken; vil dette påvirke stabiliteten i veggene ved siden av?
Jeg må også lage et ytterligere hull på 160mm for til-luftkanal, denne tenker jeg montere i veggseksjonen til høyre for døren.

• Bilde av en kjellervegg med blåbetongbjelke over døren, markert hull for 160mm ventilasjonsrør og områder som skal fjernes, omgitt av rør og utstyr.
En uarmert lettbetongbjelke bør man kunne fjerne. Vil man forsikre seg om at betonghvelvet ikke er støpt med utgangspunkt i bjelkens eksistens, må man se på armeringstegningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.