Jeg har vært her på forumet en stund nå og samlet masse inspirasjon, men dette er faktisk mitt første egne innlegg, og flere vil det sikkert bli fremover da jeg har mange høytsvevende planer for eiendommen min. Dette spørsmålet er foreløpig bare i planleggingsstadiet, så det vil derfor ikke havne noen brekkjern i veggen riktig ennå.. men forberedelser sies jo å være alfa og omega her i verden.
Mitt hus er i stor grad et klassisk 70-tallshus, altså 1½-plans med innredet loft, betongtak over lakkert masonitt (altså ingen rupanel) på taket med 45° helling. Tre-/teglfasade, vannbåren varme via radiatorer (L/V-pumpe) og alt står selvfølgelig på en uisolert plate på marken. Jeg har for øvrig ingen problemer med fukt eller sviller (ennå iallfall), så den diskusjonen håper jeg å slippe å ta opp.
Jeg har som ønske å fjerne ganske store deler av en vegg som går mellom soverom/stue og kjøkkenet der det i dag er to døråpninger til hvert sitt rom. Fra gavl til nærmeste vegg som eventuelt kan bære en passende bjelke er det litt over 6 meter (gul markering ifølge planritningen). Med tanke på takstolenes (2x7") spenn på ~9 meter og den noe vage detaljen i snittbildet, er det vel ganske åpenbart at veggen er ganske bærende? Jeg mangler dessverre detaljerte tegninger for platen, annet enn at den beskrives med ord som Lecaisolert kantforsterket plate på marken, og kan visuelt se at vulsten er ~30 cm (varierer opp til 40 cm enkelte steder). Fra utsiden kan jeg skimte at det ligger litt "ekstra stål" som stikker ut av betongen i linje med hjertes veggplassering. Veggen i seg selv er bare bygget med 45x90 under enkelgips.
Bjelkedimensjon og materiale som sekundært spørsmål, mitt primære er om det i det hele tatt er en snev av rimelighet i å forsøke seg på denne operasjonen, eller vil oppslagslastene (i det minste ved gavlen) bli urimelig store på stolper og plate som skal holde opp en slik bjelke?
Takk for all hjelp og funderinger. Spør hvis det er noe jeg kan fylle på med
Om platen er lecaisolert, så betyr det at det finnes lecakuler under betongen. Den er således ikke uisolert!
En 6 m bjelke som erstatning for hjerteveggen synes jeg er urealistisk. Den blir veldig høy og pelarlastene i dens ender kan bli for store i forhold til hva voten i platen tåler. Du bør tenke deg minst en pelar på veien, helst på midten.
Ikke uisolert ville jo ikke på noen måte vært ubehagelig, men jeg frykter dessverre at det høres litt bedre ut enn det er.. med forbehold om at jeg er på nippet til å være lekperson her så klart. Men sokkelen under fasaden består av pusset blåbetong/(leca?) og jeg har mine anelser om at det bare er "øverste raden" nær bakkenivå, da resten av foten under bakken er beinhard, høyst sannsynlig ren betong og jeg finner egentlig bare stein og grus når jeg har gravd ned til såleranden. Jeg fant faktisk et bilde her på BH som litt samsvarer med den grunn/matte jeg ser på huset mitt. Akkurat som hos meg er gulvet betydelig høyere enn kanten på sokkelen.
Nåvel, isoleringens være eller ikke være. Tilbake til hjerteveggen 6 meter var jo egentlig bare en måte å få et rent lerret å male på. Sluttresultatet jeg har dagdrømt om er mer noe i stil med bildet nedenfor hvor jeg vil ha muligheten til å spare en del vegg / kontakt med platen om enn dog ikke akkurat i midten. Hvis dette skulle være gangbart, er det da bedre å ta to separate bjelker eller vinner man noe på å beholde en 6 meter full lengde hvilende på tre punkter?