Hei!

En interessant side med mye kunnskap. Jeg lurer på om det er mulig å erstatte bærende bjelker med en annen løsning da jeg vil kunne utvide takhøyden i min kjelleretasje med 20 cm. 220 i stedet for 200.

Gulvbjelkene for overetasjen er 20 cm med 60 cc. For et gulv som er ca 6,60 bredt der 50% har gulvbjelker med ca 6,60 lengde og øvrige 50% har gulvbjelker med en lengde på ca 9 m.

Da jeg vil innrede kjelleren ville det være interessant å få til en bedre takhøyde selv om 2 m er bra. Se bilde.

Takk på forhånd for eventuelle tips.

• Kjellerrom med betongvegger, synlige bjelker i taket og en åpen døråpning, med en lyspære som lyser opp rommet.
Det går å felle inn stålbjelkekonstruksjoner i bjelkelaget. At dine trebjelkelag altså bare går mellom stålbjelkene, i stedet for å hvile på dem.

Men da må du trolig rive hele gulvet og gjøre om fra grunnen.

H hempularen skrev:
Det går å felle inn stålbjelkekonstruksjoner i bjelkelaget. At dine trebjelkelag altså bare går mellom stålbjelkene, istedenfor å hvile på dem.

Men da må du trolig rive hele gulvet og gjøre om fra grunnen.
En god idé da bjelken er som den er. Selvfølgelig går det an å skjære underfra hvis man stempler opp eksisterende gulv mellom etasjene og deretter med hjelp av en jekk eller annen løsning løfter opp stålbjelken.

Tror du i så fall trenger en bjelke med HEA profil eller lignende. Og så skal bjelkene hvile på nedre flensen i bjelken. De må altså "stikkes inn" i bjelkene.

Skal du gjøre noe slikt må du ansette en konstruktør. Også stivheten i bjelkene påvirkes negativt om de går som stumper mellom stålbjelkene. Kan trenge flere bjelker.

• Liker
OTG
  • Laddar…
Man trenger å få en betydelig bedre oversikt over hele konstruksjonen om man skal kunne gi noen råd. En plantegning hvor bjelkenes posisjoner er inntegnet samt at det finnes opplysninger om deres dimensjoner. Å skyve inn ståldrager utenfra i etterkant kan bli komplisert.

• Liker
OTG
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tror du i så fall trenger en bjelke med HEA profil eller lignende. Og så skal bjelkene hvile på nedre flensen i bjelken. De trenger altså å "stikkes inn" i bjelkene.

Skal du gjøre noe slik må du hyre en konstruktør. Selv stivheten i bjelkene påvirkes negativt om de går som stumper mellom stålbjelkene. Kan trenges flere bjelker.
Det er en HEA-bjelke. Skal gå ned og måle dimensjoner.

J justusandersson skrev:
Man trenger å få en betydelig bedre oversikt over hele konstruksjonen om man skal kunne gi noen råd. En planløsning der bjelkenes plassering er tegnet inn samt at det finnes opplysninger om deres dimensjoner. Å skyve inn stålbjelker utenfra i ettertid kan bli komplisert.
Skal se om jeg får frem en tegning hvordan bjelkene er plassert.

Kanskje er det mer fornuftig å kjøre ut av plata?

Violina Violina skrev:
Kanskje er det mer fornuftig å bore ut plata?
Dessverre så vil jeg ikke gjøre dette. Lagt inn isolasjon samt gulvvarmerør med en plate på 10 cm. I tilfelle en smart løsning ikke finnes, får jeg nøye meg med en høyde typ "Gillestuga". En måte er jo å på den tegning jeg nå legger inn for å svare på et annet innlegg, skjule store deler av bjelken med vegger. Nå blir planløsningen ikke direkte som på tegningen jeg legger ut.

O OTG skrev:
Skal se om jeg får frem en tegning hvordan bjelkene er plassert.
Tegningen er i skala 1:100 og jernbjelken går over veggen for toalett og teknikkrom. Kommer ikke til å bli slik da dette var en tanke vi lekte med.

• Plantegning av kjeller i skala 1:100 med markeringer for WC og teknisk rom. Jernbjelken går over veggene.
O OTG skrev:
Det är en HEA-bjelke. Skal gå ned og måle dimensjoner.
Sjekket bjelkene og de ser ut som HEA men kanskje noe spinkle.

Dimensjoner på de to lengre er
20 x 10 cm med en "HEA" dybde på ca 4,5 cm på hver side.

Lengden er 6.98 samt at de antagelig går inn minst 10 cm på hver side.

Den kortere bjelken i henhold til tegningen er 3.50 og går antagelig inn 10 cm på hver side.

Limtrebjelken som skimtes på bilen i det lille rommet er 22x9 cm med en lengde på 3.6 m.

• Plantegning av en kjeller med mål. Viser flere rom, inkludert et teknisk rom og WC.  Kroker er markert og avstander er spesifisert i cm.
O OTG skrev:
Sjekket bjelkene og de ser ut som HEA men kanskje noe svake.

Dimensjoner på de to lengre er
20 x 10 cm med en "HEA" dybde på ca 4,5 cm på hver side.

Lengden er 6.98 samt at de sannsynligvis går inn minst 10 cm på hver side.

Den kortere bjelken ifølge tegning er 3.50 og går sannsynligvis inn 10 cm på hver side.

Limtrebjelken som skimtes på bildet i det lille rommet er 22x9 cm med en lengde på 3.6 m.
Dessuten vil ikke en del av en lengre bjelke bli skjult av en vegg.

richardtenggren
Det er IPE 200 bjelker som du har

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det er IPE 200 bjelker som du har
O OTG skrev:
Dessuten vil ikke en del av en lengre bjelke bli
skjult av en vegg.
Ok. Takk. Da blir kanskje lommen for svak til å holde opp gulvbjelkelaget for overetasjen, der vi nå bor.

Vi får kommunalt VA i år eller de nærmeste 2-3 årene og har lekt med en planløsning som i bildet når det blir skrånende terreng. Kjøkkenet blir eventuelt et rom.
Innebærer at vi har tenkt å bygge ut fremover.

• Plantegning av kjeller med rom som soverom, kjøkken, bad, teknisk rom og relax-soner, inkludert kvadratmeter for hver seksjon.
IPE 200 kan erstattes av HEA 180 eller HEB 160. Ved hjelp av limtre i bjelkelagene kan man klare seg uten stålbjelker, men det er en stor ombygging.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.