Søker etter tips på hvordan man kan avslutte enden på en 6mm stålvajer (av denne typen) så den ikke spriker så mye.

Må måle den gjennom flere trange hull så løsningen får ikke bygge for mye i diameter. Teip har jeg allerede prøvd, men den revner etter første hullet. Tenker på om det kunne gått an å lodde, men antar det ville kreve en loddebolt med ordentlig kraft. Har også sett stålvajere som er formet spisse i enden ved at noe verktøy trolig er rotert med en boremaskin. Noen som vet hva dette verktøyet kan tenkes å hete? Eller har noen forslag på hvordan man ellers kan gjøre?

Smeltelim kanskje

Krympeplast?

MrPlow
Dra til et firma som driver med mast og rigg så kan de nok løse det!

Jeg har ofte gjort en hårdlodding.
Sølvlodd pleier å gå bra.

Det beste du er ute etter er en form for endehylse. 6mm i diameter er dog ganske mye, man skal jo normalt ha verktøy for å presse disse hylsene med også. Da holdfastheten ikke virker å bety så mye i det lange løp kan man kanskje bruke en polygrip i stedet for å deformere den. Sjekk hos et bilverksted, sykkelhandler eller elektriker om de har noe nyttig hjemme.

Lodd med gass i stedet for loddebolt, lodder du før du kapper/klipper kan jeg tro at det holder sammen (har ikke testet)

Linda den med ståltråd et par centimeter fra enden, så smelter du enden med en gassveiser. Det trengs vanligvis ikke tilsetningsmateriale.

Se også til å bruke en skikkelig wire-tang så blir snittet mye finere enn hva det blir med en avbitertang. Avbitertang moser jo sønder wiren så den blir spredt rett etter klippet.

Jeg har lært at man varmer og vrir vajer til den smelter sammen.

Protte

Bjørntråd som du vikler stramt rundt og så kan du dryppe på et par dråper superlim.

Om det holder så er krympeslange klart det enkleste.
Alternativt dyppe enden i litt epoksylim og vikle deretter tape stramt rundt. La det herde. Fjern tapen.

thomasx skrev:
Om det holder så er jo krympeslange det klart enkleste.
Alternativt dyppe enden i litt epoksylim og vikle deretter tape stramt rundt. La herde. Ta bort tapen.
For mindre søl så burde man kunne krympeslange på epoksyen... Om ikke varmen påvirker epoksyen negativt selvfølgelig.

Edit: med så mange forslag burde det vel være selve f*n om ikke ts skulle lykkes:)

• Liker
Sundsbron
  • Laddar…
Det burde nok funke også, brenner man ikke på altfor mye så fremskynder det nok bare herdene, å det gjør jo ingenting ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.