Hei!
Kan noen beskrive for meg hvordan man lager et firkantet hull i en planke :S. Det firkantede hullet skal være 25x30 mm. Er det stemjern som gjelder?

Borre og stikksag?
Eller med et multiverktøy liknende Bosch´s 10.8V-Li GOP?

• Liker
Drutt´n
  • Laddar…
Boremaskin og stikksag kanskje? Men hullet høres litt lite ut for det.

Borer man blir jo hullet rundt. Hullet skal ikke gå rett gjennom planken men bare halvveis gjennom.

Jeg hadde kjørt med stemjern

Borr med et 25 mm trebor til riktig dybde og fjern deretter resten med stemjern.

Hei

Jeg hadde kjørt med fresemaskinen og deretter tatt det siste ut i hjørnene med stemjern.

Mvh Wasa

Ok, jeg skal prøve med det. Takk!

GammErik skrev:
Borer man blir jo hullet rundt. Hullet skal ikke gå rett gjennom planken men bare halvveis gjennom.
Sant, men med stikksagen kan man lage det firkantet. :)
For meg er et hull noe som går rett gjennom materialet.

På min forrige jobb hadde vi en boremaskin med firkantede bor, joda det ble firkantede hull
(Det var en bordstemme, men det imponerte på barnehagebarna)

Hull=rett igjennom
Bunnhull=ikke rett igjennom om man skal være besservisser.

Om jeg skal ha et rektangulært hull så setter jeg det i søyleboremaskinen med koordinatbord og freser og hugger det siste med stemjern.

Protte

• Liker
RoyalPhyton
  • Laddar…
prototypen skrev:
På mitt förrige jobb hadde vi en boremaskin med firkantede borr, joda det ble firkantede hull
Hvordan kan det bli firkantede hull av en firkantet borr? Jeg har litt vanskelig for å begripe hvordan det går til :D

http://www.ejca.se/userfiles/file/ejca_katalog.pdf

rull ned til 4. side

Det er en solid boremaskin med en skarp firkantet ikke roterende hylse rundt boret, omtrent som 4 stemjern samtidig
Brukes for å lage tapphull som alternativ til langhullbor.

Protte

Kjøp en sånn her og tilhørende stæmborr-kitt...;) (Eller enda heller en skikkelig stæmborrmaskin.)
Til dette arbeidet ville jeg ikke engang orket å koble inn maskinen... (Har brukt min en gang i år...

Edit: Treg (og trøtt) som vanlig, det er vel fordi jeg ikke har brukt maskinene mine nok....

Sist redigert:
Kan man sette en sånn stembor i en vanlig bormaskin?

I stadig søyleboremaskin går det, krever mye matekraft.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.