Jeg skal ha stolper til et nytt gjerde. Det blir for dyrt å bruke limtredrager 115x115, synes jeg. Jeg har sett trykkimpregnerte stolper 95x95 - men ingen større. Byggetømmer er jo ikke pent som stolpe.

Har jeg gått glipp av noe, eller finnes ikke det jeg vil ha ?!?!

• Liker
LarsBo
  • Laddar…
Du kan bestille fra et sagbruk hvis du vil ha større enn 95x95. Og det vil med stor sannsynlighet bli store sprekker i det.

Det finnes, gjetningsvis vanligere i trakter der tømrede steinkister til båtbrygger er vanlige. Et eksempel som trolig ligger litt for langt fra ts, http://vindobyggvaror.se se Trevarer/ Imp.reglar/ Imp Uhøvlet V, der finnes det virkelig solide dimensjoner. Men alt går vel å bestille hos den lokale forhandleren?

Hvorfor skal du ha så tykke stolper?

Ellers så pleier jeg og mange med meg ikke å bruke trykte stolper, men skruer og limer sammen f.eks. 2 stk 45-90 lekter, skal du ha større så blir det jo bare å bruke større og kanskje flere lekter.

Velassorterte trelasthandlere har trykt stolpematerial i grovere dimensjoner, trenger ikke spesialbestilles. Da får man det dessuten kløvsaget, noe som ofte passer bedre.

I Stockholm har f.eks. Beijer Lissma.

Skal du bygge langt stakittgjerde ville jeg overveid å droppe det trykte virket hvis du uansett skal male.

Sett sammen tre 120 regler så er du hjemme.
/CC

...men det blir jo ikke så pent om man skal ha det som gjerdestolper. Dels en stolpe som synlig er i tre deler. Dels er regelvirket råplan og gjerdestavene er sannsynligvis kløyvsaget.

• Liker
David Andreasson
  • Laddar…
Hvordan ser hele konstruksjonen ut. Hvordan skal du feste gjerdet mot stolpene og hvordan skal du feste stolpene og få dem stabile? En vanlig konstruksjon er å ha bjelke mellom stolpene som går inn i stolpene. Med tre sammenlimte bjelker blir det veldig lett å få til den konstruksjonen. Hvis du likevel skal male alt, er det bare å sparkle igjen sprekkene i skjøtene. Velg høvlede bjelker hvis du vil ha bedre finish.

chris47 skrev:
Velg høvlede lekter hvis du vil ha bedre finish.
Hvilket gjør at malingen fester mye dårligere.......

roli skrev:
Hvilket gjør at fargen fester mye dårligere.......
Sant, det er vel bare linoljemaling som funker bra på høvlet.

chris47 skrev:
Satt sammen tre 120 lekter, så er du der.
/CC
Enig - Valgte doble 120 til terrassen da 95x95 har en tendens til å sprekke og i tillegg blir litt mer utfordrende å jobbe med etter min mening.
Avhengig av konstruksjonen kan man jo felle inn tverrlekt og på den måten få en pen løsning.
Så synes jeg at det er forankringen i bakken som krever skikkelig - Stolpen trenger ikke være kraftigere enn kanskje doble 95ere eller 12ere. Men igjen, helt avhengig av tenkt konstruksjon.

Jeg har 115x115 limtre i stolpene på balkongen. Rekkverksseksjonene er skrudd med vinkeljern mot stolpene.

Ulempen med limte stolper er at alle bjelkene er jo avfaset (HVORFOR er de det?) = stygt om man limer dem sammen. Man kan selvfølgelig høvle dem ned men jeg mangler slikt utstyr. Jeg mistenker at å sparkle i avfasingen ikke vil holde så lenge...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.