27.239 lest ·
11 svar
27k lest
11 svar
Finnes det ikke stolper, gjerne trykkimpregnerte, "større" enn 95x95 ???
Jeg skal ha stolper til et nytt gjerde. Det blir for dyrt å bruke limtredrager 115x115, synes jeg. Jeg har sett trykkimpregnerte stolper 95x95 - men ingen større. Byggetømmer er jo ikke pent som stolpe.
Har jeg gått glipp av noe, eller finnes ikke det jeg vil ha ?!?!
Har jeg gått glipp av noe, eller finnes ikke det jeg vil ha ?!?!
Det finnes, gjetningsvis vanligere i trakter der tømrede steinkister til båtbrygger er vanlige. Et eksempel som trolig ligger litt for langt fra ts, http://vindobyggvaror.se se Trevarer/ Imp.reglar/ Imp Uhøvlet V, der finnes det virkelig solide dimensjoner. Men alt går vel å bestille hos den lokale forhandleren?
Hvorfor skal du ha så tykke stolper?
Ellers så pleier jeg og mange med meg ikke å bruke trykte stolper, men skruer og limer sammen f.eks. 2 stk 45-90 lekter, skal du ha større så blir det jo bare å bruke større og kanskje flere lekter.
Ellers så pleier jeg og mange med meg ikke å bruke trykte stolper, men skruer og limer sammen f.eks. 2 stk 45-90 lekter, skal du ha større så blir det jo bare å bruke større og kanskje flere lekter.
Velassorterte trelasthandlere har trykt stolpematerial i grovere dimensjoner, trenger ikke spesialbestilles. Da får man det dessuten kløvsaget, noe som ofte passer bedre.
I Stockholm har f.eks. Beijer Lissma.
Skal du bygge langt stakittgjerde ville jeg overveid å droppe det trykte virket hvis du uansett skal male.
I Stockholm har f.eks. Beijer Lissma.
Skal du bygge langt stakittgjerde ville jeg overveid å droppe det trykte virket hvis du uansett skal male.
Hvordan ser hele konstruksjonen ut. Hvordan skal du feste gjerdet mot stolpene og hvordan skal du feste stolpene og få dem stabile? En vanlig konstruksjon er å ha bjelke mellom stolpene som går inn i stolpene. Med tre sammenlimte bjelker blir det veldig lett å få til den konstruksjonen. Hvis du likevel skal male alt, er det bare å sparkle igjen sprekkene i skjøtene. Velg høvlede bjelker hvis du vil ha bedre finish.
Enig - Valgte doble 120 til terrassen da 95x95 har en tendens til å sprekke og i tillegg blir litt mer utfordrende å jobbe med etter min mening.chris47 skrev:
Avhengig av konstruksjonen kan man jo felle inn tverrlekt og på den måten få en pen løsning.
Så synes jeg at det er forankringen i bakken som krever skikkelig - Stolpen trenger ikke være kraftigere enn kanskje doble 95ere eller 12ere. Men igjen, helt avhengig av tenkt konstruksjon.
Jeg har 115x115 limtre i stolpene på balkongen. Rekkverksseksjonene er skrudd med vinkeljern mot stolpene.
Ulempen med limte stolper er at alle bjelkene er jo avfaset (HVORFOR er de det?) = stygt om man limer dem sammen. Man kan selvfølgelig høvle dem ned men jeg mangler slikt utstyr. Jeg mistenker at å sparkle i avfasingen ikke vil holde så lenge...
Ulempen med limte stolper er at alle bjelkene er jo avfaset (HVORFOR er de det?) = stygt om man limer dem sammen. Man kan selvfølgelig høvle dem ned men jeg mangler slikt utstyr. Jeg mistenker at å sparkle i avfasingen ikke vil holde så lenge...
Klikk her for å svare