Hei! Har sett en del innlegg om dette tidligere men siden ikke alle hus ser like ut så må jeg stille spørsmålet på nytt!
Jeg bor i et rekkehus, byggeår 1983 og fikk tegningene til det fra kommunen.
Skulle gjerne vite om de innringede røde veggene er bærende eller ei. Det hører med til saken at veggen i gangen (blå farge) er tatt ned, men man har latt en søyle stå midt i gangen/kjøkkenet, noe som gjør meg usikker.
Denne søylen og den lille veggen ved siden av skulle vi helst ønske å bli kvitt.
Takknemlig for svar!
Mvh Tomas
Jeg bor i et rekkehus, byggeår 1983 og fikk tegningene til det fra kommunen.
Skulle gjerne vite om de innringede røde veggene er bærende eller ei. Det hører med til saken at veggen i gangen (blå farge) er tatt ned, men man har latt en søyle stå midt i gangen/kjøkkenet, noe som gjør meg usikker.
Denne søylen og den lille veggen ved siden av skulle vi helst ønske å bli kvitt.
Takknemlig for svar!
Mvh Tomas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.190 innlegg
Det er i alle fall ikke uvanlig at en av de tverrgående veggene er bærende. Er alle veggene like tykke?
Jeg har bodd i hus bygd -89 og der var stueveggene (og tilsvarende vegg på overetasjen) tykkere enn alle andre vegger.
Men egentlig så trengs det andre tegninger som burde finnes i byggesaksdokumentene. Om ikke kommunen har dem digitalt lagret bør du kunne dra til bygningskontoret og lete opp dem i arkivet.
Når det gjelder den innringede veggen mot stuen så sitter vel trappen fast i den og om man vil bytte ut veggen mot trapperekkverk, trenger man antageligvis å bytte ut trappen til en som er annerledes konstruert.
Jeg har bodd i hus bygd -89 og der var stueveggene (og tilsvarende vegg på overetasjen) tykkere enn alle andre vegger.
Men egentlig så trengs det andre tegninger som burde finnes i byggesaksdokumentene. Om ikke kommunen har dem digitalt lagret bør du kunne dra til bygningskontoret og lete opp dem i arkivet.
Når det gjelder den innringede veggen mot stuen så sitter vel trappen fast i den og om man vil bytte ut veggen mot trapperekkverk, trenger man antageligvis å bytte ut trappen til en som er annerledes konstruert.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er ganske sikker på at begge de tverrgående, rødmerkede, veggene er bærende. Selv om tegningen ikke har mål, gjetter jeg at husets dybde er rundt 10 meter, og da kreves det to opplegg for gulvbjelkene. Huset har 1 1/2 - 2 etasjer, og da finnes det en etasje over den aktuelle som er innredet og som gir en bjelkelast. Bygningstypen og årstallet gir også visse ytre forutsetninger.
Alle vegger er like tykke! Ingen forskjell i "stuns" om man banker heller.BirgitS skrev:
Det er i alle fall ikke uvanlig at noen av de tverrgående veggene er bærende. Er alle vegger like tykke?
Jeg har bodd i hus bygget -89 og der var stuevegg (og tilsvarende vegg i øvre plan) tykkere enn alle andre vegger.
Men egentlig så trengs det andre tegninger som burde finnes i byggesakspapirene. Hvis ikke kommunen har dem digitalt lagret bør du kunne dra til bygningskontoret og finne dem i arkivet.
Når det gjelder den innringede veggen mot stuen så sitter vel trappen fast i den og om man vil bytte ut veggen med rekkverk må man antageligvis bytte ut trappen til en som er annerledes konstruert.
Trappen sitter ikke fast i veggen inn mot stuen, den er kun festet i veggen mot naboen, men ja noe form for rekkverk kommer man måtte ordne på den siden.
Ja ca 10 meter skulle nok stemme, noen meter til kanskje tom. Stemmer at det er overetasje med soverom, baderom mm.J justusandersson skrev:Jeg er ganske sikker på at begge de tverrgående, rødmarkerte, veggene er bærende. Selv om tegningen ikke er målsatt, gjetter jeg at husets dybde ligger rundt 10 meter, og da kreves to opplegg for gulvbjelkene. Huset er 11/2 - 2 plan, og da finnes det en etasje over den aktuelle som er innredet og som gir en bjelkelast. Bygningstypen og årstallet gir også visse ytre forutsetninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Under forutsetning av at det er et trebjelkelag mellom etasjene (og det tror jeg ikke) så ligger min vurdering fast, at de røde merkede veggene er bærende.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan man lese ut om veggen er bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bjelke til bærende vegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hitta gamla elledning i väggar o tak
El -
Intyg om bärande vägg, hitta bra aktör/bra pris?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Inngrep i bærende vegg i brl - hvordan finner man en konstruktør?
Bygningsfysikk