Davidbagare
Hei,
Jeg har et par trelister på hver side av garasjeporten som står mot sør. Dette har gjort at de etter mange år med vær har fått mange tørkesprekker.

Den riktige løsningen er å bytte ut disse med nytt virke, men på grunn av visse grunner ønsker jeg å gjøre en rask løsning for å friske opp disse og kunne male dem med ny farge.

Har sett at det finnes tresparkel for utendørs bruk, men hvor bra fungerer det? Hadde en tanke om å bygge på med bord utenpå stolpene, men da bygger de litt for mye på bredden..

Noen tips til en quick-fix som kanskje kan fungere en stund før de byttes ut helt på sikt?
Mvh, Bagarn Slitt trestolpe med tørkesprekker ved siden av en garasjeport i sørvendt posisjon. Til høyre er det tegl og sementmørtel.

Davidbagare Davidbagare skrev:
Hei,
Jeg har et par trelekter på hver side av garasjeporten som står mot sør. Dette har gjort at de i mange år med vær har fått mange tørkeskader.

Den riktige løsningen er å bytte ut disse med nytt treverk, men på grunn av årsaker ønsker jeg å gjøre en hurtigløsning for å friske opp disse og kunne male dem med ny maling.

Har sett at det finnes tresparkel for utendørs bruk, men hvor bra fungerer det? Hadde en tanke om å bygge på med planker utenpå stolpene, men da bygger de litt for mye på bredden..

Noen tips til en quick-fix som kanskje kan fungere en stund før de byttes ut helt på sikt?
Mvh, Bagarn[bilde]
Be noen med bordsag om å sage til noen planker så de passer i bredden? Ellers må du slipe bort alt grånet trevirke slik at du finner friskt tre, sparkle med f.eks. plastic padding kjemisk tre.

• Liker
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Kan du ta et bilde så man forstår helheten?

Davidbagare
T Tompafix skrev:
Be noen med bordsag om å sage til noen bord så de passer på bredden? Ellers må du slipe bort alt grånet tre så du får fram friskt tre, sparkel med f.eks. plastic padding kjemisk tre.
Nye bord oppå vil bygge for mye. Men så at man kan kjøpe plastic padding kjemisk tre. Kan det funke uten å bearbeide treet noe før? Og jeg så ingen steder om det er slipbart heller?

Nye planker oppå vil bygge for mye. Men så at man kan kjøpe plastic padding kjemisk tre. Kan det funke uten å bearbeide treet noe før? Og jeg så ingen steder om det er slipbart heller?
Det går an å slipe. Hvis du skal male, vil malingen løsne raskt hvis du ikke maler på friskt tre.

Davidbagare
T Tompafix skrev:
Det går an å slipe. Hvis du skal male, vil malingen løsne raskt om du ikke maler på friskt treverk.
Jeg tenker at jeg sparkler over hele stolpene i så fall, og maler på det kjemiske treverket bare?

Jeg tenker at jeg sparkler over hele stolpene i så fall, og maler på det kjemiske treet bare?
Sparklet vil antagelig løsne fra treverket som er blitt grått. Hvis du prøver å skrape på overflaten så løsner det nok lett, noe som betyr at sparklet ikke har noe godt å feste i.

Davidbagare
T Tompafix skrev:
Sparkelen vil antagelig løsne fra treverket som er grånet. Hvis du prøver å skrape på overflaten, vil det nok løsne lett, noe som betyr at sparkelen ikke har noe bra å feste seg i.
Ja, mistenkte det.. Holder på å bytte fasaden på huset, og ville få til en hurtigløsning på garasjedelen til jeg har ny tid til å fikse det ordentlig.. men kanskje finnes det ikke noen raske snarveier likevel.

Ja, misstänkte det.. Holder på å bytte fasaden på huset, og ville få til en rask løsning på garasjedelen til jeg har ny tid til å fikse det ordentlig.. men kanskje ikke finnes noen raske snarveier uansett.
Ta et helhetsbilde på porten. Hvorfor skulle ikke en planke som er like bred som stolpen funke?

Blikkenslageren bretter til en plate som du kler inn det der med.

• Liker
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
T Tompafix skrev:
Ta en helhetsbild på porten. Hvorfor skulle ikke en planke som er like bred som stolpen fungere?
Jo da, foran fungerer det å bygge ut med en ny planke, men innsiden er like tørrsprukket, og en planke på hver side får en allerede smal port (60-talls) til å se altfor smal ut..

Davidbagare
Brun garasjeport av tre med horisontale paneler, fliserte murvegger på sidene.

Joda, framtill funker det å bygge ut med en ny planke, men innsiden er like tørrsprukken, og en planke på hver side får en allerede smal port (60-tall) til å se altfor smal ut..
en plate bygger bare en mm

Davidbagare
(Porten skal også males om)

Davidbagare
K Kurtivan skrev:
en plåt bygger bara en mm
Jeg liker ideen med en plåt. Og har en venn som er plåtis. Men tror ikke det blir riktig følelse for denne porten..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.