Så dere har to peiser? Sitter en i rommet nedenfor stua eller? Det er vel fyrrom på originaltegningen tror jeg. I vårt hus har de valgt å dele vaskerommet i to og gjør halve det til fyrrom, man må gå gjennom fyrrommet for å komme til vaskerommet... Nå er ikke fyrrommet så skittent lenger, men før vi installerte bergvarme føltes det litt skittent.

Sånn ble det uten vegg...

• Et rom med en peis og spisebord uten vegg mellom, med et barn som holder en rull.
Det er 80 cm opp til overkanten på vinduskarmen... Våre benker på kjøkkenet er 85, og det synes jeg er for lavt...

Tenkte faktisk på det der selv i dag, men etter å ha sjekket høyden, var det bare å legge det bort. Synd, det hadde vært bra med litt mer skap- og benkplass.

spørsmålet er hvor estetisk det ville blitt... vi har fasadtegel på vårt hus... men hvis man har trepanel så kanskje det kan løses på en pen måte. På tegningene i katalogen fra hultfredshus er det en dør mellom kjøkkenet og stuen. har dere den døren eller har dere også en hel vegg?

vi skal fjerne veggen til kjelleren vi også, men først skal vi gjøre ferdig badet og kjellerstuen i kjelleren. Vi tenker imidlertid å spare den delen av veggen som går bort fra kjøkken og stue... det ville nok sett litt rart ut ellers siden man har tatt en bit av gulvet i hallen for å få nok plass til hodet i kjellertrappen. Det satt garderober der for å skjule det da vi kjøpte huset. Oppdaget dette da vi fjernet garderobene så vi måtte bygge en benk med oppbevaring over forhøyningen i gulvet.

Slik ser det ut i gangen...

• Gang med trehvitt møbel, lysebrune vegger, og tre dør med hjerteformet dekor. Veggbilder og en vase står på møbelet. Gulv med lyse tepper.
Og kjellertrappen....

• Kjellertrapp med overliggende tak og en døråpning til høyre i bildet. Veggene og taket er hvite med synlige rør over døren.
Så langt ser det ut til å gå bra... Jeg kan ikke måle på samme sted som før fordi jeg har satt en dekklist i taket der jeg målte tidligere, men sist jeg målte var høyden den samme. Vi får vel se hvordan det går når det kommer ordentlig med snø og tynger ned....

Naturligvis kan jeg ordne fram litt flere bilder... bare si hva du vil ha bilder av, så ordner jeg det...

Tigersagen er nok overflødig... Begynn med å fjerne overflatelaget (trefiberplater), deretter kan man ved hjelp av brekkjern plukke bort fiberplankene del for del... men hvis du ikke har noe imot støv og smuss kan det jo være gøy å bruke tigersag. Hos oss gikk rørene til den gamle ekspansjonstanken opp gjennom denne veggen, ganske nær leca-pipen. Siden de satte inn en ny i kjelleren da vi byttet til bergvarme kunne jeg bare kappe de nede og dra opp de på loftet (der de ligger igjen og rotet).

Til gulv og tak kjøpte jeg høvlet virke som jeg freste til passende profil (ulike høyder i kjøkken og stue) og malte.
Leca-pipen trenger litt ny puss siden de som bygde huset satte opp veggen før de pusset + at vi har fjernet spjeldet til den åpne peisen for kassetten som vi skal sette inn (14/12)... pussen får firmaet som installerer kassetten ordne.
Veggen mot hallen tenker jeg ikke gjøre noe med ennå siden vi vurderer å endre åpningene litt, har løst dette med "fin" maskeringstape så lenge.

Jeg legger snart opp et par bilder også...

taket ble ganske bra synes jeg

• Tak med hvite paneler og en synlig bjelke sett nedenfra.
gulvet ser litt kjedelig ut, skulle ha hatt det umalt i en fin tresort men det får duge så lenge....

• Brunt tregulv ved siden av lys linoleum med hvit list imellom.
Jeg snakket også med hultfredshus, men siden jeg bare har en planløsning og ingen konstruksjonstegning kunne de ikke gi noe bestemt svar... en av konstruktørene var ganske sikker på at jeg kunne ta den bort mens en annen var litt usikker og frarådet derfor.. Men nå er den borte og huset står fortsatt :)

det ser bra ut...
ingen heving av vinduet?
Blir det spiseplass i stuen?

vi har vasken der dere tenker å sette den, og bare benkeplate under vinduet....
om vi ikke hadde det så rotete på kjøkkenet akkurat nå, ville jeg tatt et bilde men det får bli en annen gang....

det funker bra, det jeg skulle ønske å endre er at jeg ville ha inn en oppvaskmaskin under vinduet men åpningen mellom skapene er for liten så man måtte fjerne litt av skapene, og det er jo slitsomt.. :) jeg skal ta et bilde når jeg har det litt finere her hjemme....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.