23.001 lest ·
38 svar
23k lest
38 svar
Fiberplank i bærende vegg?
Jeg har et hultfredshus som er bygget i en etasje med kjeller, det ble ferdigstilt i 1961. Innerveggene er bygget av et materiale som kalles fiberplank: ganske tette "stendere" (20mm tykke og med en avstand som er 300mm. Stenderne sitter imidlertid i par fordi en blokk begynner og slutter med en stender) og et masonittlignende materiale. Veggen er ca 70mm tykk uten overflate. Mitt spørsmål er: kan en vegg som bygges i dette materialet være bærende og i så fall er veggen som jeg vil fjerne bærende? Jeg legger til en tegning av huset mitt.
Notert, Fjerningen av veien (som jeg kan se på tegningen) gir rundt ca 250cm åpning, men selve "svekkelsen" (om det nå finnes noen) er større da også murpipen gir en forlengelse av hele åpningen du ønsker. Har kjelleren en vegg rett under den du ønsker å fjerne? Så er det vel sannsynlig at den har en viss bærende effekt. Det er vel ikke sannsynlig at noen av takstolene som ligger ved siden av murpipen er på noen måte forbindet med den? Fikk et allment spørsmål der og lurer selv på om det er tillatt, men det har vel forekommet/forekommer at eldre hus har glugger i murpipen der stendere er stukket inn med en viss "forkulling" som følge.
Mvh Hans (som gir ingen garantier på noe han skriver som glad amatør
)
Mvh Hans (som gir ingen garantier på noe han skriver som glad amatør
Det går en vegg rett under den i kjelleren... Bør det finnes en bjelke som går langs med en bærende vegg? Det eneste jeg kan finne på loftet er takstoler, og i veggen finnes det ikke engang en ordentlig stender øverst...
Har også bekjente som bor i et stort sett identisk hus, de har tatt bort veggen uten å støtte opp noe. De var/er dog ikke helt sikre på at den ikke er bærende. Det virker å være mye kunnskapsrike folk her så jeg tenkte at noen skal vel kunne hjelpe meg...
Har også bekjente som bor i et stort sett identisk hus, de har tatt bort veggen uten å støtte opp noe. De var/er dog ikke helt sikre på at den ikke er bærende. Det virker å være mye kunnskapsrike folk her så jeg tenkte at noen skal vel kunne hjelpe meg...
Hei igjen
Når det gjelder at det ikke finnes en "ordentlig" regel oppe (slags hammerbånd) sier ikke at veggen ikke er bærende på noen måte, regner med at platen du forklarer at veggen er bygget av, er tross sin enkle konstruksjon sterk, er de dessuten limt til en enhet med 30 cm bredde, så de er ganske "tøffe". Du kan også se om takstolens "underarm" (feil ord håper du forstår) og om den er skjøtet i tilknytning over veggen du ønsker å fjerne. Dog har du mange muligheter til avlastning, så en etterkonstruksjon i tilfelle taket henger seg, er ikke noe problem, du/dere har hele loftsrommet til å legge inn en bjelke på.
Med vennlig hilsen Hans O (den glade amatøren)
Når det gjelder at det ikke finnes en "ordentlig" regel oppe (slags hammerbånd) sier ikke at veggen ikke er bærende på noen måte, regner med at platen du forklarer at veggen er bygget av, er tross sin enkle konstruksjon sterk, er de dessuten limt til en enhet med 30 cm bredde, så de er ganske "tøffe". Du kan også se om takstolens "underarm" (feil ord håper du forstår) og om den er skjøtet i tilknytning over veggen du ønsker å fjerne. Dog har du mange muligheter til avlastning, så en etterkonstruksjon i tilfelle taket henger seg, er ikke noe problem, du/dere har hele loftsrommet til å legge inn en bjelke på.
Med vennlig hilsen Hans O (den glade amatøren)
Jeg har nettopp fått tak i en mann som tidligere har vært konstruktør på hultfredshus, dog ikke når mitt hus ble til... også han sier at det med stor sannsynlighet dreier seg om fribærende takstoler!
Nå er det bare å rive!!!
Håper at taket ikke raser!
Takk for hjelpen!!!
Nå er det bare å rive!!!
Håper at taket ikke raser!
Takk for hjelpen!!!
Hei, så gøy. Mr handy
Selvfølgelig skal vi fortelle, holder på akkurat nå å tar ned den og den er enkel.
Vi har jo bekjente som har fjernet veggen og vet om et annet hus som har fjernet den veggen. Vi skal dog likevel snakke med hultsfredshus igjen på mandag for å få et endelig sikkert svar så vi ikke trenger å være bekymret, skal også høre om den andre veggen, har samme forhåpninger om den. Vi pusser også opp kjelleren akkurat nå så snart ryker veggen ned til trappen også.
Kan jeg spørre hvor dere bor, eller hvor huset ligger dere har kjøpt? Gøy å vite omtrent hvor samme hus finnes. Vi bor i Falun.
/David
Selvfølgelig skal vi fortelle, holder på akkurat nå å tar ned den og den er enkel.
Vi har jo bekjente som har fjernet veggen og vet om et annet hus som har fjernet den veggen. Vi skal dog likevel snakke med hultsfredshus igjen på mandag for å få et endelig sikkert svar så vi ikke trenger å være bekymret, skal også høre om den andre veggen, har samme forhåpninger om den. Vi pusser også opp kjelleren akkurat nå så snart ryker veggen ned til trappen også.
Kan jeg spørre hvor dere bor, eller hvor huset ligger dere har kjøpt? Gøy å vite omtrent hvor samme hus finnes. Vi bor i Falun.
/David
såder ja! det gikk jo bra... veggen er borte og takhøyden er den samme. Enn så lenge... Skal ta litt bilder og legge ut senere men nå venter neste prosjekt, 25m2 klinker i kjelleren.
Det finnes vel kanskje litt mer å gjøre i kjøkken og stue også: bytte gulv og tak så de blir like og i samme nivå. så venter vi på en kasset til peisen som dessverre er murt feil vei men det blir nok bra likevel...
Det finnes vel kanskje litt mer å gjøre i kjøkken og stue også: bytte gulv og tak så de blir like og i samme nivå. så venter vi på en kasset til peisen som dessverre er murt feil vei men det blir nok bra likevel...