D09
Skal bygge en stjernehimmel over et ganske stort tak, er på jakt etter fiberoptikk for å bygge en egen.

Leste et sted at man skal kunne kjøpe fiberoptikk per rull???

Tar takknemlig imot tips om hvor alt tips råd fra de som har erfaringer rundt stjernehimler / fiberoptikk...

=)

Jeg satte en stjernehimmel i stuen min! Jeg gjør aldri det igjen. Riktignok er det full takhøyde der som vanskeliggjorde arbeidet betraktelig. Kan man montere den ovenfra er det å anbefale. Jeg måtte bore hundrevis av 1mm hull i takplatene mine etter hvert som jeg satte dem opp.
Men hvilken myk belysning man fikk!!!

Kompisen laget en stjernehimmel over boblebadet sitt. Han laget til og med sitt eget stjernetegn og ikke bare tilfeldig.

Så kom maleren =)

D09
Takk for tipsene =) Har nettopp bestilt 1,5 km 1mm rull =) Kommer sikkert til å få mange grå hår før alt er på plass..... og maleren kommer ; )

D09
Har 1 pk fra Claes Ohlsson fra tidligere, helt prisverdig men har dessverre litt korte kabler så jeg når ikke opp på skråtaket fra projektoren... er dog inne på å koble disse til en LED-lampe i stedet... Prøvde og koble lampen til mobiltelefonen og den klarte å lyse opp optikken =) Morsomt å mikse med =)

D09
Når jeg først har dere på tråden..... tips / råd / ideer til monteringen av stjernehimmelen...

Har dere bygget egne "projektorer"?
Hvordan la dere kablene i veggen hvis det var "usikret"?
varmet dere endene på fibrene for å få større "stjerne"?

Alle råd er velkomne og vil garantert være til hjelp den dagen jeg står der med alle kabler og dfjkfldskfl =)

D09
har fått min rulle med optikk nå =) I morgen er det dags å montere opp alt kablage.. =)

Kjøpte 2 sett på Claes Ohlsson. De er de samme som selges i lampebutikker der er de dog 700 kr / stk dyrere.
Jeg monterte mine i forbindelse med at vi satte opp takpanelet, så jeg monterte i en planke om gangen. Hadde tegnet en skisse før hvor mange som skulle være i hver planke.
Ideen med å sette en Led-lampe istedenfor er jo smart. Finnes jo halogen led som passer direkte i boksen.

• Takpanel med installerte LED-lamper i et rom med fliser på veggene. Lamper er jevnt fordelt i panelet for belysning.
D09
Har begynt med å dra slyngene nå, tar en evighet... Har vel dratt omtrent 400 meter slange nå ha ha men koblet dem til en projektor og det ble skikkelig bra...

Valgte sporpanel for enkelhetens skyld når man monterte spots samt stjernehimmelen.. Så er det skikkelig stilig også =)

Gjorde også så at jeg tegnet opp taket i skala, tok partneren og så satte vi oss og punktet ut våre stjernetegn samt øvrige lys punkter..
Så gjorde jeg markeringer på taket og satte teipbiter der som jeg tok bort etter hvert som jeg dro fram slyngene.. Et evighetsprosjekt ha ha =)

Dro fram slyngene i 20mm flexslange langs nedre del av taket, som jeg kuttet i 1 meters lengder, dette for å holde optikken samlet og beskyttet, meter lengden for å kunne bøye av oppover ved riktig lengde.. fungerte bra men vp rør hadde kanskje vært bedre..

D09
fy faen... har trukket ferdig 1,5 km fiberoptik nå.... har lidd av muskelbetennelse etter å ha tilbragt så godt som hver kveld med å mate rør... =P

Noen gode tips om hvordan man kan trikse med optikken?

Hørt at man kan bruke strykejern for å få en større lyspunkt...
Har dere flere? Hvordan skjuler man på en pen måte slik at taket ikke ser dumt ut av alle borehull / punkter?

D09
Stjernehimmel-effekt med små lys på innendørs tak. Mørkt romtak med mange små hull som slipper inn lys, ligner på stjernehimmel.

Glemte jo å runde av :)

Fint men ikke så mange lyspunkter?

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
Når du sier det så er nok ikke alle trådene koblet til lampen på det kortet. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.