P
Hei!
Hva er dette? Lå ute på en større stein i hagen vår og det støvet veldig når jeg prøvde å fjerne det. Det ser ut til å være en dumpingsplass for diverse byggematerialer, men jeg vet ikke om dette er en form for markduk eller om det er en slags asbestvev? Er det noen som tror de vet?

• Uklart, støvete materiale ligger på en større stein i en hage, med mose i bakgrunnen. Det kan være byggavfall som markduk eller asbestvev.
  • Mulig asbestaktig vev på stein med mose og kvister, sett i en hage. Vevet er delvis gjemt under mosen og ligger inntil trefliser.
Med stor sannsynlighet er det vanlig fiberduk/markduk. Kan dog være tilstrekkelig besværlig å få bort selv uten asbestinnhold.

• Liker
Pelle8787 og 1 annen
  • Laddar…
Du kan enkelt sjekke med en lighter om den brenner, da er det fiberduk/markduk og den er relativt ufarlig selv om den er stygg.

• Liker
Pelle8787
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Med største sannsynlighet er det vanlig fiberduk/markduk. Kan dog være tilstrekkelig besværlig å få bort selv uten asbestinnhold.
Så lenge den er ufarlig fra den være igjen. Det var mest støvet og de lange fibrene som bekymret meg.

P maggan77 skrev:
Så lenge den er ufarlig fra den være igjen. Det var mest støvet og de lange fibrene som bekymret meg.
Brenner den?

P
F fribygg skrev:
Brenner den?
Har ikke testet, får gjøre det neste gang jeg er der. Testet å fyre på et annet "mistenkelig" materiale som imidlertid ikke brant, men eventuelt var det på grunn av at det var litt fuktig så jeg får "fyre opp" litt mer neste gang.

Om det ikke brenner kan du jo vurdere å gjøre en asbesttest

• Liker
Pelle8787
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Om det inte brenner kan du jo vurdere å gjøre en asbestprøve
Ja, så får det nok bli. Det ligger litt gammelt byggemateriale i en haug og jeg er litt bekymret over hva som skjuler seg i den. Dessverre ligger den ganske nær huset.

Hvorfor skulle det være asbest? :thinking:

P
F Fluxor skrev:
Hvorfor skulle det være asbest? :thinking:
Jeg synes det ser litt ut som asbest, og det ligger ved en høy med diverse gammelt byggemateriale som ser ut til å ha blitt gravd ned. Derfor mine funderinger om det kan være noen form for asbestvev eller lignende.

P maggan77 skrev:
Jeg synes det ser litt ut som asbest og det ligger ved en haug med diverse gammelt byggemateriale som ser ut til å ha blitt gravd ned. Derav mine funderinger om det kan være en form for asbestvev eller lignende.
Det er jo enkelt å utelukke om det brenner, da har du neppe noe å bekymre deg for

• Liker
Pelle8787
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Det er jo enkelt å utelukke om det brenner, da har du neppe noe å bekymre deg for
Jeg får teste neste gang jeg er der helt enkelt.

Gammel fiberduk støver sykt mye. Føles veldig sannsynlig så du kan være rolig.

• Liker
Pelle8787
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finnes vel fiberduk som er laget av glassfiber også, den vil heller ikke brenne godt. Ikke brennbart trenger ikke bety asbest i dette tilfellet.

• Liker
Pelle8787
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finnes vel fiberduk som er laget av glassfiber også, den vil ikke brenne bra. Ikke brennbar trenger ikke å bety asbest i dette tilfellet.
Sant, men brennbart betyr jo at det ikke er asbest

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.