Våren nærmer seg og jeg har tankene på et gjerde, men spørsmålet er hvordan jeg best fester selve gjerdestolpene. Gjerdet vil være rundt 80 cm høyt.
Aller best er vel trolig støpte fundamenter, men jeg lurer på om noen av mine tanker er et godt alternativ;
A) Stolpespyd ned i bakken, ca. 70 cm dypt, og deretter en stolpe på 95x95 mm.
B) Feste stolpeholdere (hvordan?) i den eksisterende muren og stolpen på 95x95 mm deri.
Hvis du har en eksisterende mur som holder for å feste stolpene i, er det enklest å bruke den, bare å bolte fast, alternativt bore og støpe fast stolpesko, de finnes i en mengde forskjellige modeller, google.
Om murblokkene bare ligger løst stablet på hverandre så er det nok ikke noe å feste et gjerde i.
For øvrig så ville det jo vært praktisk om du kunne slå ned spyd og få stabilitet i det, men 80 cm er jo ikke så høyt.
Personlig hadde jeg valgt 70 stolper av estetiske og økonomiske grunner. 90 stolper pleier å brukes til plank eller pergola og andre høyere konstruksjoner.
Om spyd med 70-stolper er nok ville jeg vært kjempefornøyd, men er de det?
Hvor stor er risikoen for at det skal bli skitt og pannekake når det er matjord øverst og når telen kommer?
Problemet med spyd pleier å være at man ikke får dem ned i bakken på en vettig måte på grunn av stein. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt problemer med tele og disse spydene, men om noen andre kjenner til noe så kan han/hun si ifra.
Min erfaring er at jeg har nokså steinfri mark, peppar, peppar...
Da virker det jo som at spyd er en helt ok idé, jeg får la det hele gro litt i hodet til våren er her på ordentlig... Takk for synspunkter.
//JeRo
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.