Jeg trenger å montere ventilasjonsgitter på ventilene til krypkjelleren. Overflaten på kjelleren er veldig ujevn og grov, min første tanke var å bore/skru og deretter tette med noe fugemasse. Problemet er at det er umulig å bore riktig og rett da betongen inneholder mange større steiner. Nå vurderer jeg om det er en fornuftig løsning å feste dem med steinlim eller lignende i stedet. Ville det fungere? Jeg vil gjerne at ujevnhetene fylles godt ut, så ingen dyr kan komme seg gjennom.
Steinlim kan kanskje ikke feste så godt på en metallventil, men holder den sikkert på plass. Sett i ventilen, se hvor stor glippen er, legg en streng som er tykk og trykk inn ventilen så det pøser over litt. Etter en stund kan du med en kniv skjære bort overskudd. Bra er å ta en pinne mellom bakken og ventilen, som støtte, så den ikke flytter/synker før det har herdet.
Hullene er dessverre ikke hensiktsmessige, jeg kan ikke få inn varianten med kant. Så det er et flatt gitter som gjelder, men finnes det noen form for lim som fungerer utendørs og fester på både pusset betong og metall?J jonaserik skrev:Steinlim fester kanskje ikke så godt på en metallventil, men holder sikkert den på plass. Sett i ventilen, se hvor stort glipp det er, legg en strimmel som er tykk og trykk inn ventilen så det tyter over litt. Etter en stund kan du med en kniv skjære bort overskudd. Det er bra å ta en pinne mellom bakken og ventilen, som støtte, så den ikke flytter/synker før det har herdet.
PL 400 biter på nesten alt. Ikke glem å rigge slik at de ikke synker. Gitteret vil synke før PL har herdet, egenvekt.S Screew skrev:
Om du borer med borhammer så går du rett igjennom eventuell gråstein.S Screew skrev:Jeg trenger å montere ventilasjonsgitter på ventilene til krypkjelleren. Overflaten på kjelleren er veldig ujevn og grov, min tanke var først å bore/skru og deretter tette med en eller annen fugemasse. Problemet er at det er umulig å bore riktig og rett da betongen inneholder mange større steiner. Nå vurderer jeg om det er en fornuftig løsning å feste dem med steinlim eller lignende i stedet. Ville det fungert? Jeg vil gjerne at ujevnhetene fylles ut godt, så ingen dyr kan komme seg gjennom.
Jeg kjempet lenge med slagbor og annet dritt, men en Jula-borhammer etter anbefaling her gjør at jeg nesten ser frem til sjansen til å bore i betong og stein...
Skal sjekke om det funker, det burde jo også fylle ut bra på ujevnhetene.J jonaserik skrev:
Jeg har en dewalt borhammer, jeg kanskje skal prøve med med en ny bor. Huset er 100 år typ og betongen inneholder veldig mye ballast som lager problemer. Men jeg kanskje kan prøve igjen. Vanligvis går det å bore rett og fint i betong med den maskinenClaes Sörmland skrev:
Jeg har samme problem, kjeller fra 1920, like mye gråstein som betong. Betong var nok dyrt på den tiden... Jeg bruker en rød Jula-borhammer. Den ser slik ut men tidligere modell. Så rundt 9 J i styrke:S Screew skrev:Skal sjekke om det funker, det burde jo også fylle ut bra på ujevnhetene.
Jeg har en Dewalt borhammer, jeg kanskje skal prøve med med en ny bor. Huset er 100 år typ og betongen inneholder veldig mye ballast som skaper problemer. Men jeg kanskje kan prøve igjen. I vanlige fall går det å bore rett og fint i betong med den maskinen
https://www.jula.se/catalog/verktyg...TkYLG-TaaJJuE8nhva0dq13XVmWTZeOBoCmtkQAvD_BwE
Begynn med å lage et mindre hull for hvis du har betonghullstein i din grunn så blir hullet veldig lett for stort...S Screew skrev:Skal sjekke om det fungerer, det burde jo også fylle ut bra på ujevnhetene.
Jeg har en dewalt borhammer, jeg kanskje skal prøve med et nytt bor. Huset er 100 år typisk og betongen inneholder veldig mye ballast som skaper problemer. Men jeg kanskje kan prøve igjen. Vanligvis går det an å bore rett og fint i betong med den maskinen
Man kan sage inn med en liten vinkelsliper med diamantblad som er beregnet for betong for da vet man at det ikke sprekker feil når man deretter borer.
Det er en
https://www.proffsmagasinet.se/mask...H9D_b7MDhd-bSt6NWN2TO36_lGrRbVHhoCgIwQAvD_BwE
Den høres ut som en skikkelig slagbormaskin, og fungerer bra i vanlig betong uten masse større steiner i
https://www.proffsmagasinet.se/mask...H9D_b7MDhd-bSt6NWN2TO36_lGrRbVHhoCgIwQAvD_BwE
Den høres ut som en skikkelig slagbormaskin, og fungerer bra i vanlig betong uten masse større steiner i
J jonaserik skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur fästa byggplast mot grundmur i krypgrund?
Grund & Markarbeten -
Platonmatta på grundmur av betong för växthus - hur fästa?
Grund & Markarbeten -
Ventilationsgaller ovanför kolfilter, hur fästa?
Ventilation -
Fästa ålderbeständig plastfilm mot grundmur.
Grund & Markarbeten -
Fästa musnät utvändigt grundmur?
Grund & Markarbeten